احتمال بازگشت شرکت‌های خودروسازی خارجی به ایران

روی کار آمدن بایدن در آمریکا و تلاش او برای بازگشت به برجام این گمانه‌ را تقویت کرده است که شاید شرکت‌های خودروسازی خارجی باز هم به ایران بازگردند. علی شکوهی کارشناس خودرو در گفتگو با آتیه آنلاین هر اقدامی از سوی خارجی‌ها را منوط به رفتار آمریکا می‌داند.

علی شکوهی، کارشناس خودرو در گفتگو با آتیه آنلاین درباره احتمال حضور مجدد شرکت‌های خودروسازی خارجی در ایران عنوان کرد: بازگشت این شرکت‌ها کاملا به تصمیم آمریکا بستگی دارد و اینکه برجام به کدام سو پیش می‌رود.

او اضافه کرد: این عوامل به شدت در تصمیم‌گیری شرکت‌های خارجی که در گذشته در ایران نمایندگی داشتند یا خودشان دفتری در کشور دارند، تاثیرگذار خواهد بود.

شکوهی ادامه داد: رفتار آمریکا حتی بر روی شرکت‌های جدیدی که قصد ورود به ایران را دارند و می‌خواهند مجددا سرمایه‌گذاری کنند نیز تاثیرگذار است.

او گفت: هر تصمیمی توسط شرکت‌های خارجی کاملا وابسته به مذاکرات برجامی است. این شرکت‌ها میزان حضور در بازار آمریکا و بازارهای جهانی را بررسی می‌کنند و میزان حضورشان در این بازارها، تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری در قبال ایران خواهد داشت.

این کارشناس خودرو افزود:  برای قضاوت درباره بازگشت شرکت‌های خارجی، قطعا باید به این موارد توجه کرد.

او ادامه داد: جیلی یک برند چینی است که سالیان سال در کشور ما کار می‌کرد اما از زمانی که سهام ولوو و یکی از شرکت‌های انگلیسی را خریداری کرد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با برندهای مختلف در بازارهای بین‌المللی انجام داد، حضور خود را در بازار ایران خیلی کمرنگ کرد.

شکوهی بیان کرد: دلیل کاهش حضور چین در ایران این بود که اگر بعد از تحریم‌ها در بازار ایران حضور می‌یافت، یکسری بازارهای بین‌المللی را از دست می‌داد. مثلا ممکن بود بازار ولوو را در آمریکا از دست بدهد یا در اروپا با یکسری چالش‌ها مواجه شود.

او عنوان کرد: قطعا شرکت‌های خارجی به‌طور کامل هزینه و منفعت حضور خود را در ایران استخراج و بررسی می‌کنند که حضور در ایران چه محاسنی برای آنها خواهد داشت و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بازار ایران جذابیت لازم برای پذیرش ریسک بیشتر از سوی خارجی‌ها را دارد، تاکید کرد: متاسفانه بازار ایران نسبت به بازارهای بین‌المللی جذابیت ندارد.

شکوهی به این پرسش که اگر آمریکا نخواهد کوتاه بیاید، نمی‌توان امیدوار به بازگشت شرکت‌های خارجی بود، این‌گونه پاسخ می‌دهد: پاسخ به این سئوال خیلی به مسایل دیگر وابسته است. ما از یک بازار آزاد صحبت می‌کنیم و درباره آن نظر می‌دهیم. باید ببینیم در یک بازار آزاد چه فرآیندی را پیش می‌بریم و چه الگوها و فرآیندهایی در بازار آزاد داریم.

او افزود: الگوهایی در بازارهای آزاد بین‌المللی وجود دارد. با پیوستن به این بازارها دیگر اقتصاد آن کشور مخصوص به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی‌شود. در چنین بازارهایی مخاطب‌ها در کل دنیا حضور دارند و هر کشور برای اینکه به آن بازارها برسد، باید با کل دنیا تعامل داشته باشد.

این کارشناس خودرو گفت: برای دستیابی به بازارهای آزاد باید با جاهای مختلف، سازمان‌ها و نهادها و کشورهای مختلف ارتباط داشت. چنین حالتی در ایران در حال حاضر دیده نمی‌شود و نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری خارجی را توجیه و مجاب کنیم که در کشور ما حضور داشته باشند.

او اضافه کرد: یکی از دلیل‌های اصلی، تحریم‌هایی است که علیه کشور ما وجود دارد و ریسکی که شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند آن را بپذیرند و بازارهای بزرگتر بین‌المللی را به خاطر سرمایه‌گذاری در ایران از دست بدهند.

شکوهی درباره اینکه آیا ایران بار دیگر به شرکت‌های خارج شده از کشور اعتماد خواهد کرد، یادآور شد: ما ناگزیریم که مجددا اعتماد کنیم. بارها و بارها به آنها اعتماد کرده‌ایم. هر بار هم که قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی امضا کردیم، نسبت به قراردادهای قبلی سست‌تر بوده است.

او ادامه داد: بارها این مسئله تکرار شده است. مثلا درباره برندهایی مثل رنو و پژو بارها دیدیم که خروج این شرکت‌ها از کشور انجام شده و مجددا روی فرش قرمز راه رفتنشان را در ایران شاهد بودیم.

این کارشناس خودرو گفت: این فرایند به این سادگی‌ها اصلاح نمی‌شود. ما اصول و فنون مذاکره بین‌المللی را بلد نیستیم. فرایند گردش سرمایه را بلد نبوده و جهت دادن به مذاکرات را بلد نیستیم.

کد خبر: 9430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =