فروش اقساطی جهیزیه با هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان چطور ممکن است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به فروشگاه‌های بزرگی که در سال‌های اخیر اقدام به فروش اقساطی لوازم خانگی کرده‌اند، تاکید کرد: این فعالیت‌ها به اشتغال هفت صنف آسیب زده و اصلا چطور ممکن است با هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان کل جهیزیه را اقساطی فروخت؟

اکبر پازوکی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: این روزها فعالیت این فروشگاه های بزرگ و فروش اقساطی از سوی آنها باعث شده توان رقابت برای همکاران ما باقی نماند و کسبه صنوف مختلف از جمله فروشندگان لوازم خانگی ناامید و سرخورده شوند.

وی ادامه داد: تبلیغات کاذب این فروشگاه‌ها در صدا و سیما باعث شده همکاران ما ضربه بسیاری بخورند. متاسفانه به نظر می‌رسد بانک‌ها به جای حمایت از تولید به سراغ عرصه توزیع و قسطی فروشی رفته‌اند؛ آنهم در شرایطی که رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: اکنون به دلایل متعددی مانند تورم و گرانی کالاها که به دلایل متعددی از جمله بالارفتن قیمت مواد اولیه رخ می‌دهد، مردم از قدرت خرید کمتری برخوردارند و به سمت خرید اقساطی میل پیدا کرده‌اند و در این شیوه نیز همکاران ما توان رقابت با این فروشگاه‌ها را ندارند. اکنون بیش از سه سال از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت دولت به‌جای اینکه به کسبه و اتحادیه‌های صنفی که به نوعی بازوی دولت محسوب می‌شوند کمک کند اقدام به راه‌اندازی اتحادیه‌هایی مانند کسب‌و کارهای اینترنتی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرده است. البته ما در کل با ایجاد اتحادیه‌های این چنینی یا حتی فروشگاه‌های بزرگ مشکلی نداریم اما زمانی که نهادی مثل بانک‌ها به حمایت جدی از یک بخش می‌پردازند توان رقابت برای ما باقی نمی‌ماند.

پازوکی افزود: اما اگر نگاهی به دنیا و کشورهای پیشرفته داشته باشیم هم آیا وضعیت به همین منوال است و بانک‌ها به جای حمایت از تولید به حمایت از خرده فروشی و فروش اقساطی می‌پردازند؟ اکنون هفت صنف (لوازم خانگی، فروشندگان صوتی و تصویری، چینی و بلور، فرش دستباف، فرش ماشینی و غیره) در حال ضربه‌دیدن از این وضعیت هستند و سئوال اینجاست که چرا بانک‌ها به جای ورود به سیستم توزیع حمایتی از صاحبان این مشاغل ندارند؟

وی ادامه داد: اصلا چرا قبل از سال ۱۳۹۶ شاهد ورود به چنین فضایی نبودیم؟ در آن زمان همچنان تولید روندی سودآور بود و به همین دلیل بانک‌ها به عرصه‌های تولیدی می‌پرداختند اما اکنون به نوعی به واسطه‌گری در فروش پرداخته‌اند. اکنون تولیدکنندگان مجبورند برای تامین مواد اولیه از چند ماه قبل پول پرداخت کنند تا ارز به آنها اختصاص یابد و در چنین شرایطی جای حمایت از تولید، بانک‌ها به حمایت از این دسته فروشگاه‌ها پرداخته‌اند و اگر فردی می‌گوید این فروشگاه‌ها به بانک وابسته نیستند سئوال من این است که کدام نهاد غیر از بانک‌ها می‌تواند چنین سرمایه‌ای را در اختیار مدیران این فروشگاه‌ها قرار دهد؟ اگر حساب‌ها بررسی شود مشخص می‌شود که با حمایت بانک است که این فروشگاه‌ها می‌توانند با هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان یا مبلغ یک میلیون تبلیغ فروش اقساطی کل جهیزیه را داشته باشند.

پازوکی با ابراز امیدواری بابت آسیب ندیدن تولید از این رویکردها، گفت: در این سال‌ها و پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی روی سلیقه مردم کار کردیم تا به توانمندی های داخل اطمینان پیدا کنند اما در هر صورت باید توجه داشت که تولید تمام محصولات در داخل کشور شدنی نیست و در برخی موارد تجهیزات و خط تولید مربوطه وجود ندارد و لازم است دولت برای رسیدن به این نقطه حمایت کند.

وی ادامه داد: اکنون گفته می‌شود واردات کالا به شیوه‌هایی مانند کولبری یا ته لنجی قانونی است و خوب بود از این ظرفیت قانونی برای تامین کالاهایی که در داخل کشور امکان ساخت آنها وجود ندارد استفاده شود تا مانند اکنون شاهد عرضه کالای قاچاق در سطح بازار نباشیم و از سوی دیگر شرایطی ایجاد شود که همین کالاها با گارانتی و ضمانت پس از فروش وارد کشور شده و به دست مردم برسند.

کد خبر: 64928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =