وحشت غرب از هجوم خودروهای چینی

آیا چین در آستانه ایجاد موج دیگری از صنعتی‌زدایی در جهان ثروتمند است؟ با ادغام چین در سیستم تجارت جهانی و شروع به ارسال کالاهای ارزان به خارج از کشور، حدود یک میلیون کارگر آمریکایی به دلیل رقابت با چین در سال‌های ۲۰۱۱-۱۹۹۷ شغل خود را از دست دادند. از آن زمان، این «شوک چین»، مقصر همه‌چیز از افزایش مرگ‌ومیر در میان طبقه کارگر آمریکایی تا انتخاب دونالد ترامپ بوده است. اکنون نیز صنعت خودروسازی چین رشد شگفت‌انگیزی دارد. این اتفاق جدید، ترس از شوک ویرانگر دیگری را در میان غربی‌ها ایجاد کرده است. در واقع اکنون این سؤال مطرح شده که باید از موفقیت‌های چین در صنعت خودروسازی تجلیل کرد یا ترسید؟

به تازگی صنعت خودروسازی چین ادعا کرده بیش از پنج میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ صادر کرده که از کل صادرات خودروی ژاپن بیشتر است. (BYD) بزرگ‌ترین خودروساز چین، نیم‌میلیون وسیله نقلیه الکتریکی (EVS) در سه‌ماهه چهارم فروخته و از رقیب خود تسلا جلو زده است. تنها محدودیت صادرات (EVS) چینی جذاب، فریبنده و ارزان، کمبود کشتی برای حمل آن‌ است. با افزایش تقاضا برای کاهش کربن در جهان، تقاضا برای این خودرو نیز بیشتر خواهد شد. تا سال ۲۰۳۰، چین می‌تواند سهم خود از بازار جهانی را دو برابر کند و به یک‌سوم برساند و به سلطه‌ بسیاری از خودروها خصوصاً در غرب پایان دهد.

این‌بار حتی برای سیاست‌مداران آسان‌تر خواهد بود که تقصیر از دست دادن شغل کارگران را به گردن بازی‌های چین بیندازند. از زمان راه‌اندازی دستور کار «ساخت چین» در سال ۲۰۱۴، چین گستاخانه قوانین تجارت جهانی را نادیده می‌گیرد و از خودروسازان حمایت می‌کند. به سختی می‌توان درباره‌ ارزش وام‌های ارزان‌قیمت، تزریق سهام، یارانه‌های خرید و قراردادهای دولتی که شرکت‌های خودروساز چینی از آن بهره می‌برند، صحبت کرد. بر اساس یک برآورد، کل هزینه‌های عمومی این صنعت برای چین در حدود یک‌سوم فروش خودرو بوده و باعث عقب ماندن شرکت‌های خودروساز و باتری‌سازان غربی و کره‌ای شده است.

بنابراین این مسئله برای سیاست‌گذاران جهان وجود دارد تا از خودروسازان خود در برابر هجوم رقابت‌های مورد حمایت دولت محافظت کنند. در ماه اکتبر، کمیسیون اروپا تحقیقاتی را در مورد خودروهای چینی آغاز کرد. گفته می‌شود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال بررسی افزایش تعرفه‌ها بر خودروهای چینی است. اگرچه خودروسازان آمریکایی که تحت حفاظت مالیات ۲۷.۵درصدی و کمک‌های قانون کاهش تورم هستند، در حال حاضر رقابت کمی با چین دارند. با این حال، قفل کردن ورود خودروهای چینی می‌تواند یک اشتباه باشد.

خودروهای الکتریکی

یکی از دلایل مسئله این است که بدون توجه به تجارت با چین، بازار خودروها رو به بهبود است. در سال ۲۰۲۲ بین ۱۶تا ۱۸درصد خودروهای جدید فروخته شده در سراسر جهان الکتریکی بودند. از سال ۲۰۳۵ اتحادیه اروپا فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی را ممنوع می‌کند. اگرچه شرکت‌ها در حین تغییر به سمت تولید (EVS)، کارگران خود را نگه می‌دارند، اما قطعاً این فرایند به نیروی کار کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، باید سود حاصل از اجازه دادن به جریان تجارت را نیز در نظر گرفت. وسایل نقلیه یکی از بزرگ‌ترین خریدهای مردم هستند و حدود هفت درصد مصرف آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند. خودروی ارزان‌تر به معنای پول بیشتر برای خرید چیزهای دیگر است. خودروهای چینی نه‌تنها ارزان هستند، کیفیت بهتری نیز دارند، به ویژه با ویژگی‌های هوشمند در (EVS) که با اتصال به اینترنت ممکن شده است.

البته وجود صنعت خودروسازی رشد اقتصادی یک کشور را تعیین نمی‌کند. دانمارک یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد، بدون اینکه نقشی در صنعت خودروسازی داشته باشد. در چین با وجود حجم بالای صادرات خودرو، اقتصاد به شدت در حال آسیب است. در آخر، باید مزایای محیط زیستی خودروهای برقی را در نظر گرفت. سیاست‌مداران در سرتاسر جهان متوجه شده‌اند که درخواست از مصرف‌کنندگان برای کاهش تولید دی‌اکسیدکربن چقدر سخت است. این خودروها در حال حاضر گران‌تر از خودروهای گازسوز هستند، بنابراین استقبال از خودروهای چینی با قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند تولید آلایندگی را کاهش دهد. ارزان‌ترین خودروی فروخته شده در چین توسط (BYD)حدود ۱۲هزار دلار قیمت دارد، در حالی که ارزان‌ترین تسلا در آمریکا ۳۹هزار دلار است.

آینده چینی

تهدید صنایع ناشی از واردات ارزان خودرو معمولاً بیش از حد است. در حال حاضر، (BYD) افتتاح کارخانه‌ای در مجارستان را در برنامه خود دارد. بسیاری از خودروسازان چینی سایت‌هایی را در آمریکای شمالی جست‌وجو می‌کنند. در عین حال، شرکت‌هایی مانند فورد و فولکس واگن در حال رقابت برای گرفتن شرکت‌های چینی هستند. به‌طور مثال، سال گذشته تویوتا اعلام کرد که پیشرفت در فناوری «حالت جامد» به آن اجازه می‌دهد وزن و هزینه باتری‌های خود را کاهش دهد.

نگرانی دیگر در خصوص مواجهه با صنعت خودروسازی چین، مسئله‌ امنیت ملی محسوب می‌شود. وابستگی کامل به چین برای خرید باتری‌ که اهمیت آن برای اقتصادهای برقی بسیار فراتر از خودروهاست، خطرناک خواهد بود. همچنین این امکان وجود دارد که (EVS)های پر شده‌ با تراشه‌ها، سنسورها و دوربین‌ها برای نظارت مورد استفاده قرار گیرند. البته تا زمانی که همچنان افرادی از وسایل نقلیه ساخت غرب استفاده می‌کنند، دلیل کمی برای ترس از مصرف‌کنندگان ماشین‌های چینی وجود دارد. بنابراین، سیاست‌گذاران باید غرایز حمایت‌گرایانه خود را مهار کنند و تنها در صورتی که خودروسازان غربی به‌طور کامل در حال انقراض باشند، نگران این مسئله شوند.

علاوه بر این، سهم بازار بزرگ خودروسازان چینی که باعث ایجاد رقابت گسترده‌ می‌شود، ترسناک نیست. اگر چین می‌خواهد پول مالیات‌دهندگان را صرف یارانه به مصرف‌کنندگان جهانی و سرعت بخشیدن به انتقال انرژی کند، بهترین پاسخ استقبال از آن به حساب می‌آید.

منبع: اکونومیست

کد خبر: 68121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =