فاصله معنادار حداقل دستمزد و رقم معیشت

بررسی‌های دستمزد دریافتی کارگران در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که معمولاً بین سبد معیشت تعیین شده توسط مراجع ذیربط مورد تائید و حداقل دستمزد پایه مشخص شده و مورد تصویب برای کارگران فاصله معناداری وجود داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، بر این اساس، این کارگران هستند که با این اختلاف و خلاء مزدی در تامین معیشت ماهانه خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده اند و به ناچار از همه جهات کاهش هزینه ها داشته و به سختی مدیریت مصرف را  اجرا کرده اند.

تعیین سبد معیشت کارگری در حال حاضر با بررسی قیمتی بیش از ۴۸۰ قلم کالا مشخص می شود و این در حالی است که شاید بتوان گفت در حدود ۴۰ یا ۵۰ قلم از این کالاها ضروری و مورد نیاز واجب کارگران هستند که مواردی مانند مسکن، اجاره بها، خوراکی ها، پوشاک و هزینه های درمان را شامل می شود.

روال معمول در تعیین رقم سبد معیشت اینگونه است که هرساله با برگزاری جلسات کمیته دستمزد و با استناد بر آمار رسمی مورد تایید مراجع آماری کشور  در خصوص کالاهای تاثیرگذار در زندگی و معیشت زندگی کارگری، این رقم برای استناد و تصمیم گیری های دستمزد در اختیار شورای عالی کار قرار می گیرد.

بر اساس آخرین آمار و محاسبات گروه کارگری در خصوص تعیین رقم معیشت سالجاری، میانگین این رقم برای خانوار ۳.۳ نفری به عدد ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و حداقل هزینه معیشت نیز عدد ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نشان می دهد.

در همین محاسبات رقم سبد معیشت در کلانشهرهای صنعتی ۱۱ میلیون عنوان شده که این رقم با توجه به حداقل دستمزد دریافتی سالجاری، بیش از ۳ برابر این حداقل دستمزد کارگران است.

شاید تنها راه جبران این خلاء بزرگ در زندگی کارگران اجرای درست قانون و استناد به ماده ۴۱ قانون کار در خصوص سبد معیشت باشد.

دستمزد کارگران در طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ نشان می دهد که این دریافتی در حال حاضر در حدود ۵۸ درصد هزینه های سبد معیشت خانوار کارگری (متاهل دارای دو فرزند) را پوشش می دهد و این فاصله دستمزدی باید برای رسیدن به حداقل ها توسط دولت ها یا کارفرمایان با ارائه بسته های حمایتی جبران شود.

بررسی ها نشان می دهد که در سال ۸۹ نیز نسبت دستمزد کارگران به پوشش سبد معیشت عدد ۵۸ را نشان می دهد. این رقم در طی سالهای مذکور از کمترین رقم یعنی ۴۱ در سال ۱۳۹۲ تا ۵۸ در سالجاری متغیر بوده است.

در جدول زیر وضعیت دستمزد کارگران متاهل دارای دو فرزند نسبت به پوشش حداقل هزینه سبد معیشتی طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.

استناد به ماده ۴۱ قانون کار در خصوص تعیین سبد معیشت کارگری همواره در مذاکرات کمیته دستمزد و شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران و به تبع آن مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی مورد تاکید نمایندگان کارگری بوده است که البته با توجه به ارقام تعیین شده در این سالها، بخوبی درمی یابیم که این ماده قانونی و تبصره های مورد تاکید آن  مورد توجه کافی نبوده اند و حاصل آن فاصله دستمزد دریافتی و عدد معیشت خانوار کارگری است.

در سالجاری نیز تا به امروز چند جلسه کمیته دسئتمزد با حضور نمایندگان گروه های مختلف تصمیم گیر برگزار شده است که با تصمیم گیری در خصوص تعیین سبد معیشت خانوار کارگری، نتیجه به شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی ودولت برای تصمیم گیری در خصوص دستمزد ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد.

کد خبر: 8249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =