هزار و یک مشکل نمایشگاه مجازی کتاب

نمایشگاه کتاب تهران هرسال میزبان خیل عظیمی از دوست داران کتاب بوده است با این حال سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران که قرار بود از ۲۶فروردین تا ۵اردیبهشت امسال در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شود مثل خیلی از رویدادهای دیگر کرونا مانع برگزاری آن شد.

به گزارش آتیه آنلاین، اهالی کتاب از بهار امسال سراغ نمایشگاه را می‌گرفتند و ناشران چشم‌انتظار برپایی نمایشگاه بودند اما هربار به دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه با تأخیر در برگزاری روبه‌رو می شد تا اینکه مسئولان چاره را در برگزاری آنلاین رویداد جست‌وجو ‌کردند، خیلی‌ها موافق و خیلی‌ها هم مخالف بودند اما بالاخره اعلام شد که نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به هر صورت با وجود برخی مشکلات کار خود را آغاز کرد و نزدیک به هزار و هشتصد ناشر در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند اما در همان دقایق اول شروع نمایشگاه اتفاقاتی افتاد که سایت نمایشگاه را از دسترس خارج کرد و تا روز پنجشنبه دوم بهمن این مساله ادامه داشت وپس از آن هم سایت نمایشگاه مجازی با مشکلات فنی عدیده‌ای رو به رو شد که به کاربران اجازه نمی‌داد به راحتی کتابی را که می‌خواهند پیدا کنند و سفارش دهند و هنوز هم در هنگام خرید هر کتابی با این پیام مواجه می‌شوند: «امکان خرید وجود ندارد.» به همبن خاطر ثبت سفارش در سایت فعلی نمایشگاه مجازی کتاب به کاری خسته‌کننده و پردردسر برای علاقمندان کتاب تبدیل شده است به همین دلیل برخی ناشران با انتشار اعلامیه‌هایی در فضای مجازی از مشتریانش می خواهند که به جای نمایشگاه مجازی کتاب  مستقیما از خود این ناشران خرید کنند.

در واقع خیلی زود ایده برگزاری آنلاین این نمایشگاه مطرح و عملی شد اما با این حال دقیقا از زمانی که اعلام شد نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، در گزارش‌های مختلف چالش‌ها و مشکلات این مدل برگزاری گوشزد شد تا مسئولان برای این  مشکلات تا  قبل از برگزاری چاره‌ای داشته باشند. اما بازهم نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در صورتی شروع به‌کار کرد که  زیرساخت‌های فنی لازم برای این کار وجود نداشت. برخی از کارشناسان معتقدند برای برگزاری نمایشگاهی در این سطح باید به یک آمادگی نسبی می‌رسیدیم و سایت در مراحل مختلف تست می‌شد با این حال مسئولان می‌گویند تست انجام شده، اما این حجم از استقبال را پیش بینی  نمی‌کردند. در حالی که وقتی قرار است نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار شود، زیرساخت‌های سایت باید آماده حضور میلیونی باشد تا با حضور چند هزار نفری از هم نپاشد و تعطیل نشود.

با وجود اینها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مزیت‌های زیادی هم دارد. ازجمله اینکه مردم در خانه خود از طریق مراجعه به سایت می‌توانند با تخفیف و ارسال رایگان کتاب‌های موردنظرشان را خریداری و دریافت کنند. همچنین  امکان فروش کتاب قاچاق و کپی در نملیشگه مجازی وجود ندارد از طرفی  ناشر مستقیما می‌تواند کتاب‌های تولیدی خود را به فروش برساند و از نظر نقدینگی نیز کمک زیادی به ناشران می‌کند. طبق آخرین آماری دریافتی تا کنون بالغ بر ۱۸ هزار سبد خرید در سایت نمایشگاه ایجاد شده و بیش از ۹۰ هزار جلد کتاب فروش رفته است. همچنین بیش از ۵ میلیارد تومان هم فروش نقدی نمایشگاه بوده است که در صورت صحت آن به نظر می رسد آمار خوبی باشد.

کد خبر: 6539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =