جنگ صلیبی قانون علیه «متا»

شرکت مادر اپلیکیشن‌های «فیس بوک»، «اینستاگرام»، «واتس اپ»، «مسنجر» و «متاورس»، به دلیل توسعه محصولاتی که آگاهانه برای به دام انداختن کودکان طراحی شده‌اند، عدم رعایت حریم خصوصی و دزدی اطلاعات کودکان در مخمصه گیر افتاد. به‌رغم اینکه گزارش‌های خود «متا» نشان می‌داد که اینستاگرام باعث ایجاد اختلالات در خوراک کاربران شده است و حتی برخی از کاربران را به خودکشی کشانده، مقامات ارشد این شبکه اجتماعی هیچ اقدامی برای رسیدگی به این وضعیت انجام ندادند. روند شکایت از «متا» در آوریل امسال با یک دادخواست دسته جمعی که شامل چندین مؤسسه آموزشی می‌شد، به اوج خود رسید. اکنون رسوایی این شرکت حتمی است و تنها ابعاد این رسوایی هنوز مشخص نشده است. در این دادخواست مواردی همچون فریب، مدل تجاری، اعتیادآور بودن، تکنیک ماشین شرط‌بندی، تداوم عمل خلاف قانون، استفاده و جمع‌آوری اطلاعات شخصی و گسترش مدل غیرقانونی به سایر محصولات «متا» از موارد مطرح شده علیه این شرکت هستند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از EL PAÍS؛ جنگ صلیبی قانون علیه «متا» روز سه‌شنبه یک گام فراتر رفت. دادستان‌های کل ۴۱ ایالت آمریکا از «متا»، شرکت مادر اپلیکیشن‌های «فیس‌بوک»، «اینستاگرام»، «واتس اپ» و «مسنجر»، به‌رغم این ادعا که پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن برای خردسالان ایمن هستند، به دلیل توسعه محصولاتی که آگاهانه برای به دام انداختن کودکان طراحی شده‌اند، شکایت کردند. این اقدام اخیر به مجموعه شکایت‌هایی اضافه می‌شود که افراد و مؤسسات آموزشی علیه چندین پلتفرم اجتماعی (فیس‌بوک، اینستاگرام و همچنین اسنپ‌چت، تیک‌تاک و یوتیوب) به دلیل تأثیر منفی بر سلامت روان جوانان طرح کرده‌اند. ۲۰۰ مورد از این شکایات پیشتر در آوریل امسال به صورت یک دادخواست دسته‌بندی شده‌اند.

اقدام هماهنگ این ۴۱ ایالت (که ۳۳ مورد از آنها در یک دعوی حقوقی مشترک گرد هم آمدند) در بیش از ۲۰۰ صفحه دلایلی را توضیح می‌دهد که چرا اینستاگرام (و تا حدی فیس‌بوک) محصولی مضر برای جوانان است. در دادخواست، وکلای کل توضیح می‌دهند که آنها این پرونده را به این دلیل تشکیل داده‌اند که «تخلفات متا یک آسیب مداوم است و اعمال و اقدامات غیرمنصفانه مورد شکایت در دادخواست بر منافع عمومی تأثیر گذار است».

«لتیتیا جیمز»، دادستان کل نیویورک، یکی از ایالت‌های درگیر در این پرونده فدرال، پس از طرح دعوی گفت: «متا با طراحی عمدی پلتفرم‌های خود با ویژگی‌های تاثیرگذاری که کودکان را به پلتفرم‌های خود معتاد می‌کند و در عین حال اعتماد به نفس آنها را کاهش می‌دهد، از درد کودکان سود برده است. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، از جمله متا، در بحران ملی سلامت روان جوانان نقش داشته‌اند و آنها باید پاسخگو باشند».

به گفته «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری»، نزدیک به یک سوم از دختران نوجوان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ افکار خودکشی داشتند که ۶۰ درصد بیشتر از دهه قبل بود. «فیل ویزر»، دادستان کل «کلرادو»، در بیانیه‌ای گفت: «درست مانند شرکت‌های «Big Tobacco» و «ویپینگ» (شرکت‌های ساخت سیگار و سیگار الکترونیک که درگیر شکایت‌ها و بدنامی‌های عمومی بودند) در سال‌های گذشته، متا تصمیم گرفت تا سود خود را به بهای سلامت عمومی به حداکثر برساند و به‌طور خاص به سلامت جوان‌ترین افراد در میان ما آسیب برساند».

یکی از سخنگویان «متا» ابراز تأسف کرد که به جای «کار سازنده با همه شرکت‌های این صنعت برای ایجاد استانداردهای واضح و متناسب با سن در بسیاری از برنامه‌هایی که نوجوانان استفاده می‌کنند، این مسیر(یعنی مسیر قانونی)» انتخاب شده است. این شرکت همچنین ناراحت است چون شکایتی که در روز سه‌شنبه ارائه شده، صرفاً بر «متا» متمرکز است و سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی را شامل نمی‌شود.

آخرین ضربه قانونی به «متا» بدون هشدار نبود. منشا این شکایت به اوایل سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد، زمانی که این شرکت به‌طور عمومی اعلام کرد که قصد دارد «اینستاگرام کودکان» (Instagram Kids)، نسخه‌ای از شبکه اجتماعی محبوب خود را با هدف قرار دادن کودکان زیر ۱۳ سال ایجاد کند. این اعلامیه سر و صدای زیادی در ایالات متحده ایجاد کرد و چندین انجمن مدنی به‌طور علنی اعتراض کردند و گروهی متشکل از ۴۴ دادستان کل نامه‌ای سرگشاده به «مارک زاکربرگ» مدیر عامل «متا» ارسال کرده و از او خواستند در این ایده تجدیدنظر کند.

در سپتامبر همان سال، افشاگر «فرانسیس هاوگن» اسناد داخلی را «متا» را فاش کرد که به شک علیه متا اهمیت بیشتری داد. کارمند سابق «فیسبوک» اسناد داخلی را به وال استریت ژورنال داد که مشخص می‌کرد مدیران شرکت از اثرات مضر اینستاگرام بر جوانان، به‌ویژه دختران نوجوان مطلع بودند. علی‌رغم اینکه گزارش‌های خود «متا» نشان می‌داد که اینستاگرام باعث ایجاد اختلالات در خوردن شده و حتی برخی از کاربران را به خودکشی کشانده است، مقامات ارشد این شبکه اجتماعی هیچ اقدامی برای رسیدگی به این وضعیت انجام ندادند.

در ماه نوامبر، اهمیت این یافته‌ها باعث شد که سه ایالت تحقیقات رسمی در مورد تأثیر منفی احتمالی اینستاگرام در بین جوانان را آغاز کنند. همچنین افشاگری‌های خانم «هاگن» باعث شد تا ده‌ها والدین شکایت خود را علیه متا طرح کنند و ادعا نمایند که این شرکت بر سلامت و حتی سلامت جسمانی فرزندانشان تأثیر گذاشته است. این روند در آوریل امسال با یک دادخواست دسته جمعی که شامل چندین مؤسسه آموزشی نیز می‌شد، به اوج خود رسید. «جوزف وان‌زندت»، وکیل هماهنگ‌کننده دعوای دسته جمعی، به نشریه EL PAÍS توضیح داد: «پرونده ما فقط به محتوای پلتفرم‌ها نگاه نمی‌کند: ما شکل طراحی شبکه‌های اجتماعی را مدنظر داریم که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا اعتیادآور باشند».

در سال ۲۰۲۲، و در بحبوحه ظهور TikTok، سریعترین پلتفرم رسانه اجتماعی در بین جوانان، گروهی از دادستان‌های کل از بیش از ۴۰ ایالت تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد اثرات مضر بالقوه TikTok در بین جوانان آغاز کردند. آنها هنوز نتیجه‌گیری خود را ارائه نکرده‌اند.

در سال‌های اخیر، کشورهایی مانند «بریتانیا» و ایالت‌هایی مانند «کالیفرنیا» و «یوتا» مقرراتی را تصویب کرده‌اند که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کنند تا حریم خصوصی و امنیت بیشتری را برای کودکان فراهم نمایند. در «یوتا»، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در شب محدود شده است. در «لندن»، «اینستاگرام» و «پینترست» سال گذشته متهم شدند که باعث مرگ نوجوانی شده‌اند که پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن پلتفرم‌ها خودکشی کرد.

تغییر استراتژی

شکایت‌های ۴۱ ایالت علیه «متا» نشان دهنده تغییر استراتژی در رابطه با شکایت دسته‌جمعی ارائه شده توسط موسسات آموزشی و افراد در ایالات متحده است. «رودریگو سیتینا» استاد حقوق در اینباره توضیح می‌دهد: «اگر شکایت موسسات آموزشی به تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روانی جوانان تأثیر تاکید داشت، شکایتی که این هفته ارائه شد به قوانین تجارت محلی و مصرف‌کنندگان و همچنین قوانین فدرال برای محافظت از حریم خصوصی و داده‌های شخصی خردسالان اشاره دارد».

اگرچه این دادخواست تاکید دارد که چنین محصولاتی (برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی) می‌توانند ذهن افراد را دستکاری کنند و به شکلی اعتیاد آور طراحی شده‌اند، استدلال ارائه شده این است که این خصلت‌ها با قوانین تجاری سازگار نیستند. «سیتینا» می‌گوید: «جریمه‌های کلانی که در ایالات متحده برای حمله به حریم خصوصی اعمال می‌شود، نه بر اساس حریم خصوصی به عنوان یک حق اساسی، بلکه بیشتر به دلیل نقض حق حمایت از مصرف‌کننده است».

این تغییر مسیر تصادفی نیست. در ماه مه امسال، پس از طرح دعوای دسته جمعی از طرف موسسات آموزشی، دو حکم کلیدی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را از مسئولیت محتوای به اشتراک گذاشته شده در آنها مستثنی کرد. این امر وکلای دادگستری را بر آن داشت تا تمرکز شکایت را از چیزی نامحسوس مانند تأثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان به چیزی ملموس‌تر تغییر دهند؛ یعنی واقعیت که این شرکت کودکان و والدین را با گفتن اینکه هیچ‌گونه تاثیر منفی بر آنها ندارد اطلاعات آنها محافظت شده است، فریب داده است.

شکایت جدید همچنین بر یک شرکت واحد، یعنی «متا» متمرکز است. این احتمالاً به این دلیل است که دادستان‌ها قوی‌ترین شواهد یا اطلاعات مجرمانه علیه آن از جمله اسناد داخلی افشا شده توسط «هاوگن» را دارند. «سیتینا» حدس می‌زند که ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد که «متا» را جدا کرده است: «قسمت‌های اصلاح‌شده دادخواست، که محرمانه هستند، نشان می‌دهند که شاکیان از یک شاهد محافظت شده کمک گرفته‌اند که اطلاعاتی در مورد پرونده ارائه کرده است، کسی که می‌تواند متا را به خطر بیندازد». به عبارت دیگر، احتمالا دادستان ها یک افشاگر دیگر پیدا کرده‌اند.

جنبه‌های مشکل ساز

این دادخواست استدلال می‌کند که «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» قانون را نقض می‌کنند و به دلایل مختلفی برای کودکان خطرناک هستند. موارد ادعای اصلی عبارتند از:

فریب: بحث اصلی این است که «متا اغلب سلامت روان، رفاه و اعتماد جوان‌ترین کاربران خود را نابود کرده است» و آگاهانه و عمدا قوانین مربوط به حمایت از مصرف‌کننده و جمع‌آوری داده‌های خردسالان را نقض می‌کند. متن دادخواست می‌گوید «متا» افکار عمومی را در مورد خطرات اساسی اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی گمراه کرده و تصمیم گرفته است که آسیب‌هایی را که به سلامت روان و جسم جوانان وارد می‌کنند نادیده بگیرد.

مدل تجاری: «متا» یک مدل کسب و کار برای «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» ایجاد کرده است که برای به حداکثر رساندن مدت زمانی جوانان بر روی این خدمات سرمایه‌گذاری می‌کنند و توجهی که به پلتفرم‌ها اختصاص می‌دهند، طراحی شده است. در این دادخواست آمده است: «مدافعان به عمد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود را طوری طراحی کردند که ذهن کودکان را برای استفاده بیش از حد و اجباری از آن‌ها دستکاری کنند».

اعتیادآور بودن: طبق این دادخواست، برای تحقق این مدل تجاری، «متا» عملکردهایی مانند «هشدارهای مخرب، اسکرول بی‌نهایت، پخش خودکار، ویژگی‌های ترویج محتوای زودگذر، و قرقره‌ها را به‌طور ناعادلانه برای استخراج زمان و توجه بیشتر از کودکانی که مغزشان در حال رشد است و مجهز به مقاومت در برابر این تاکتیک‌های دستکاری نیستند، به کار گرفته است».

در واقع طبق ادعای دادخواست «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» اعلان‌ها، هشدارها و ویژگی‌های محتوای زودگذر سمعی و بصری و ارتعاشی مخل را به گونه‌ای طراحی، توسعه و به کار می‌برند که از آسیب‌پذیری‌های روانی کودکان سوء‌استفاده کرده و حس ترس از دست دادن را برای کودکان ترغیب کنند تا زمان بیشتری را در پلتفرم‌های «متا» صرف کنند. زمانی که بدون این ترفندها در جای دیگری سپری می‌نمودند.

تکنیک ماشین شرط‌بندی: این دادخواست استدلال می‌کند: «متا با ارائه الگوریتم محتوایی به کودکان بر اساس برنامه‌های پاداش متغیر، ترشحات دوپامین را در کاربران کودک خود دستکاری می‌کند و آنها را وادار می‌کند تا به طور مکرر با محصولات «متا» درگیر شوند؛ دقیقاً مانند رفتار یک قمارباز در برابر یک ماشین شرط‌بندی».

تداوم: ‌به‌رغم تحقیقات خود «متا»، تجزیه و تحلیل کارشناسان مستقل و داده‌های عمومی، این شرکت «چشم خود را بر روی این اثرات مخرب می‌بندد و به سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌های روانی کودکان ادامه می‌دهد. افعال و ترک فعل متهمان به منزله تصمیمات آگاهانه‌ای است که موجب صدمه غیرضروری و غیرموجه به کودکان برای منافع مالی متهم می‌شود».

اطلاعات شخصی: یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی شکایت مربوط به مقررات حفظ حریم خصوصی است. بر اساس این دادخواست، «متا» اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را بدون کسب رضایت والدین جمع‌آوری می‌کند که نقض مستقیم قوانین فدرال ایالات متحده است. این شکایت می‌گوید که «متا» از محدود کردن جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی کودکان خودداری می‌کند. به علاوه این شرکت هیچ کاری برای کسب رضایت والدین جهت جمع‌آوری و کسب درآمد از داده‌های شخصی افراد زیر سن قانونی انجام نداده است.

گسترش مدل غیرقانونی: در نهایت، این شرکت متهم است که استفاده از این اقدامات غیرقانونی و مضر را به سایر محصولات و پلتفرم‌های خود مانند «واتس اپ»، «مسنجر فیسبوک» و «متاورس» گسترش داده است.

کد خبر: 65070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =