بیش از ۶۳ هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری زنان هستند

جدیدترین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان از کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تا پایان سال ۱۴۰۱ دارد که در میان افراد مقرری‌بگیر این نوع بیمه، افزون بر ۶۳ هزار و ۹۳۳ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تا پایان سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که ۱۱۱ هزار و ۴۵۸ نفر از آنان مرد و ۶۳ هزار و ۹۳۳ نفر زن هستند. این جامعه از زنان و مردان بیکار اکنون به دلایل مختلف ناشی از بیکاری، از سازمان تأمین اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

کاهش جامعه آماری مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور کامل مشهود است به گونه‌ای که این آمارهای افراد مقرری‌بگیر در حوزه بیمه بیکاری ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر در سال ۱۴۰۰ بوده است که در این داده‌های آماری در ۲ سال گذشته تعداد زنان تغییری نداشته است.

آمارها نشان می‌دهد رشد اشتغالزایی مولد، ماندگاری اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سه دلیل عمده تأثیرگذار در روند کاهشی تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به شمار می‌رود.

کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به معنای شاغل شدن دوباره نیروهای بیکار از کار محسوب می‌شود که در سه دلیل اشاره شده به این موضوع، مشخص شد که چرا این آمارها در سال گذشته روند کاهشی داشته است. اما با این وجود سازمان تأمین اجتماعی به عنوان سازمانی حمایت‌کننده از نیروی کار در زمان بیکاری افراد شاغل، موظف به پرداخت این مقرری به بیمه‌شدگان مشمول است.

ثبت ۲۰۸ هزار مقرری‌بگیر جدید در سال ۱۴۰۱

براساس داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌بیشترین میزان مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس بود که تأمین اجتماعی به این افراد حمایت‌های ویژه خود را اعمال و اجرایی کرده است.

همچنین تعداد مقرری‌بگیران جدید در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۰۸ هزار و ۷۸۱ نفر رسید در حالی که این تعداد در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۲۳ هزار و ۴۶۹ نفر بودند که این آمارها کاهش جامعه آماری افراد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری را در این سال نشان می‌دهد.

چه شرایطی برای دریافت بیمه بیکاری وجود دارد؟

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی براساس قانون موظف به حمایت از بیمه‌شده فاقد شغل در دوران بیکاری است. بنابراین در صورت داشتن حداقل ۶ ماه سابقه بیمه‌پردازی از سوی بیمه‌شدگان بیکار و اینکه فرد مشمول قانون تأمین اجتماعی و تابع قانون کار باشد، ‌مقرری بیمه بیکاری به آنان تعلق می‌گیرد.

اکنون موضوع بیمه بیکاری به عنوان یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که در طول دوران بیکاری به افراد بیمه شده بدون شغل اختصاص داده می‌شود. بنابراین این نهاد بیمه‌گر به واسطه این تکلیف قانونی موظف به پرداخت مقرری بیمه بیکاری است.

مقرری بیمه بیکاری تعیین شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی، برای افراد مجرد دارای شرایط تا ۳۶ ماه و برای افراد متاهل مشمول تا سقف ۵۰ ماه و در واقع شامل ۵۵ تا ۸۰ درصد متوسط درآمد فرد بیکار شده در ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری پرداخت خواهد شد.

بیمه بیکاری مشمول همه بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی خواهد شد اما در این میان بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، بیمه‌شدگان صاحبان حرف و شاغل آزاد، ‌بیمه اختیاری و اتباع خارجی نمی‌توانند از مزایای صندوق بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

برای بهره‌مندی افراد مشمول مقرری بیکاری، متقاضیان بیمه بیکاری تا یک ماه پس از آغاز دوره بیکاری فرصت دارند که درخواست وضع بیمه خود را به صورت غیرحضوری به ثبت برسانند تا بتوانند از این مزایای بیمه‌ای استفاده کنند.

پرداخت بیش از هشت هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری

آمارهای جدید تارنمای تأمین‌نما به عنوان سامانه برخط داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی با ارائه جزئیاتی از پوشش و میزان پرداختی مقرری‌بگیران این سازمان در سال جاری نشان می‌دهد که بیش از هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان امسال در راستای حمایت از جامعه بیمه‌شدگان مشمول بیمه بیکاری پرداخت شده است.

همچنین در سال گذشته برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به جامعه آماری حدود ۱۷۵ هزار و ۳۹۱ نفر مبلغ ۱۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شد که به همین منظور بیمه‌شدگان مشمول از مزایایی بیمه بیکاری بهره‌مند شدند.

صندوق بیمه بیکاری، به ‌عنوان یک صندوق مستقل با هدف حمایت از بیمه‌شدگان در ایام بیکاری و نیز مهارت‌آموزی و فراهم ساختن بستر بازگشت کارگران به عرصه تولید و اشتغال، ایجاد شده و قانون بیمه بیکاری بعد از آنکه به موجب مصوبه سال ۱۳۶۶ برای سه سال به صورت آزمایشی اجرا شد، در سال ۱۳۶۹ به ‌صورت قانونی دائمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

علاوه بر بیمه‌شدگانی که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست می‌دهند، بعضاً برخی کارفرمایان نیز به سبب بازسازی، اصلاح و به‌روزرسانی خطوط تولید، مجبور می‌شوند برخی نیروهای خود را برای مدتی تعدیل کنند که این افراد نیز در صورت احراز شرایط قانونی، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین نهاد بیمه‌ای با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفری، اکنون در قالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال، به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه می‌دهد که مقرری بیمه بیکاری به افراد مشمول یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان محسوب می‌شود.

کد خبر: 65086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =