بخت کمرنگ ایران برای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا

در شرایطی که مسئولان فوتبال ایران همچنان تلاش برای گرفتن میزبانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ هستند، در واقعیت امکانات فوتبال ایران آمادگی این میزبانی را ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، فدراسیون فوتبال ایران  در تلاش است که بتواند شانس خود را برای تصاحب میزبانی برخی مراحل لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در سال 2021 امتحان کند، اما آن طور که از شواهد پیداست، در رقابتی تنگاتنگ با کشورهای پیشرفته و مدرن حاشیه خلیج فارس که در شرایط چندین برابر ایده آل، نسبت به ایران قرار دارند، عملا امیدی برای گرفتن این میزبانی وجود نخواهد داشت. با این حال همچنان اخباری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه مسئولان فوتبال ایران در تلاشند که با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، مذاکرات و رایزنی‌هایی صورت داده و بتوانند در سال ۲۰۲۱ از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کنند تا یک امتیاز برای تیم های ایرانی  حاضر در این رقابت آسیایی ایجاد شود. 

**برگزاری متمرکز و فصل سرما روزنه امید ایران

به دلیل ویروس کرونا از مدت ها قبل مقرر شد که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باز هم به صورت فشرده و متمرکز و با سبک و سیاقی همانند سال قبل که جهان درگیر ویروس کرونا بود،  برگزار شود. در همین راستا، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به کشورهایی که در این کنفدراسیون عضویت دارند، اعلام کرد که آنها می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، میزبان یک تا دو گروه از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ باشند تا بر اساس برنامه ای از پیش تعیین و تدوین شده، رقابت‌ها به صورت متمرکز برگزار می‌شوند. شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای دادن میزبانی به داوطلبان ۹ آیتم مختلف را داراست و این در حالی است که سال قبل ۱۱ مورد برای اخذ میزبانی این مسابقات مد نظر AFC  بود. مواردی مانند شرایط مطبوع آب و هوای خنک در ورزشگاه ها و استادیوهای مد نظر که به دلیل برگزاری مسابقات در فصل سرد سال، این فاکتور حذف شد. 

اما نکته این است که دیگر شرایطی که تیم ها و کشورها برای گرفتن این میزبانی باید از آن بهره ببرند، کدام هستند. اگر بخواهیم از توصیف تمام و کمال و با جزییات این شرایط چشم پوشی کرده و نگاهی اجمالی به آن داشته باشیم، باید اشاره کرد که بر اساس درخواست های AFC هر کشور حق درخواست میزبانی بیش از یک گروه را داشته باشد، هر گروه فقط در یک استادیوم بازی کند، اطمینان از تمایل دولت و کشور برای میزبانی، حداقل اقدامات احتیاطی در سفر و نیاز به قرنطینه، اطمینان از داشتن ورزشگاه‌های کافی برای برگزاری هم‌زمان بازی‌های پایان هفته، فراهم کردن زمین تمرین برای تیم‌های حاضر در گروه‌ها، ضمن اینکه حقوق بازرگانی، بازاریابی، حمل و نقل و تاریخ تعیین مسابقات بر عهده کنفدراسیون فوتبال آسیاست در حالی که فدراسیون‌های میزبان تنها حق فروش بلیت را برای خود خواهند داشت، البته در صورتی که حضور تماشاگران مجاز باشد.

** از کیفیت نامطلوب پخش تلویزیونی تا عدم تمرکز اقامتگاه‌های استاندارد اطراف استادیوم‌ها

شاید مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و مسئولان باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، همچنان امید داشته باشند که میزبانی مرحله ای این مسابقات را بر عهده بگیرند، اما اگر تنها به چند سرفصل ساده که در بخش فاکتورهای لازم از آن‌ها یاد شده است نگاهی منصفانه بیندازیم، خواهیم دید که متاسفانه کشور ها از لحاظ زیرساخت‌ها برای گرفتن این میزبانی از رقبای خود مانند قطر و عربستان و امارات و ... بسیار عقب‌تر ایستاده است و شاید در همان چند فاکتور ابتدایی نتواند رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا را جلب کند. 

به عنوان مثال، از عواملی که در راضی کردن AFC  موثر است، داشتن امکانات پیشرفته و مطابق فوتبال روز دنیا برای پخش تلویزیون این مسابقات است. ‌بحث تصویربرداری مسابقات معمولا از مهم‌ترین فاکتورهاست که میزان استاندارد بودن آن به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. واقعیت این است که فوتبال ایران از نظر پخش تلویزیونی و امکانات هرچند پیشرفت هایی داشته است اما نمی تواند با کشوری مانند قطر که به تکنولوژی‌های روز دنیا، مجهز است، در این زمینه رقابت کند. همچنین موضوعی که نباید از آن چشم پوشی کرد این است که برای میزبانی این رقابت‌ها نیاز است که استادیوم‌ها به سیستم کمک‌داور ویدئویی مجهز باشند که در ایران این امکان هنوز وجود ندارد.

موضوع دیگری که حائز اهمیت است و برای مجاب کردن کنفدراسیون فوتبال آسیا باید به آن توجه کرد، موضوع امکانات اسکان و نزدیکی آن با استادیوهای موجود است. شرایط ورزشگاه‌های برگزاری مسابقات، بحث متمرکز بودن تیم‌ها، محل اقامتشان، رعایت شرایط تمرینی مناسب، پروتکل‌های بهداشتی در تمامی جنبه‌ها و مواردی از این دست که با توجه به فقدان زیرساخت‌های لازم، در ایران نمی تواند با کیفیت مطلوب ارائه شود.

با تمام این تفاسیر و شرایط و امکاناتی که گویای همه چیز است، به نظر می‌رسد، دلیلی برای امیدواری گرفتن این میزبانی از سوی ایران وجود نداشته باشد. شاید فوتبال ایران که به این شدت علاقه مند به گرفتن میزبانی های متعددی هستند و در همین راستا پرونده اخذ میزبانی جام ملت های دو دوره بعد هنوز از سوی ایران در پیگیری است، برای تجهیز زیرساخت‌ها اقدامات کلیدی و لازم را آغاز کنند. مسئولان ورزش و فوتبال ایران باید بپذیرند که شاید تا سالهای بعد همچنان در رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس برای گرفتن میزبانی مسابقاتی با این درجه از اهمیت و سختگیری، بازنده هستند. شاید پذیرفتن این واقعیت به آن‌ها کمک کند که زودتر تصمیم به تغییر و بهبود وضعیت زیرساخت‌های لازم کنند. 

کد خبر: 7378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =