ثبت رکورد کاهش نرخ باروری در چین

در سال‌های اخیر کشور چین به‌طور مداوم نرخ باروری رو به کاهشی را ثبت کرده است به طوری که نرخ باروری در این کشور اکنون به رکورد ۱.۰۹ رسیده است که پایین‌ترین نرخ باروری در بین کشورهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر محسوب می‌شود. جمعیت چین برای اولین بار در شش دهه گذشته کاهش یافت و با کاهش ۸۵۰ هزار نفری به ۱.۴۱ میلیارد نفر رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا قبل از پایان قرن جمعیت این کشور به زیر ۱ میلیارد نفر برسد. هر چند محدودیت‌های فرزندآوری مدت‌هاست که در حال کم شدن است و سیاست‌های تشویقی جایگزین آن می‌شود اما کارشناسان می‌گویند زمانی که تصویر اقتصادی گسترده‌تر تاریک باشد مشوق‌های مالی و اداری تأثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از گاردین؛ براساس داده‌های دولتی، نرخ باروری چین در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین نرخ تخمینی ۱.۰۹ کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ باروری در بین کشورهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است.

جمعیت شناسان مرکز تحقیقات جمعیت و توسعه چین، یک موسسه تحقیقاتی دولتی در این کشور، داده‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد نرخ باروری در سال گذشته از ۱.۱۵ در سال ۲۰۲۱ به ۱.۰۹ کاهش یافته است. این نرخ باروری کمتر از نرخ باروری ژاپن در همان دوره زمانی و فقط کمی بالاتر از نرخ باروری کره جنوبی است که حدوده ۰.۸ برآورد شده است.

همچنین انجمن برنامه‌ریزی خانواده هنگ کنگ به‌طور جداگانه‌ اعلام کرد که تعداد زوج‌های بدون فرزند در قلمرو چین به سطح «هشدار» رسیده است. مطالعه‌ای که در روز سه شنبه منتشر شد نشان داد که میزان زوج‌های بدون فرزند بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده و از ۲۰.۶ درصد به ۴۳.۲ درصد رسیده است.

اما آمارهای دولت موقت هنگ کنگ که در همین هفته منتشر شده نشان داد که جمعیت هنگ کنگ در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲.۱ درصد افزایش یافته است. این اولین افزایش قابل توجه از زمان کاهشی که در سال ۲۰۲۰ پس از اقدامات کنترلی سختگیرانه کووید-۱۹ در هنگ کنگ رخ داده است. دولت پیش‌بینی کرده است که جمعیت هنگ کنگ به افزایش خود ادامه خواهد داد، اما این رشد به جای تولد جدید، از مهاجرت حاصل خواهد شد و انتظار می‌رود نرخ باروری پایین بماند.

سال گذشته، جمعیت چین برای اولین بار در شش دهه گذشته کاهش یافت و با کاهش ۸۵۰ هزار نفری به ۱.۴۱ میلیارد نفر رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا قبل از پایان قرن جمعیت این کشور به زیر ۱ میلیارد نفر برسد. همچنان که در آوریل سال گذشته، جمعیت هند به ۱.۴۳ میلیارد نفر رسید و از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفت.

کاهش و پیری جمعیت چین یک نگرانی مهم برای سیاستگذاران این کشور است. بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، جمعیت در سن کار در چین بیش از ۴۰ میلیون نفر کاهش یافته است. در نشست‌های سالانه قانون‌گذاری امسال در ماه مارس، چندین نماینده پیشنهادهایی را برای افزایش نرخ پایین زاد و ولد ارائه کردند، مانند معافیت‌های مالیاتی، اجازه دادن به کودکان متولد شده از والدین مجرد برای ثبت نام قانونی و لغو محدودیت سه فرزند.

در راستای همین سیاست‌ها در سال ۲۰۱۶، چین سیاست تک فرزندی را که از سال ۱۹۷۹ برقرار بود، کنار گذاشت. این سیاست اکنون به زوج‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر سه فرزند داشته باشند. برخی استان‌ها در کاهش محدودیت‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند؛ در ژانویه، «سیچوان»، استانی با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، تمام محدودیت‌های ثبت تولد را لغو کرد و سقف تعداد نوزادان به ازای هر والدین را برداشت. به علاوه برخی از استان‌های چین برای زوج‌های تازه ازدواج کرده تا ۳۰ روز مرخصی ازدواج می‌دهند. اما هیچ یک از این اقدامات در افزایش نرخ زاد و ولد موفق نبوده است. جوانان، به ویژه زنان، به‌طور فزاینده‌ای ازدواج و زایمان را به تعویق می‌اندازند و معتقدند که تربیت فرزند بسیار گران است. روز سه شنبه اداره ملی آمار چین اعلام کرد که انتشار داده‌های مربوط به سن که باعث تمسخر در فضای می‌شود را متوقف خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند زمانی که تصویر اقتصادی گسترده‌تر تاریک باشد و زنان همچنان در محل کار به دلیل مادر بودن با تبعیض مواجه شوند، مشوق‌های مالی و اداری تأثیر چندانی نخواهد داشت.

یک نظرسنجی اخیر از ۲۴۵۹ دانشجو توسط محققان دانشگاه علم و فناوری «ژجیانگ» نشان داد که ۳۰ درصد «نگرش منفی نسبت به ازدواج دارند». این مطالعه نشان داد که بسیاری از دانشجویان دیگر ازدواج را اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانند و آن را تنها راه برای بچه‌دار شدن در چین نمی‌دانند. طبق گزارشی در «جیمیان نیوز»، دانش‌آموزان همچنین فکر می‌کنند که «برقراری سازگاری بین زایمان و شغل دشوار است».

در شبکه اجتماعی چینی «وایبو» (Weibo)، به نظر می‌رسد که بحث درباره این موضوع تا حدی محدود شده است. یکی از حساب‌های اینفلوئنسر با بیش از ۴.۳ میلیون دنبال کننده نوشت: «چرا نرخ تولد در حال کاهش است؟ چون چیزی کم است، آن هم «امید» است. وقتی ثروتمند شدن از طریق کار سخت دشوار است و دانش به سختی می‌تواند سرنوشت فرد را تغییر دهد، اکثر مردم نیمی از عمر خود را صرف انبوهی از بتن آرمه می‌کنند... د. آنها نمی‌خواهند اجازه دهند نسل بعدی رنج بکشد».

کد خبر: 67538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =