صف طویل اکران در سایه کرونا

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی یک ساله سینماها تعداد بسیار زیادی فیلم را پشت در اکران نگه داشت و روز به روز بر حجم تولیدات اضافه و این ترافیک به شدت سنگین‌تر شد.

به گزارش آتیه آنلاین، امسال سال سینما نبود، ویروس  کرونا این صنعت را  نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان و حتی در هالیوود با همه عقبه مالی‌اش زمین‌گیر کرد. سینما که در سال اخیر به دلیل بحران جهانی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از فیلم ها چالشی بی سابقه را تجربه کرد، امیدوار است که در سال جدید با غلبه بر کرونا و بازگشت به زندگی عادی، فیلم دیدن تماشاگران روال عادی و طبیعی‌اش را دوباره از سر بگیرد و بسیاری از آثار سینمایی که بواسطه شیوع ویروس کرونا فرصت اکران نیافتند، امیدوارند در سال جدید بر پرده بزرگ سینما دیده شوند.

در واقع شیوع ویروس کرونا و تعطیلی یک ساله سینماها تعداد بسیار زیادی فیلم را پشت در اکران نگه داشت و روز به روز بر حجم تولیدات اضافه و این ترافیک به مرور سنگین‌تر شد. حالا این ویروس منحوس سبب شده صف اکران، به چنان درازایی برسد که تاریخ سینمای ایران هیچ‌گاه شاهدش نبوده است.

صاحبان فیلم های جشنواره فجر سال گذشته کماکان در انتظار هستند تا اوضاع بهبود پیدا کند و فیلم‌های خود را در سالن سینما اکران کنند، چرا که معتقدند فیلمشان اگر فعلا هم  اکران نشود بهتر از این است که در در اکران آنلاین کپی شود و سر از شبکه‌های ماهوره‌ای و کانال‌های تلگرامی درآورد و یا با اکران فیزیکی در این روزها  تلف شود. نکته قابل تامل‌تر اینکه با وجود راکد بودن صنعت نیمه‌جان سینمای کشور در سال جاری، کسانی نیز بوده اند که امسال فیلمی را جلوی دوربین برده‌اند و دست به تهیه و تولید زده‌اند. در حالی که با توجه به صف طویل اکران، تا یک‌سال‌ونیم آینده هیچ‌شانسی برای نمایش عمومی ندارد.

محمد اطبایی پخش کننده بین المللی سینمای ایران در این باره می گوید: همیشه در طول سال‌های اخیر هیچ نسبت منطقی بین عرضه و تقاضا در سینما وجود نداشته است. یعنی بیشتر از ظرفیت‌های نمایشی چه در داخل چه در خارج، روی تولید متمرکز شدیم. انگار در تولید سودی وجود دارد که هیچ وقت متوقف نمی‌شود. وی درباره ارائه آمار تولیدات افزود: در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳۱ فیلم تولید شده که آن‌ها را ثبت کردم. حالا بخشی از این آثار اکران می‌شود؛ تعدادی به هنر و تجربه می‌رود و بخشی به جشنواره‌ها می‌روند. تعدادی از این فیلم‌ها پروانه ندارند و برای نمایش در ایران اقدامی نمی‌کنند. به این ترتیب ۱۳۱ فیلم داریم که از این تعداد ۶۹ فیلم اکران کردیم و ۶۲ فیلم رنگ پرده ندیدند. سال ۲۰۲۰ به واسطه شرایط همه گیری کرونا مانند بقیه کشورهای دنیا وضعیت خوبی نداشتیم. تا این لحظه ۸۹ فیلم تولید کردیم که فقط ۱۹ اثر اکران شدند و ۷۰ فیلم پشت در سینماها باقی ماندند. در سال ۲۰۲۱ تا این لحظه، ۲۰۴ فیلم در مراحل مختلف قرار دارند. با یک جمع ساده متوجه می‌شویم ۳۳۶ فیلم منتظر اکران هستند. پس تقریبا برای سه سال فیلم داریم با این حال همچنان تولید ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

کد خبر: 7679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =