کاهش حوادث کار در دولت سیزدهم 

"صولت مرتضوی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدامات موثر در حوزه ایمنی کار، موجب کاهش میزان حوادث ناشی از کار در دولت سیزدهم شده است. 

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کار امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در جریان اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن بیان کرد: نظم در امور در حوزه بهداشت و ایمنی کار باید ملاک عمل قرار گیرد. به عبارتی نظم، مکمل و مقوم ایمنی در محیط کار خواهد بود.
وی افزود: خلا وجودی نیروی کار فوت‌شده و افراد آسیب‌دیده به دلیل نبود شرایط ایمنی و بی‌دقتی در این حوزه قابل جبران نیست. اگر دقت فردی را در حوزه کار حاکم کنیم، حتما بخشی از حوادث کار برطرف خواهد شد.
او ادامه داد: بخشی از حوادث کار در کارگاه‌ها ناشی از عدم کنترل خشم و عصبانیت افراد شاغل در کارگاه‌ها است. سازمان جهانی کار، مقررات حوزه ایمنی را وضع کرده و ما در کارگاه‌های کشور موظف به رعایت مقررات این حوزه هستیم.
وزیر کار در ادامه تاکید کرد: توصیه من به همه کارفرمایان و کارگران، بیشتر کردن دقت و مراقبت از کار است تا کاهش آمار حوزه حوادث کار را داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین رسالت‌های همکاران ما در وزارت کار و جامعه کارفرمایی، آموزش همگانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار است.
مرتضوی تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی حوزه‌های بازرسی و آموزش در راستای کاهش حوادث کار در سطح کشور قابل پذیرش است. در حوزه آموزش، امکان استفاده از خدمات و اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد.
وی ادامه داد: تلاش ما در راستای کاهش کمبود نیروی انسانی حوزه بازرسی در حال انجام است.من به عنوان وزیر کار، مسئولان این حوزه و تمامی فعالان حوزه کار و تولید در حوزه کاهش حوادث ناشی از کار مسئولیت داریم.

کاهش ۱۴ درصدی حوادث کار در سال ۱۴۰۱
"علی‌حسین رعیتی‌فرد" معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی حوادث کار در حوزه حوادث کار گفت: در مجموعه معاونت روابط کار اقداماتی برنامه‌ریزی شده که حوادث کار را در کشور به حداقل برسانیم. در دوسال گذشته علاوه بر اقدامات حوزه اجرا به مقاوله‌نامه ۱۵۵ پیوستیم. این مقاوله‌نامه در کشور از ۱۸ بهمن سال‌جاری در کشور اجرایی می‌شود.
وی در ادامه افزود: سالانه ۴ درصد تولید ناخالص ملی کشورها برای حوادث کار و بیماری‌های شغلی صرف می‌شود. سال گذشته حوادث کار ۱۴ درصد و حوادث فوتی ۱۱ درصد در کشور کاهش پیدا کرد. ارتقای فرهنگ ایمنی کار را نیز در وزارت کار دنبال می‌کنیم.
رعیتی فرد ادامه داد: کمیته ملی بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی امسال در سطح کشور راه اندازی شد. از ۷۱۱ نفر فوتی سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر در حوزه کارگاه‌های ساختمانی و حوادث این حوزه ثبت شده است.
او اضافه کرد: آموزش کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در قالب یک میلیون کارگاه به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی حوزه ایمنی و حوادث کار توسط وزارت کار دنبال می‌شود.
معاون وزیر کار تأکید کرد: آیین‌نامه مربوط به شورای عالی حفاظت فنی در قالب آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان سال‌جاری به به‌روزرسانی به کارگاه‌ها ابلاغ و اجرایی شده است. امروز نیز در جلسه حال حاضر قرارگاهی در این راستا تشکیل می‌شود.
وی همچنین توضیح داد: آموزش را باید به عنوان نکته کلیدی کاهش حوادث کار به ویژه در کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن جدی بگیریم. در برنامه‌ای دیگر، آموزش‌های ایمنی برای ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار فعال در حوزه مشاغل خانگی انجام شد.
او گفت: امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه حوادث کار، کاهش اینگونه حوادث و آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آن را به پایین‌ترین میزان کاهش دهیم.

فعالیت ۳۲۰۰ تشکل کارفرمایی در سراسر کشور
"داوود آدینه" دبیرکل کانون عالی کارفرمایان ایران نیز در ادامه همایش امروز بیان کرد: برگزاری این رویداد یک رفتار و اقدام بر اساس مسئولیت‌های بین المللی به ویژه در حوزه مقاوله‌نامه ۱۵۵ محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: امروز شروع مجددی در حوزه اجرای مقاوله‌نامه مذکور در راستای کاهش حوادث کار به شمار می‌رود. کانون عالی کارفرمایی با ۳۲۰۰ تشکل در سراسر کشور در همایش مذکور حضور دارند.

در جریان همایش امروز، ارتباط مستقیم تصویری با سه مرکز ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها برقرار و گزارش‌هایی در ارتباط با موضوعات حوزه حوادث کار و ایمنی و بازرسی توسط مدیران کل کار ارائه شد.
اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن، امروز سه‌شنبه به صورت همزمان در مجموعه تلاش وزارت کار و سراسر کشور با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار این وزارتخانه، جمعی از جامعه کارفرمایی و فعالان حوزه ایمنی کار برگزار شد.
زنگ ایمنی و امضای لوح یادبود همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن نیز در پایان این نشست توسط وزیر نواخته و امضا شد.

کد خبر: 68053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =