نسخه الکترونیک در مسیر تکامل پرونده سلامت

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار آتیه آنلاین در خصوص ارتباط طرح های نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک گفت: موضوعی که در بحث نسخه الکترونیک تأمین‌اجتماعی مطرح می شود نگاه به موضوع پرونده الکترونیک است.

به گزارش آتیه آنلاین امین بهاروند افزود: در سیستم پرونده الکترونیک ویزیت، دارو، آزمایش و تمامی مراجعات درمانی در مراکزملکی و غیرملکی به ثبت می رسد و در هر نقطه از کشور با ورود کد ملی بیمار تمام اطلاعات وی در دسترس خواهد بود. در بحث نسخه الکترونیک نیز یکی از نکات مهم، در نظر گرفتن محرمانگی اطلاعت بیماران است که بدرستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک مکمل پرونده الکترونیک است اضافه کرد: در بخش درمان تأمین‌اجتماعی برای هر فرد یک پرونده الکترونیک تشکیل شده و دسترسی و کاهش هزینه ها در این مسیر نیز برای سازمان و بیمه شدگان آن کاملاً مشهود است.

افزایش ۴۲ هزار متر مربعی فضای درمانی و اداری از سال ۱۳۹۲

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی لرستان در ادامه اظهار داشت: با توجه به محرومیت استان لرستان و حمایت بسیار خوب سازمان از این استان، پایه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی در لرستان از سال ۱۳۶۸ با احداث درمانگاه در حوزه خدمات درمانی آغاز بکار کرد و از آن تاریخ تا سال ۱۳۹۲ به میزان ۶۴ هزار متر مربع فضای درمانی واداری در کل استان را شامل می شد و  از سال ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۹ در حدود ۴۲ هزار متر مربع فضای درمانی و اداری  مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی به استان لرستان اضافه شده است که ۱۷ هزار متر مربع آن  در سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

بهاروند با بیان اینکه این فضاهای درمانی احداث سه درمانگاه، سه اورژانس و تمام هتلینگ بیمارستانی را نیز شامل می شود و طرح توسعه بیمارستان‌های کوثر بروجرد و نرگس دورود نیز در همین راستا در حال انجام است، افزود: آخرین طرحی که با حمایت های سازمان تأمین‌اجتماعی در استان در حال آغاز بکار و کلنگ‌زنی در آینده نزدیک است، پلی‌کلینیک تخصصی ۳۵۰۰ متری در داخل بیمارستان تأمین‌اجتماعی خرم آباد است.

وی گفت: در چند سال گذشته در مجموع رشد بسیار خوبی را در ارائه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی لرستان شاهد بوده‌ایم و در تمام استان در حوزه تجهیزات پزشکی محدودیت خاصی را نداریم.

او خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید عنوان شود این است که در قالب اولین بیمارستان سطح کشور، در بیمارستان خرم آباد سالن ورزشی چند منظوره در سال ۱۳۹۶احداث و مورد استفاده پرسنل بیمه ای و درمانی تأمین‌اجتماعی و بازنشستگان و خانواده های آنان قرار گرفته است.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی یک نهاد درآمدهزینه ای است، در هر شهری که جمعیت بیمه شدگان آن به بیش از ۲۰ هزار نفر برسد، سازمان اقدام به ساخت درمانگاه در آن مکان خواهد کرد و هر اندازه تعداد بیمه شده بالاتر باشد سطح درمانگاه افزایش خواهد یافت و به درمانگاه تخصصی، درمانگاه شبانه روزی و بیمارستان ارتقاء می یابد.

 خدمت بزرگ درمان تأمین‌اجتماعی به درمان کشور

بهاروند در ادامه اظهار داشت: با توجه به قانون الزام تأمین‌اجتماعی یکسری خدمات درمانی باید به بیمه شدگان ارائه شود و البته گفتنی است که متولی اصلی درمان کشور وزارت بهداشت است و با در نظر گرفتن اینکه افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی از جمعیت کشور محسوب شده و نیازمند خدمات درمانی هستند، سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانست صرفاً خرید خدمت را در دستور کار داشته باشد و ارائه خدمات درمانی توسط وزارت بهداشت صورت گیرد اما تأمین‌اجتماعی با احداث مراکز درمانی بار اضافه بیماران را از دوش وزارت بهداشت برداشته است.

وی ادمه داد: در سال گذشته در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ویزیت انجام شد که با احتساب جمیت استان سه بار مراجه هر فرد به مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است و البته به همین میزان در سال گذشته خرید خدمات درمانی نیز داشته ایم.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی لرستان اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر از نظر امکانات سخت افزاری نظیر ساختمان، تجهیزات، امکانات و حتی نیروی انسانی به هیچ عنوان نیازمند حمایت وزارت بهداشت و مراکز درمانی علوم پزشکی نیست و  تنها نقطه وابستگی و نیاز بخش درمان تأمین‌اجتماعی به وزارت بهداشت صرفاً در حوزه پزشکان متخصص است. چون وزارت بهداشت آموزش پزشکان متخصص را در سطح کشور برعهده دارد، حتی یک نفر سهمیه برای سازمان تأمین‌اجتماعی در نظر نگرفته است.

بهاروند اظهار داشت: با توجه به اینکه در حدود ۱۵ درصد تخت های بستری کشور در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی است و مسیر درست این است که به همین نسبت نیروهای متخصص برای گذران طرح در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند که اینکار حتی با تصویب مجلس در حال حاضر صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته با امضای توافق نامه بین وزارتخانه های بهداشت و رفاه مصوب شد که پزشکان متخصص بصورت ۶۰ ساعت در ماه در بیمارستان های تأمین‌اجتماعی به ارائه خدمت بپردازند و سال آینده نیز برای نیروهای متخصص در خود وزارت بهداشت ساعت های خاصی در ماه برای تأمین‌اجتماعی ماموریت تعریف شود، بیان کرد: باید در سطح کشور این دید را بوجود بیاوریم که سازمان تأمین‌اجتماعی کمک بسیار بزرگی برای وزارت بهداشت در بحث درمان است.

اهمیت دریافت مطالبات تأمین‌اجتماعی از نهاد دولت

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی لرستان تصریح کرد: بحث مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از نهاد دولت موضوعی است که مجلس، دولت و بسیاری از نهادهای مرتبط با همکاری و درک لازم نسبت به شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی تلاش در انجام آن داشته باشند. این مطالبات در واقع حق و سرمایه گذاری بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی است و  در واقع از نظر شرعی و قانونی باید شاهد بازگشت این ارقام به سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم.

وی گفت: در این راستا گاهی حتی با تصویب مجلس در خصوص بازگشت بخشی از مطالبات به تأمین‌اجتماعی، این اتفاق را شاهد نبوده ایم.

وی افزود: شایان ذکر است که اگر بدهی های دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی که طی دهه های گذشته تجمیع شده به این سازمان پرداخت شود در بخش درمانی خدمات درمانی چندین برابر به بیمه شدگان و حتی امکان پیش خرید خدمات درمانی را از مراکز طرف قرارداد خواهیم داشت.

بهاروند اضافه کرد: در یکی از طرح های درمانی تازه اجراشده بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی در شهرهای فاقد بیمارستان تأمین‌اجتماعی می توانند با مراجعه به بیمارستان های دولتی خدمات درمانی را حتی بدون ۱۰ درصد فرانشیز دریافت کنند و گفتنی است که این طرح ظرف ماه های آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد و در طرح دیگر بیماران بالای ۶۵ سال در هرجای کشور در شهرهای دارای مراکز ملکی و یا در صورت نداشتن مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی ارائه خدمات رایگان را در مراجعه به بیمارستان های دولتی خواهند داشت.

واکسن سازی کشور قابل دفاع است

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی لرستان در بخش دیگری از گفتگو افزود: نکته ای که قابل دفاع است توان واکسن سازی در کشور است و بر اساس شنیده ها مراحل ساخت واکسن کرونا بخوبی در حال انجام است.

 وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی بسیار فراوان و در واقع بمباران خبری مخاطبان در دنیای کنونی و نبود معیار و یا فیلتر لازم در تشخیص اخبار درست یکی از مشکلات جوامع انسانی است. در عین حالی که اطلاع رسانی بسیار لازم است اما آسیب های بسیاری را بر عهده خواهد داشت، ادامه داد: گاهی بسیاری از اخبار حوزه درمان نیز مشکلاتی را برای بیماران بوجود می آورند. در خصوص درمان بیماری کرونا نیز در این یکساله اخیر اخبار بسیار زیادی منتشر شد که حتی بسیاری از آنها منشاء علمی ندارند و در خصوص واکسن نیز با همین روند مواجه هستیم.

وی گفت: در بسیاری از کشورها پروتکل های درمانی خاص خود رعایت می شوند و گاهی در داخل یک کشور نیز با هم متفاوت هستند. هیچ نهاد و یا فردی نمی تواند با اطمینان ۱۰۰ درصد اعلام کند که یک واکسن خاص به طور کامل ایمنی ایجاد می کند.

وی اشاره داشت: در ارتباط با واکسن کرونای روسی این نکته گفتنی است که آمار کشور روسیه نشان از تاثیر بالای ۹۰ درصدی واکسن اسپوتنیک دارد.

بهاروند در پایان با اشاره به اینکه با تزریق واکسن روسی اسپوتنیک در سطح کشور تا به حال عوارض خاصی از آن نمایان نشده است و البته طبیعی است که تمامی واکسن ها در زمینه همه بیماری ها دارای عوارضی باشند، اضافه کرد: امیدواریم مراحل ساخت واکسن ایرانی در سریعترین زمان ممکن آماده و مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: 9130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =