آیا سیاست‌های مهاجرتی آمریکا در حال شکست است؟

در نوامبر ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۵۰هزار مهاجر از مرز جنوبی آمریکا عبور کردند و خود را به این کشور رساندند. این افزایش میزان مهاجران - و این تصور که مرزهای آمریکا باز است - یک مسئولیت بزرگ سیاسی برای رئیس جمهور جو بایدن به وجود آورده است.

در نظرسنجی‌های انجام شده فقط ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها سیاست‌های بایدن در قبال ورود مهاجران را تایید می‌کنند. بیش از دو برابر افراد در این مورد به دونالد ترامپ اعتماد دارند. این واقعیت که افزایش مهاجرت در مرزهای جنوبی می‌تواند به قیمت شکست انتخابات در ماه نوامبر برای آقای بایدن تمام شود، حل این مشکل را دشوارتر کرده است. کشمکش بر سر توافقی برای تامین مالی اوکراین در ازای محدودیت‌های امنیتی مرزی و شرایط پناهندگی سخت‌تر، ماه‌ها به طول انجامیده است. اگرچه رهبران سنا می‌گویند توافق نزدیک است، برخی از جمهوری‌خواهان - از جمله آقای ترامپ – خواهان هرج و مرج بیشتر در این زمینه هستند تا بتوانند بایدن را در طول مبارزات انتخاباتی شکست دهند.

عوامل متعددی این افزایش هرج و مرج را توضیح می‌دهند: خشونت و بی‌ثباتی در سراسر جهان. فرصت‌های شغلی فراوان در آمریکا و درک دقیق این که آقای بایدن طبق سلف خود استقبال بیشتری از مهاجران می‌کند و مسیرهای دست و پا گیر و محدودی که به صورت قانونی پیش می‌آیند را کاهش داده است.

در واقع دهه‌ها بی‌توجهی و دشمنی حزبی، سیستم مهاجرتی آمریکا را فلج کرده و شرایطی را ایجاد کرده است که در آن مهاجران به جای تلاش بیشتر، پناهندگی را مطمئن‌ترین راه برای ورود به آمریکا می‌دانند. کنگره این کشور آخرین بار در سال ۱۹۹۰ اصلاحات معناداری را در قانون مهاجرت انجام داد. اصلاحات جامع که به توافق دو حزب برسند، تا حد زیادی نزدیک بوده، اما در پایان از هم پاشیده است. در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ لوایح سنای دو حزب شامل مسیری برای شهروندی مهاجران غیرقانونی، ویزاهای بیشتر برای کارگران و اجرای سخت‌گیرانه‌تر در مرزها بوده است.

نامزدی ترامپ سیاست مهاجرت را تغییر داد. زمانی که او کارزار انتخاباتی خود را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرد، تعداد مهاجران دستگیر شده در سراسر کشور به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۷۱ رسید. با این حال، در سال ۲۰۱۹ ورود نامنظم در مرز جنوبی افزایش یافت. ترامپ بازداشت را وسیله‌ای برای بازدارندگی می‌دانست و برخی از مهاجران مکزیکی که درخواست‌های پناهندگی معلق داشتند را منتظر گذاشت. زمانی در دوران ریاست جمهوری او نزدیک به ۵۷۰۰۰ نفر بازداشت شدند.

با شروع دوران ریاست جمهوری بایدن، بازداشت‌ها کاهش یافت. تعداد بازداشت‌شدگان امروز حدود ۳۸۰۰۰ نفر است. اکثر مهاجران با اجازه اقامت برای یک یا دو سال در آمریکا پذیرش می‌شوند. در مقابل، افرادی که در حال عبور غیرقانونی دستگیر می‌شوند، با چند استثناء محدود، واجد شرایط پناهندگی شناخته نمی‌شوند و به سرعت اخراج می شوند. در واقع، بیشتر مهاجرانی که به طور غیرقانونی عبور می کنند، همچنان به داخل کشور رها می‌شوند و ورود غیرقانونی آن‌ها بسیار بیشتر از گذرگاه‌های رسمی است.

سال گذشته، دولت بایدن همچنین شروع به اعطای آزادی مشروط به ۳۰هزار کوبایی، هائیتیایی، نیکاراگوئه‌ای و ونزوئلایی در هر ماه کرد؛ هدف این بود که جریان‌ها منظم‌تر شود و ورود غیرقانونی کاهش یابد. در این طرح دریافت اجازه اقامت دو سال طول می‌کشد اما می‌تواند در هر زمان لغو شود. بعد از این تصمیم، گذرگاه‌های غیرقانونی هائیتی‌ها، نیکاراگوئه‌ها و کوبایی‌ها به شدت کاهش یافته اما ونزوئلایی‌ها، که کمتر احتمال دارد روابطی در آمریکا داشته باشند، به ورود غیرقانونی ادامه می‌دهند. ترزا کاردینال براون که در وزارت امنیت داخلی در دولت‌های بوش و اوباما خدمت می‌کرده، می‌گوید: «اکثر ونزوئلایی‌هایی که اکنون وارد آمریکا می‌شوند، خانواده، دوستان و اقوامی در این کشور ندارند.

هنگامی که مهاجران از مرز عبور می‌کنند، به شهرها می‌روند و همین باعث شده تا خدمات مربوط به پناهجویان در شهرهایی مانند نیویورک، شیکاگو و دنور تحت فشار باشند. این تا حدودی متاثر از تصمیمات گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس است که مهاجران را با اتوبوس به شهرهایی که دموکرات‌ها اداره می‌کنند، منتقل می‌کند. اما شهرهای بزرگ نیز همچنان برای مهاجران جذاب هستند.

این سیاست باعث شده، پرونده‌ها در دادگاه مهاجرت در ماه نوامبر از مرز ۳ میلیون فراتر برود. به طور متوسط بیش از چهار سال طول می‌کشد تا یک جلسه رسیدگی اولیه برای پناهندگی تشکیل شود. بر اساس تخمین سرویس تحقیقاتی کنگره، دو برابر شدن تعداد قضات، عقب ماندگی‌ها را برطرف می‌کند، اما تنها تا سال ۲۰۳۲.

در این مسیر دشوار، نیمی از پرونده‌های پناهندگی رد می‌شود و تصمیمات ناهماهنگ است. یک قاضی در هیوستون ۹۵ درصد از پرونده‌های پناهندگی در سال گذشته را رد کرده است. اما انتظار بسیار زیاد، شانس کم بازداشت و چشم‌انداز کار در آمریکا، مهاجران ضعیف را تشویق می‌کند تا به صورت غیرقانونی از مرز عبور کنند. استفان ییل-لوهر از دانشکده حقوق کرنل خاطرنشان می‌کند که اولویت دادن به پرونده‌های قانونی تازه وارد این انگیزه را کاهش خواهد داد.

نزدیکی انتخابات، تاثیر بیشتر ترامپ در مسئله مهاجرت و تمایل بایدن برای تسلیح اوکراین، شرایطی را فراهم کرده که بایدن تمایل داشته باشد تا زودتر در این زمینه به توافق برسد. نظرسنجی از YouGov نشان می‌دهد که آمریکایی‌های بیشتری از ساخت دیوار مرزی جنوبی حمایت می‌کنند. حتی ۳۲ درصد از دموکرات‌ها اکنون می‌گویند که از این ایده حمایت می‌کنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ ۲۰ درصد بوده است.

اینکه آیا مجلس نمایندگان و سنا می‌توانند بر سر اصلاحات قانون مهاجرت به توافق برسند یا نه، بحث‌برانگیز است. توافقات می‌تواند بر سر تامین مالی ماموران گشت مرزی بیشتر، توقف پذیرش مهاجران، زمان طولانی‌تر برای انجام مصاحبه و ... باشد اما مطمئنا رسیدن به یک توافق در این زمینه بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بحث‌برانگیز خواهد بود. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اغلب اصرار دارند که هیچ چیز دیگری جز hr۲ را نمی‌پذیرند؛ یک لایحه افراطی در زمینه مهاجرت که سال گذشته در امتداد خطوط حزبی تصویب شد و پس از ورود به سنا از بین می‌رفت. از سوی دیگر، در سمت چپ ماجرا، دموکرات‌ها نمی‌خواهند دسترسی به پناهندگی را سخت‌تر کنند، بنابراین هر دو گروه باید مراقب باشند. یک نظرسنجی جدید توسط The Economist و YouGov نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها از کنگره می‌خواهند لایحه‌ای را تصویب کند که هم بودجه اوکراین را تامین می‌کند و هم پناهندگی را محدود می‌کند.

کد خبر: 67993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =