«سینمای ملی» در پایتخت!

مدتی است که فیلم ها و سریال های ما رنگ و بویی کاملا تهرانی دارند و پایتخت به اولین و راحت ترین لوکیشن فیلم ها و سریال های تلویزیونی تبدیل شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در طول دو دهه اخیر اغلب لوکیشن ساخت مجموعه های تلویزیونی و حتی فیلم های سینمایی به گونه ای انتخاب می‌شدند که عمدتا در داخل شهر و پایتخت قرار داشتند چرا که تقریبا همه امکانات فیلمسازی و سینمای حرفه ای ایران در تهران متمرکز است. برخلاف سینمای آمریکا که دیگر شهرهای بزرگ هم امکان ساخت فیلم های سینمایی در سطح و کیفیتی استاندارد را دارند،در ایران اما همه چیز در سینمای حرفه ای به تهران ختم می شود و مردم دیگر مناطق کشور، کمتر می توانند جغرافیا و فرهنگشان را در آثار نمایشی شاخص مشاهده کنند.

در واقع  در سینمای ایران، اقتصاد حاکمیت دارد بر جنبه های دیگر و به همین خاطر است که گروه های سازنده معمولا به دلایل مختلف از جمله کاهش هزینه ها ترجیح می دهند پایشان را از تهران بیرون نگذارند. از طرفی سینما مملو شده از فیلم های آپارتمانی،به این دلیل که هرچه لوکیشن کمتر باشد هزینه تولید نیز کمتر است. فیلم هایی در فضاهای بسته که اگر تهیه کننده در حق فیلم لطفی داشته باشد نهایتا دو کوچه اطراف را هم به تصاویر فیلم اضافه می کنند.

اما از چند سال پیش به این طرف، رویه تولید کنندگان کمی تغییر کرد و آنها نیم نگاهی هم به مناطق دور افتاده انداختند و فیلم ها و سریال های مختلفی که قصه های غیر آپارتمانی و غیر شهری را به تصویر می‌کشیدند، مقابل دوربین بردند. هرچند بسیاری از آنها معتقدند کار کردن در مناطقی بیرون از پایتخت هم هزینه زیادی روی دوش عوامل سازنده اینگونه سریال ها و فیلم های سینمایی می گذارد و هم  به لحاظ سختی کاری که در شهرستانها وجود دارد آنها را گرفتار مسائل مشکلات متعددی می کند، اما با این حال آنها باز هم حاضرند که این سختی‌ها را تحمل کرده و در شهرستان ها فیلم بسازند.

یکی از ۹ فیلمی که امسال بنیاد سینمایی فارابی از آن حمایت کرد و تمرکز بر اقلیمی خاص و تولید در خارج از تهران داشت، فیلم احسان عبدی‌پور است. «میجر» در بوشهر ساخته شد و کارگردان بوشهری آن در تمام قصه‌گویی‌هایش آنقدر صریح و جذاب نشان داده که اقلیم خود را خوب می‌شناسد که خیلی زود تصور دیده‌شدن یک فیلم غیرتهرانی درست و درمان در اذهان سینمادوستان تداعی شد. با این‌حال، میجر در صدر فهرست فیلم‌های ردشده توسط دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نشست!

همچنین فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی نیز از مهم ترین فیلم هایی است که در آذربایجان غربی ساخته شده است. هادی حجازی فر، نویسنده فیلمنامه و بازیگر نقش اصلی فیلم که خودش متولد خوی است، قصه را هم حوالی همین شهر بزرگ و پرجمعیت آذربایجان غربی یعنی روستای پیرکندی روایت می کند و استفاده درست از لوکیشن و وجوه بصری آن از قوت های آتابای است. گشت ارشاد ۳ به کارگردانی سعید سهیلی هم تازه ترین فیلمی است که در شهر مشهد جلوی دوربین رفت.

در این میان مازندران  هم همواره  یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین لوکیشن های آثار سینمایی و تلویزیونی بوده است.مجموعه تلویزیونی پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم، شاخص ترین نمونه استفاده از لوکیشن های مازندران است. فیلم خرس ساخته خسرو معصومی نیز که به تازگی نسخه قاچاق آن منتشر شده در این شهر فیلمبرداری شده است.

با این حال  بازهم می توان بیش از اینها گستردگی جغرافیای کشور را برای قصه گویی و فیلمسازی درنظر گرفت تا تنوع بصری، اقلیمی، فرهنگ و اقوام و لهجه‌ها ، با هدف دیده‌شدن همه ایرانیان روی پرده سینما تحقق یابد و عبارت سینمای ملی به جایگاه واقعی خود برسد.

کد خبر: 6596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =