خط فقر مبنای افزایش مزد کارگران باشد

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفتگو با آتیه آنلاین در خصوص مبنای افزایش مزد کارگران گفت: یکی از راهکارهای منطقی افزایش مزد کارگران، استناد به آمارهای رسمی خط فقر است.

به گزارش آتیه آنلاین، اولیاء علی بیگی با اشاره به شرایط سخت زندگی کارگران از لحاظ معیشتی و برگزاری جلسات کمیته دستمزد و متعاقب آن جلسات شورای عالی کار در اسفندماه، تصریح کرد: شاید بهتر این باشد که دولت ها خط فقر را هر ساله بصورت رسمی در جامعه اعلام کرده و این مهم مبنای تعیین یا چانه زنی جامعه کارگری با شرکای اجتماعی در خصوص دستمزد جامعه کارگری باشد.

علی بیگی در ادامه در خصوص افزایش ریالی دستمزد کارگران به جای افزایش درصدی اظهار داشت: افزایش ریالی دستمزد به جای افزایش درصدی پیشنهادی از طرف کارگران در راستای افزایش منطقی دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران است که این پیشنهاد باید در کمیته دستمزد مطرح و مورد بحث و  بررسی قرار گرفته و در صورت تائید، در شورای عالی کار مطرح شود.

وی اضافه کرد: شورای عالی کار در واقع یک شورای ترکیبی با حضور نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت است که هر یک از این اعضاء نظرات و پیشنهاداتی را در خصوص افزایش مزد کارگران اعلام و مطرح می کنند که باید مورد بررسی شورا قرار گیرد.

این فعال کارگری بیان داشت: به اعتقاد من پیشنهاد افزایش ریالی دستمزد کارگران بسیار معقول و منطقی به نظر می رسد. زمانی که افزایش درصدی دستمزد اعلام می شود بسیاری از میزان حداقل مزد آگاهی لازم را ندارند و محاسبه افزایش درصدی را در خصوص حداقل مزد بدرستی درک نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حداقل مزد یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومانی و در راستای نوع افزایش دستمزد کارگران و اثرگذاری بر تورم، منطقی‌تر به نظر می رسد که عددی را بصورت ریالی افزایش و در جامعه اعلام کنیم تا با استناد به شرایط زندگی کارگران و دریافتی های حداقلی این قشر، اثربخشی اعلام درصدی افزایش دستمزد بر تورم، بهانه ای برای مواجهه با آن نباشد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پایان گفت: امیدواریم شورای عالی کار به یک اجماع برسند که واقعیات زندگی کارگران را در نظر گرفته و بر مبنای شرایط موجود با استناد به قانون کار افزایش معقول دستمزدها را برای ۱۴۰۰ موجب شوند.

گفتنی است جلسات کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگری و شرکای اجتماعی آنان در حال برگزاری است و متعاقباً جلسات شورای عالی کار در راستای تصمیم گیری دستمزد ۱۴۰۰ کارگران در اسفندماه برگزار خواهد شد.

کد خبر: 8326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =