سیمرغ فجر بر شانه چه کسانی می‌نشیند؟

امروز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم‌های «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «بی‌همه چیز» ساخته محسن قرایی آغاز به کار می کند. حالا در اینروزها حدس‌وگمان درباره فیلم‌ها و بازیگرانی که جوایز را به‌نام خود ثبت خواهند ‌کرد، بازارگرمی دارد و دیگر می توان حدس زد که کدام فیلم‌ها جنجالی خواهند شد و کدام بازیگران شانس بیشتری در گرفتن سیمرغ خواهند داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، امسال برخلاف تصور بسیاری از عموم اهالی سینما و علاقه‌مندان جشنواره مبنی بر عدم‌استقبال سازندگان فیلم‌ها از جشنواره سی و نهم، برای شرکت در جشنواره فیلم فجر، ۱۱۰ فیلم متقاضی بودند که پس از تطبیق آنها با قوانین و فراخوان جشنواره، اسامی ۶۲ فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. در نهایت  از میان این آثار  رسیده به جشنواره، هیئت داوری متشکل از ساره بیات، نیما جاویدی، مصطفی کیایی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، سید جمال ساداتیان و محمد احسانی به ۱۶ فیلم رسیدند که هرکدام از این آثار در بخش یا بخش‌هایی نامزد دریافت سیمرغ بلورین هستند.

"ابلق" نرگس آبیار، " تی‌تی" آیدا پناهنده، "خط فرضی" فرنوش صمدی، "بی‌همه‌چیز" محسن قرایی، "تک‌تیرانداز" علی غفاری، "رمانتیسم عماد و طوبا" کاوه صباغ زاده، "ستاره بازی" هاتف علیمردانی، "شیشلیک" محمدحسین مهدویان، "زالاوا" ارسلان امیری، "مصلحت" حسین دارابی، "روشن" روح‌الله حجازی، "روزی روزگاری آبادان" حمیدرضا آذرنگ، "مامان" آرش انیسی، "منصور" سیاوش سرمدی، " گیج گاه" عادل تبریزی و "یدو" مهدی جعفری ۱۶ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران هستند که طی مدت هشت روز در دو سئانس در برج میلاد به‌عنوان کاخ جشنواره و پردیس ملت سینمای اصحاب رسانه به نمایش درمی‌آیند.

امسال، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، با وجود کاهش آثار بخش مسابقه نسبت به سال های گذشته، بازیگران سرشناسی برای کسب سیمرغ بلورین، با هم رقابت می‌کنند. هدیه تهرانی، الناز شاکردوست، باران کوثری، بهرام رادان، هوتن شکیبا، حامد بهداد، پارسا پیروزفر، محسن تنابنده، رضا عطاران و ... تنها بخشی از بازیگران چهره‌ای هستند که در جشنواره امسال، روی پرده سینماها دیده خواهند شد. در این بین می‌خواهیم نقش‌ها و بازیگرانی که شانس بیشتری برای دریافت سیمرغ فجر را دارند بررسی و مرور کنیم.

بهرام رادان، امسال با فیلم «ابلق» در اولین همکاری با نرگس آبیار  با نقشی متفاوت در جشنواره سی و نهم فیلم فجر حضور دارد. رادان که تا به حال موفق شده است برای فیلم‌های «سنتوری» و «شمعی در باد»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کند، امسال هم شانس کسب سیمرغ را دارد.

الناز شاکردوست، با فیلم‌های «ابلق» و «تی‌تی» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، دریافت کند.

هوتن شکیبا، در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، برای بازی در  فیلم «شبی که ماه کامل شد»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. او امسال با شاکردوست در دو فیلم «ابلق» و «تی تی» همبازی است و شاید بتواند با دست پر جشنواره  سی و نهم رارا ترک کند.

باران کوثری، امسال با دو فیلم‌ «بدون همه چیز» و «گیج‌گاه»، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. کوثری تا به حال دو بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شده است؛ سال گذشته نیز  فیلم «عامه‌پسند» را در جشنواره داشت و برای نقش مکمل زن، نامزد دریافت جایزه شد.

هدیه‌ تهرانی، ستاره سه دهه سینمای ایران و برنده سیمرغ در دو دوره از جشنواره فجر، امسال با فیلم «بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی در جشنواره سی و نهم حاضر است. او تاکنون برای بازی در فیلم‌های «قرمز» و «چهارشنبه‌سوری»، دو سیمرغ بلورین را به خانه برده است.

رضا عطاران، امسال با دو فیلم‌ «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان و «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.  عطاران که تاکنون پنج بار در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است امسال نیز  با دو کار متفاوت، شانس خوبی برای موفقیت دارد.

پژمان جمشیدی، جزو بازیگرانی است که با دو فیلم به جشنواره فیلم فجر امسال می‌آید. او در این دوره در دو فیلم "خط فرضی" به کارگردانی فرنوش صمدی و "شیشلیک" محمدحسین مهدویان حضور یافته است. جمشیدی،  در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «سوءتفاهم» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

محسن تنابنده، امسال با فیلم «روزی روزگاری آبادان»، اولین ساخته حمیدرضا آذرنگ، در این دوره از جشنواره حضور دارد. او پیش از این توانسته سه بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را کسب کند.

پارسا پیروزفر، بعد از حدود شش سال دوری از جشنواره فجر، امسال با فیلم «تی تی»، به این  جشنواره بازگشته است. آخرین حضور پیروزفر در جشنواره، به سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «شکاف» برمی‌گردد. پارسا پیروزفر که تاکنون موفق به دریافت سیمرغ نشده امسال این شانس را دارد.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۹ همزمان با چهل‌ و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهد شد.

کد خبر: 7252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =