سلامتی کودکان دهک‌های کم‌درآمد زیرذره‌بین است

برنامه بهبود تغذیه کودکان زیر ۵ سال، برای اولین بار در دولت سیزدهم توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت در بستر شبکه ملی اعتبار از آبانماه سال‌جاری تاکنون در حال اجرا است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از سیاست‌های راهبردی دولت در قالب حمایت از معیشت و امنیت غذایی خانوارها تدوین و اجرایی شده است. سهم دهک‌های پایین از حمایت‌ها و سیاست‌های تشویقی بیشتر از سایر اقشار جامعه است. نشانی این گزاره، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است که حالا طرح حمایت از امنیت غذایی کودکان خانوارهای آسیب‌پذیر نیز به آن اضافه شده است.

براین اساس در گام نخست اجرای این برنامه، کودکان زیر پنج سال از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه‌گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی‌های رشد) در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت ارزیابی شدند.

پس از جمع‌بندی داده‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، این کودکان توسط وزارت بهداشت، شناسایی و به وزارت رفاه معرفی شدند. پس از بررسی استحقاق‌سنجی خانوار از طریق آزمون وسیع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، کودکان مشمول این طرح نهایی شدند.

طرح امنیت غذایی کودکان، یک طرح راهبردی است و تا زمانی استمرار خواهد داشت که تأثیر آن در شاخص‌های سلامت و رشد کودکان تأثیر بگذارد. این طرح به حساب یارانه‌ای سرپرستان خانوار متصل و منابع آن از سوی دولت تأمین می‌شود، ضمن اینکه قیمت کالاها نیز مانند طرح کالابرگ براساس مبنای قیمتی سال ۱۴۰۱ است.

افزایش اقلام طرح حمایت از کودکان دچار سوء‌تغذیه

تفاوت اقلام این سبد با کالابرگ این است که از ۱۱ به ۱۶ قلم افزایش یافته تا خانواده‌ها بتوانند مواد پروتئینی، ویتامین و میزان انرژی مورد نیاز را دریافت کنند. ١١ قلم سبد کالایی طرح کالابرگ شامل لبنیات، شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ و پروتئین‌ها شامل گوشت مرغ و گوشت قرمز، حبوبات، روغن، شکر، قند و برنج بود که حالا به آن میوه‌جات و سبزیجات از جمله سیب، هویج، کدو سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی، عدس و نیز مغزدانه اضافه شده است.

چه کودکانی مشمول یارانه حمایتی می‌شوند؟

خانه‌های بهداشت زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت تغذیه‌ای کودکان را بر اساس شاخص‌های تن‌سنجی (آنتروپومتریک) مورد بررسی قرار می‌دهند. براساس این شاخص در صورتی که کودکان با رده سنی ۵ ماه تا ۵۹ ماه بر مدار نمودار سلامت و رشد قرار نگیرند و دارای کم‌وزنی، لاغری و کوتاهی در قد باشند، کد ملی و مشخصات آنان استخراج و این اطلاعات را در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد. این وزارتخانه کودکان مذکور را از لحاظ اینکه سرپرست آنان در چه دهکی قرار دارد شناسایی می‌کند و سرپرست خانوار به ازای هر کودک در دهک‌های اول تا پنجم، یک میلیون تومان و به ازای هر کودکی که در دهک ۶ و ۷ است ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. سرپرست خانوار نیز موظف است از این یارانه ١۶ قلم کالاهای اعلامی را تهیه کند تا خانوار و کودک از این سبد تغذیه کرده و کودک با مصرف آن رشد کند و به خط تعادل برسد.

131 هزار و 800 کودک مشمول

در سه ماه گذشته تاکنون، در طرح بهبود تغذیه کودکان در راستای ارتقای امنیت غذایی، 131 هزار و 800 هزار کودک تحت پوشش قرار گرفته‌اند که سرپرستان خانوار پس از ارسال پیامک حساب یارانه‌شان شارژ می‌شود.

در مرحله اول این طرح ۱۴۵ هزار کودک، شناسایی و از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ مورد در قالب دهک‌های یک تا هفت مشمول شدند.

ذخیره دوماهه یارانه‌ای طرح امنیت غذایی کودکان

اعتبار یارانه‌ای طرح امنیت غذایی کودکان زیر 5 سال به حساب یارانه‌ای سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اگر خانواده‌ها به هر دلیلی در ماه اول از مبلغ یارانه‌ای استفاده نکنند به ماه بعد منتقل می‌شود. مبلغ مذکور در حساب اعتباری سرپرستان خانوار ذخیره شده و در ماه دوم نیز مبلغ واریز می‌شود، اما در صورتی که خانواده‌ها این مبلغ که در ۲ ماه ذخیره شده را استفاده نکنند، یارانه قطع می‌شود.

بررسی وضعیت یارانه و نحوه هزینه‌کرد

وزارت رفاه به صورت میدانی وضعیت هزینه‌کرد اعتبار یارانه‌ای طرح امنیت غذایی کودکان زیر 5 سال در دهک‌های مشمول را چک می‌کند که آیا خانواده‌ها از کالاهای اعلامی خرید کرده‌اند یا خیر؟! همچنین وزارت بهداشت نیز از طریق مراکز و خانه‌های بهداشت وضعیت سلامت کودکان را بر اساس شاخص‌های تن‌سنجی (آنتروپومتریک)، تغییرات تغذیه‌ای رشد کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اگر گزارش داده شود که با وجود شارژ اعتبار یارانه‌ای و خرید، همچنان نمودار پایین است، با توجه به مکانیزم‌هایی تعریف شده، با خانواده‌ تماس می‌گیرند و ارائه مشاوره انجام می‌شود.

پایش کودکان به صورت مستمر و ماهانه توسط خانه‌های بهداشت سراسر کشور رصد می‌شود تا اثر مصرف مواد غذایی بر روند رشد کودک بررسی شود. این حمایت تا زمان بهبود ادامه دارد و پس از بهبود کودک از چرخه حمایت خارج می‌شود. چرایی عدم رشد کودک طبق استانداردها توسط وزارت بهداشت بررسی می‌شود و اقدامات مقتضی به‌عمل خواهد آمد.

استقبال 50 درصدی مشمولان

با اعلام وزارت رفاه، در سه ماهه گذشته حدود ۵۰ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال داشته‌اند. بیشترین مصرف اقلام نیز در قالب این طرح از کالای برنج صورت گرفته است. در مراحل بعد روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز قرار دارند. در ماه اخیر کالای پنیر با رشد استفاده در رتبه دوم قرار گرفته است. استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های بیشترین میزان مصرف اقلام طرح امنیت غذایی کودکان قرار دارند.

ایلیا دانیال

کد خبر: 67875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =