خانه احمد محمود تخریب شد!

خانه احمد محمود داستان‌نویس بزرگ ایران و خالق رمان ارزشمند «همسایه‌ها» روز جمعه (۲۴ بهمن) از سوی مالک جدید تخریب شد.

به گزارش آتیه آنلاین، با وجود تلاش و نگرانی اهالی فرهنگ و دوستداران میراث فرهنگی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره  احمد محمود، در اقدامی سریع و پیش‌بینی‌نشده، روز ۲۴ بهمن‌ماه و در یک روز تعطیل، خانه پدری این نویسنده تخریب شد.

پس از درگذشت احمد محمود در سال ۱۳۸۱، برادر وی محمود اعطا، در این خانه که در بافت قدیمی شهر اهواز بود زندگی می‌کرد؛ اما مهرماه امسال محمود اعطا، برادر احمد محمود نیز درگذشت. پس از آن، چهار ماه پیش بود که این ملک با قیمتی حدود سه میلیارد تومان به فروش رفت، عددی که  که در مقایسه با بودجه‌های شهرداری و سازمان‌های مختلف عددی ناچیز بود.

این در حالی ست که  پیش از این  فعالان میراث فرهنگی خواستار تبدیل خانه پدری آقای محمود از سرشناس‌ترین نویسندگان اجتماعی معاصر ایران به موزه‌ای به نام او شده بودند، چراکه بخش مهمی از دوران زندگی احمد محمود در آن  گذشته بود و رمان زمین سوخته یکی از کتاب‌های مشهور او که با الهام از کشته شدن برادرش در جنگ ایران و عراق نوشته شد و وقایع ماه‌های نخست جنگ ایران و عراق را نقل می‌کند در همین خانه شکل گرفته بود، اما در نهایت این خانه به دلیل نبودن عزمی جدی برای حفظ این اثر تخریب شد.

صادق یارعلی یکی از مالکانی که خانه پدری احمد محمود را خریداری کرده است در پاسخ به این سوال که چرا این خانه که می‌شد به خانه مشاهیر تبدیل شود تا خاطرات دوران کودکی و جوانی نویسنده مشهور کشور همچنان زنده نگه داشته شود، تخریب شد؟ به ایسنا گفت: چنین ملک‌هایی در سطح خوزستان و کشور زیاد است و اگر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان این خانه را برای حفظ به عنوان یک اثر تاریخی مدنظر داشت باید اقدام به خرید و ثبت ملی آن می‌کرد که اداره‌کل میراث فرهنگی استان هیچ پیشنهادی به ما نداده بود.

حالا سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان می گوید اگرچه با ثبت ملی خانه پدری آقای محمود که در محوطه تاریخی شهر اهواز قرار داشت مخالفت شده بود، ولی برای تخریب آن باید سازمان میراث فرهنگی مجوز صادر می‌کرد. بعد از رد تصویب این خانه به عنوان اثر ملی، سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد داده بود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خانه را خریداری و تبدیل به موزه کند که این کار هم انجام نشد و روز گذشته خانه خالق چندین اثر ماندگار ادبیات داستانی ایران با خاک یکسان شد تا تبدیل به ساختمانی بدقواره شود.

واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تخریب خانه پدری احمد محمود

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تخریب خانه پدری احمد محمود گفت: خانه پدری احمد محمود در اهواز که در کمال ناباوری تخریب شد، لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود.

 علی اعطا در رشته توییتی در واکنش به تخریب خانه پدری احمد محمود نوشت: "خانه پدری احمد محمود در اهواز که در کمال ناباوری تخریب شد، لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود. وقایع رمان زمین سوخته که وقایع سه ماه نخست جنگ را روایت می کند، در این خانه اتفاق افتاده است. در پیشانی کتاب، نویسنده می نویسد: "به یاد برادرم محمد که شهید شد.

‌آثاری از لحظه شهادت برادر نویسنده در سال ۵۹ که در رمان نیز توصیف شده است، بر ورودی خانه هنوز پا برجا بود. خانه ای که تخریب شد، یک "مکان رویداد" بود.

می‌شد که این خانه تملک شود و به عنوان مرکزی فرهنگی در دسترس همگان قرار گیرد. و می شد به موجب مجموعه ای ویژگی‌ها توسط میراث فرهنگی به ثبت برسد. "

پاسخ شهرداری اهواز

در این میان اما یاسین کاوه پور، شهردار منطقه یک اهواز که حاضر به مصاحبه تلفنی نشد، به صورت پیامکی به ایرنا گفت: طبق بررسی اولیه، این ملک جزء لیست اعلامی میراث فرهنگی نبوده است.

وی هرگونه اعطای مجوز برای تخریب خانه احمد محمود را رد کرد و گفت: شهرداری، مجوزی برای تخریب خانه صادر نکرده است. بلکه مالکان از داخل شروع به تخریب بنا کرده اند که با آن ها به خاطر تخریب بدون مجوز برخورد می شود.

کاوه پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا میراث فرهنگی محدوده بافت تاریخی را  به شهرداری ابلاغ کرده است، فقط پاسخ داد: شهرداری مجوز تخریب نداده است.

کد خبر: 8337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =