۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 69154
تعطیلات خود را چگونه بگذرانیم؟

نوروز از راه رسیده و تعطیلات اول سال با هوای بهاری گره خورده است. تعطیلات زمانی برای فراغت از یک سال کار و تلاش و تحصیل و دغدغه‌های آدمی است. در این روزها که دیگر دویدن‌های آخر سال تمام شده و بعدازظهرهای طلایی فروردین را در اختیار داریم آیا فقط باید استراحت کنیم؟ البته که نه و حتماً بیشتر افراد در ذهن خود برنامه‌های متنوعی را چیده‌اند تا در ایام تعطیل آن‌ها را انجام دهند. شما اهل کدام‌ شکل و شیوه سپری کردن تعطیلات هستید.

بهتر است در ایام نوروز زمان‌های خود را به چند بخش تقسیم کنیم و برنامه‌های متنوعی را در آن‌ها قرار دهیم. در این صورت حساب زمان از دست‌مان در نمی‌رود و می‌توانیم کارهای مهیج و جالبی انجام دهیم. اگر سفر را در برنامه خود داریم که باید بار و بندیل خود را ببندیم و به سمت مقصد رهسپار شویم. در حین سفر هم می‌توان فعالیت‌های زیادی علاوه بر بازدید مقصد انجام داد. مثلاً مطالعه که در همه احوال می‌تواند فعالیت مفید و آگاهی‌بخش ما باشد. در هواپیما، قطار و اتوبوس هم می‌توان کتابی در دست داشت و لابه‌لای سیاخت مناظر جاده آن را مطالعه کرد.

اگر قرار است عید را در خانه بمانیم خوب است که به عنوان یکی از فعالیت‌های خود شهرگردی را انتخاب کنیم. خوشبختانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در همه‌جای آن جاهای دیدنی، آثار باستانی، طبیعت زیبا و ظرفیت‌های شهری وجود دارد. چیزهایی که از دیدن آن‌ها به وجد می‌آییم و با تاریخ این پهنه کهن و زیبا آشنا می‌شویم. بنابراین در هر شهری که ساکن هستیم می‌توانیم به وب‌سایت‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنیم و با یک فهرست غنی از دیدنی‌های شهر خود مواجه شویم. مرحله بعدی انتخاب مقاصد ورفتن به آن‌هاست. بازدید از اماکن شهر خود در تعطیلات نوروز لطف زیادی دارد. معمولاً در این بازدیدها مسافران نوروزی را می‌بینیم که با شوق و شادی در شهر ما گردش می‌کنند و از دیدن زیبایی‌های آن لذت می‌برند. تماشای شهر در این ایام خستگی را از تن و ذهن آدمی دور می‌کند و تأثیرات مثبتی در روح و روان برجا می‌گذارد.

بخش دیگری از تعطیلات را می‌توان به معاشرت با دوستان و عزیزان و اقوام اختصاص داد. دیدارهایی که کهنه شده‌اند و مشغله‌های زندگی و گرفتاری‌ها اجازه نداده تا آن‌ها را تازه کنیم. حالا فرصت خوبی است تا آشنایان خود را ببینیم و از گرمای مصاحبت و همنشینی با آن‌ها بهره‌مند شویم. بهتر است دیدگاه‌های منفی منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به دور افکنیم و با نگرشی مثبت معاشرت کنیم. مزیت معاشرت کردن و سله رحم بسیار زیاد است. دیدار و صحبت با آشنایان باعث می‌شود نکات تازه‌ای بیاموزیم و به چیزهایی فکر کنیم که در ذهن دیگران رشد کرده است. همچنین نکاتی که بین روزمرگی‌ها از یادمان رفته در خیلی از معاشرت‌ها بازیابی می‌شود و با انگیزه بیشتری به ادامه فعالیت‌های خود مشغول می‌شویم.

ثمره دیگر تعطیلات نوروزی خلوت و تنهایی است. در این روزها می‌توانیم ساعاتی را با خود خلوت کنیم و به زندگی خود بیندیشیم. پیاده‌روی در هوای بهاری این امکان را فراهم می‌کند که در اندیشه های خود غرق شویم و تفکر کنیم. اهمیت این موضع بسیار زیاد است و فقط یک تفریح یا وقت‌گذرانی محسوب نمی‌شود. خلوت داشتن با خود یکی از کارهایی است که هر از چندی باید انجام دهیم تا بتوانیم افکار مزاحم و بی‌فایده را از ذهن خود بیرون بریزیم و داده‌های کفید و جدیدی را وارد آن کنیم. بنابراین به خلوت باید به شیوه یک سلوک نگاه کرد و خود را مورد بازبینی قرار داد. از این طریق است که نقاط قوت و ضعف خود را پیدا می‌کنیم و می‌توانیم برای بهبود عملکردخود در سال جدید تلاش کنیم.

امسال تقارن ماه رمضان و عید نوروز را شاهد هستیم. در این هم‌زمانی می‌توانیم ابعاد معنوی زندگی خود را پرورش دهیم و خود را در دریای بیکران رحمت الهی غرق کنیم. در نظر گرفتن زمانی برای شرکت در مراسم مذهبی، خواندن متون دینی و کتاب آسمانی، برپاداشتن نماز و روزه گرفتن ازجمله کارهایی است که آرامش دلگرم‌کننده‌ای را به زندگی ما تزریق می‌کند.

مطالعه در ایام تعطیل یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. کتاب خواندن در این روزهای خوش لذت‌بخش و جذاب است. انتخاب چند کتاب خوب و مطالعه آن‌ها هم عادت خواندن را از ما دور نمی‌کند و هم این امکان را فراهم می‌کند که کتاب‌های مورد نظرمان را که در ایام معمولی فرصت خواندن‌شان را نداشتیم، بخوانیم. در ضمن موقعیت خوبی است برای اینکه به پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی و صوتی هم سری بزنیم و آثار مورد علاقه خود را پیدا کنیم و بشنویم. ایجاد تنوع در مطالعه این فعالیت را برای ما همیشگی و بخشی از زندگی می‌کند.

در کنار مطالعه کردن خوب است که دفترچه‌ و قلمی برداریم و سطوری را بنویسیم. نوشتن برای ترسیم نقشه‌های ذهنی و افکاری که در سر داریم بهترین فعالیت ممکن است. کلماتی که به کار می‌بریم شاید مدت‌ها گوشه ذهن‌مان مانده و فرصت بروز پیدا نکرده، که با این کار جاری می‌شود و جای خود را به مفاهیم نوتر و کارآمدتر می‌دهد. هر روز در ساعتی معین نوشتن یک یادداشت کوتاه نظم ذهنی خوبی را به همراه می‌آورد و پرش‌های ذهنی ناشی از افکار گوناگون و درهم ریخته را از بین می‌برد.

کد خبر: 69154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =