ارائه خدمت به بیش از ۹۳ هزار بیمار کرونایی

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تبریک به مناسبت دهه مبارک فجر، مهمترین دستاوردهای معاونت درمان را در یک سال اخیر تشریح کرد و یکی از اقدامات مهم این حوزه را همسویی و همکاری با وزارت بهداشت در زمینه ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا برشمرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، امیرعباس منوچهری در گفت‌وگو با آتیه‌نو با اشاره به شیوع کرونا در کشور و مشارکت سازمان تأمین‌اجتماعی در ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان افزود: «با شیوع این بیماری، سازمان تأمین‌اجتماعی همگام و همراه با سیاست‌های وزارت بهداشت پیش رفت و با تشکیل کمیته‌های استانی به ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی به کمک مردم در مقابل کرونا شتافت.»

وی اظهار کرد: «سازمان تأمین‌اجتماعی از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به بیش از ۹۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا خدمات بستری، کلینیک و پاراکلینیک ارائه کرده است.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه بی‌شک نسخه الکترونیک انقلابی را در عرصه خدمات درمانی کشور ایجاد کرده، یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای حوزه درمان تأمین‌اجتماعی را استقرار نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد برشمرد.

منوچهری گفت: «اکنون همه پزشکان طرف قرارداد سازمان به طرح نسخه الکترونیک پیوسته‌اند. همچنین تعدادی از پزشکان غیرطرف قرارداد نیز این سامانه را نصب کرده‌اند که می‌توانند نسخه الکترونیک بنویسند.»

وی تصریح کرد: «به طور حتم، موفقیت در ایجاد نسخه الکترونیک، متکی بر توسعه فناوری اطلاعات تأمین‌اجتماعی است که در سال‌های اخیر گسترش بسیاری پیدا کرده است. با شروع نهضت آی‌تی در سازمان در ۱۰ سال اخیر و استقرار سامانه (HIS) بیمارستانی، سازمان به سرعت در مسیر الکترونیک شدن خدمات گام برداشت.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی انجام سطح‌بندی خدمات درمانی را از دیگر اقدامات مؤثر حوزه درمان برشمرد و ادامه داد: «به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به خدمات مورد نیاز خود، سطح‌بندی مراکز درمانی در سه محور «خدمات بستری»، «مراکز درمانی سرپایی» و «تجهیزات پزشکی پیشرفته» انجام شد.»

منوچهری همچنین با اشاره به آمار ارائه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در شش ماه نخست امسال عنوان کرد: «در این مدت تعداد ۳۷۸ مرکز درمانی ملکی شامل ۷۰ بیمارستان، پنج مرکز جراحی محدود، پنج مرکز دندانپزشکی مستقل، ۸۳ پلی‌کلینیک تخصصی، ۱۲۱ درمانگاه تخصصی، یک مرکز طب سالمندان و ۹۰ درمانگاه عمومی ‌به جمعیت بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات درمانی ارائه کرده‌اند.»

وی با اعلام اینکه بیش از ۴۳ میلیون مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی در شش ماه اول امسال انجام شده، افزود: «از این میان، بیش از ۲۳ میلیون مراجعه مربوط به دریافت خدمات ویزیت از پزشک عمومی، دندانپزشک، متخصص و فوق‌تخصص بوده است.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه اظهار کرد: «همچنین تعداد ۳۰۲ هزار و ۶۱۴ نفر در شش ماهه اول امسال در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود سازمان تأمین‌اجتماعی بستری و خدمت دریافت کرده‌اند.»

منوچهری تعداد جراحی‌های انجام شده در مراکز بستری تأمین‌اجتماعی را در شش ماه اول سال ۱۶۴ هزار و ۷۱۹ مورد اعلام کرد و گفت: «در این مدت تعداد ۵۸ هزار و ۵۵۵ زایمان در ۶۱ بیمارستان ملکی انجام شده که ۴۳ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام شده است.» 

وی ساماندهی و عدالت در پرداخت مطالبات مؤسسات طرف قرارداد دانشگاهی و غیردانشگاهی را از دیگر اقدامات مهم حوزه درمان برشمرد.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات معاونت درمان تأمین‌اجتماعی در بیمارستان‌ها به برنامه راه‌اندازی واحد بازتوانی قلبی در بیمارستان‌های منتخب نیز اشاره کرد و افزود: «همچنین با توجه به اجرای پایلوت موفق برنامه نرم‌افزار بانک خون، این طرح در بخش بانک خون بسیاری از واحدهای آزمایشگاهی مراکز بیمارستانی سازمان به اجرا درآمده است.»

منوچهری نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی را در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کووید ‌۱۹ از دیگر برنامه‌های عملیاتی حوزه درمان بیان کرد و ادامه داد: «در مدت شیوع ویروس کرونا، فعالیت مراکز درمانگاهی از نظر شیفت و ساعات فعالیت، بررسی و بازنگری شد تا استفاده بهینه از امکانات درمانی تأمین‌اجتماعی فراهم شود.»  

وی همچنین در خصوص سایر اقدامات مهم حوزه درمان به تأمین تجهیزات «های‌تک» نیز اشاره کرد و گفت: «ارتقاء تجهیزات پزشکی تصویربرداری از آنالوگ به دیجیتال، تأمین آمبولانس‌های مراکز درمانی تابعه، ادامه استانداردسازی بخش‌های اورژانس، (LDR) بلوک زایمانی تک نفره و (CSSD) بخش استریل‌سازی بیمارستان‌های منتخب، پیشگیری از حریق و... از دیگر برنامه‌های عملیاتی این معاونت بوده است.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، بازنگری در تعیین میزان نقص عضو و ازکارافتادگی، بازنگری تعرفه اقلام اروتز و پروتز، بازنگری جداول بیماری‌ها و محدوده استراحت‌های پزشکی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.  

منوچهری با بیان اینکه سامانه کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی و پزشکان معتمد برای سهولت دسترسی بیمه‌شدگان ارتقاء یافته، تصریح کرد: «ارسال مکانیزه اطلاعات آراء کمیسیون‌های پزشکی به واحدهای مستمری در ۸۰ درصد شعب عملیاتی شده و سیستم محاسبه و پرداخت حق‌الزحمه پزشکان معتمد نیز ۹۰ درصد عملیاتی شده است. همچنین بایگانی مدارک پزشکی، آراء و اسناد مرتبط با کمیسیون‌های‌ پزشکی به صورت الکترونیک انجام می‌شود.»

وی در ادامه از طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان و تشکیل پرونده سلامت سالمندان خبر داد و اظهار کرد: «اجرای آزمایشی این طرح در سه مرکز درمانی شهر تهران با رویکرد اجرای ویزیت جامع سالمندی و پایش مستمر سطح سلامت سالمندان تحت پوشش انجام شده است.»

به گفته معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کلینیک‌های فشارخون و دیابت در مراکز ملکی از جمله اقدامات مهم معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۳۹۹ است.

کد خبر: 8588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =