چگونگی به‌روزرسانی اطلاعات یارانه‌بگیران پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

بر اساس اطلاعات دریافتی، سامانه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از سال 98 تا اواسط نیمه اول سال گذشته به‌روزرسانی نشده بود و همین موضوع باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده بود. به این واسطه نحوه اعمال آزمون وسع و معیارهای دقیق ارزیابی دهک‌های درآمدی در دی‌ماه امسال اعلام شد.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به متولی‌گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک‌بندی و رتبه‌بندی خانوارها و ارائه خدمات حمایتی به دستگاه‌های مختلف نظیر کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بیمه سلامت ایران بر پایه اطلاعات دهک‌بندی این وزارتخانه، در راستای تحقق عدالت اجتماعی، جلوگیری از هدررفت منابع مالی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های کم درآمدی، به روزرسانی اطلاعات و اعمال داده و ارائه آن به دستگاه‌ها در برنامه سالانه این وزارت رفاه قرار دارد.

از طرفی، این وزارتخانه براساس بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مکلف شد، علاوه بر به‌روزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت‌های اقتصادی، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم، نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده (۱۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌های یارانه‌ای آنها و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام کند. بنا براعلام وزارت رفاه، این وزارتخانه از شهریورماه امسال اقدام به به‌روزرسانی داده‌های پایگاه اطلاعات ایرانیان کرد تا براساس آن بتواند معیارهای لازم را برای وسع‌سنجی خانوارها و دهک‌ها به دست آورد. در سال‌جاری علاوه بر تکلیف قانون بودجه، «ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور نیز بر حذف تدریجی یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد تأکید کرده بود.

شاخص‌های تعیین وسع

بر پایه گزارش وزارت رفاه، عملیاتی‌کردن آزمون وسع براساس شاخص‌های اجتماعی- اقتصادی دریافت شده از سوی دستگاه‌های مختلف همچون بانک مرکزی، سازمان مالیاتی، خزانه‌داری، سازمان اداری و استخدامی، نیروی انتظامی، صندوق‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی، نهادهای حمایتی و... بوده است. خرید کارت ماهانه شاپرک برای ۴ سال متوالی، واریز به حساب ۳ سال متوالی، مانده حساب ۳ سال متوالی، تراکنش ماهانه پایا ۲ سال متوالی، تراکنش ساتنا ۲ سال متوالی، تراکنش ماهانه کارت به کارت ۲ سال متوالی، ارزش خودرو، حقوق و دستمزد، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و هزینه‌های درمان خانوار از شاخص‌های اصلی برای ارزیابی داده‌ها برای تعیین وسع و اعمال آن بوده است.

در آزمون وسع به اجرا درآمده در دی‌ماه امسال، برای نخستین بار در راستای تعدیل دهک‌های درآمدی به نفع گروه‌های آسیب‌پذیر، شاخص‌های غیر اقتصادی نیز لحاظ شد. بُعد خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، عضو معلول در خانوار، عضو دارای بیمار خاص وپرهزینه در خانوار، تعداد افراد واقع در سن کار در خانوار و عضو نهادهای حمایتی در خانوار از شاخص‌های غیر اقتصادی بودند که در آزمون وسع به عمل آمد تا براساس آن خانوارهای نیازمند، کم درآمد و آسیب‌پذیر اقتصادی با جابه‌جایی در دهک‌ها درآمدی، در دهک واقعی خود قرار بگیرند. برای آنکه تحلیل، دقت و عدالت در رصد داده‌ها و تعیین آزمون وسع صورت بگیرد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک‌های درآمدی از بعد خانواری را خارج و به‌صورت نفری دهک‌بندی کرد تا اینگونه فاصله دهک‌ها ساده شوند. در گام بعدی، دهک‌های درآمدی به‌صورت صدک دسته‌بندی شدند تا تحلیل بین دهک‌ها کلی نباشد و خیلی ریزتر و دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند، از این‌رو هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و به عبارتی صدک شد.

حذف 161 هزار نفر از یارانه نقدی

از 161 هزار نفری که در دی‌ماه بر اساس آزمون وسع، یارانه نقدی آنها قطع شد،92 درصد سرپرست و 76 درصد دارای خودرو بوده‌اند. داشتن 2 خودرو به طور متوسط که ارزش خودروی آنها به‌طور متوسط بیش از 2 میلیارد و 193 میلیون تومان بوده و همچنین میزان خرید کارت ماهانه شاپرک آنها در سه سال اخیر بیش از 103 میلیون تومان بوده از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی بوده که منجر به حذف یارانه 161 هزار نفر در شده است.

نیهاد نیوان

کد خبر: 68348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =