راهیابی ۴۲ اثر به مرحله دوم جشنواره کاما

دبیر اجرایی جشنواره کاما (کتاب افراد معلول ایران) در حاشیه هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره در گفتگو با آتیه‌آنلاین، با اعلام خبر  برگزاری آیین پایانی این جشنواره در تاریخ ۱۴ آذرماه گفت: طبق گفته نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان یکی از داوران، از مجموع ۲۰۲ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۴۲ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند.

منصور شادکام افزود: یک اثر در محور کلیات، ۶ اثر در حوزه فلسفه و روانشناسی، ۲ اثر در حوزه دین، یک اثر در حوزه علوم اجتماعی، ۳ اثر در حوزه اقتصاد، ۳ اثر در حوزه زبان، یک اثر در حوزه علوم کاربردی، ۵ اثر در حوزه ادبیات، ۱۰ اثر در حوزه هنر، ۶ اثر در حوزه تاریخ و جغرافیا و ۴ اثر در حوزه کودک و نوجوان محور کتاب‌هایی بودند که به مرحله دوم جشنواره راه یافتند.

او ادامه داد: از مجموع ۴۲ اثر راه یافته به مرحله دوم، ۸ اثر به عنوان آثار برگزیده و ۱۸ اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند. در حوزه ناشران بریل نیز دو ناشر عناوین برگزیده را ازآن خود کردند. معدل نمرات آثار شایسته تقدیر بین ۷۰ تا ۸۰ و افراد برگزیده، بین ۸۰ تا ۱۰۰ است.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما گفت: با توجه به اینکه برخی از کتاب‌ها چندین مؤلف و مترجم دارند، در مجموع ۳۵ نویسنده در جمع افراد برگزیده و شایسته تقدیر قرار گرفته‌اند که ۱۴ نفر از آنها از میان افراد دارای معلولیت و ۲۱ نفر از میان افرادی هستند که در حوزه معلولان کتاب نوشته‌اند.

شادکام در خصوص جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برگزیده و شایستگان تقدیر گفت: با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره جوایز افراد برگزیده و شایسته تقدیر به نسبت دوره نخست بیش از صد درصد درصد افزایش یافته است که تحقق آن در گروی حمایت نهادهای ذیربط و حامیان مالی جشنواره به ویژه سازمان بهزیستی است و قرار است بخش عمده‌ای از جوایز توسط این سازمان پرداخت شود. البته با تصمیم اعضای شورا جوایز در نظر گرفته شده برای مترجمان، اندکی کمتر از مؤلفان خواهد بود.

شادکام گفت که مصوب شده مانند دوره نخست جشنواره، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به تمامی افراد برگزیده و شایسته تقدیر اعطا شود اما جوایز نقدی برای آثاری که چندین مؤلف یا مترجم دارند، به نسبت تعداد آنها تقسیم خواهد شد.

او افزود: از آنجا که به علت تورم موجود در کشور شاید جوایز ریالی متناسب با زحمت و ارزش کار نفرات برگزیده نباشد، تسهیلات و جوایز غیرنقدی دیگری نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است. با مصوبه اعضای شورا، مقرر شد طی هماهنگی‌هایی که از طرف انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولان ایران صورت خواهد گرفت، کارت نویسندگی اهل قلم برای افراد برگزیده و شایسته تقدیر در نظر گرفته شود که می‌تواند تسهیلات و مزایای خوبی را شامل حال این افراد کند.

شادکام اعلام کرد که احتمال دارد طی مکاتباتی که با بنیاد نخبگان صورت می‌گیرد، افراد برگزیده و شایسته تقدیر به عنوان برگزیدگان یک جشنواره ملی، بتوانند عضو این بنیاد شوند که اتفاق بسیار ارزشمندی خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره کاما در خصوص سایر جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برتر گفت: به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار است کتاب‌های افراد برگزیده خریداری شود تا در مراکز کتابخانه‌ای نهاد توزیع شود. البته میزان کم و کیف و تیراژ کتاب‌های خریداری شده مشخص نیست. اما این امر می‌تواند تا حدی به نویسندگان و ناشران کمک کند.

او برگزاری نمایشگاه دائم در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی را یکی دیگر از جوایز معنوی در نظر گرفته شده برای کلیه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد و گفت: با پیشنهاد نماینده کتابخانه ملی و موافقت مدیران این سازمان، قرار است یک نسخه از تمام ۲۰۲ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره در کتابخانه ملی در قالب یک نمایشگاه دائمی در معرض نمایش عموم قرار بگیرد.

دبیر اجرایی جشنواره کاما افزود: احتمال دارد آثار دوره نخست جشنواره کاما نیز به این جمع افزوده شود. با توجه به بازدید اهالی فرهنگ و عاشقان حوزه مطالعه از کتابخانه ملی، این امر می‌تواند باعث هرچه بیشتر دیده شدن کتاب‌های ارسالی به جشنواره باشد.

شادکام گفت: همچنین با تلاش‌های خانم یثربی از کنشگران با سابقه افراد با آسیب بینایی قرار است به نابینایان برگزیده و شایسته تقدیر که تعداد آنها با احتساب ناشرین بریل ۸ نفر است، یک هدیه بسیار ویژه اهدا شود که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۵ میلیون تومان است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران مهندس گفت: از آنجا که جشنواره کاما توسط دو سازمان مردم‌نهاد برگزار می‌شود و ردیف بودجه مشخصی از طرف دولت برای آن پیشبینی نشده است، در این دوره سعی کردیم با تنوع جوایز مادی و معنوی، باعث افزایش انگیزه در میان نویسندگان و ناشرانی شویم که در حوزه افراد دارای معلولیت کتاب نوشته یا نشر داده‌اند.

رئیس ستاد جشنواره کاما با اشاره به افزایش انگیزه در میان ناشران که اکثر آنها از میان ناشران بخش خصوصی هستند، گفت: با تصویب اعضای شورای سیاست‌گذاری لوح تقدیر جشنواره به ناشرانی که آثار آنها به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده است اهدا خواهد شد. همچنین با اعلام موافقت خانه کتاب و ادبیات ایران، قرار است کتاب جشنواره نیز پس از برگزاری مراسم اختتامیه، توسط این نهاد منتشر شود.

شادکام درباره تعویق برگزاری مراسم اختتامیه گفت: به پیشنهاد مدیران سازمان بهزیستی و به منظور حضور پررنگ‌تر مسئولان در مراسم اختتامیه، این رویداد به جای هفتم آذرماه با یک هفته تأخیر در تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهدشد.

راهیابی ۴۲ آثار به مرحله دوم جشنواره کاما

کد خبر: 66045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =