آیا مستمری‌بگیران با هر تعداد فرزند حق اولاد دریافت می‌کنند؟

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باعث شده که سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از مستمری‌بگیران تحت پوشش، حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد با هر تعداد فرزند را در دستور کار قرار دهد تا از این طریق به همه فرزندان افراد مستمری‌بگیر، این هزینه‌ها پرداخت شود.

به گزارش آتیه آنلاین، قانون جوانی جمعیت از آبان ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد و سازمان تأمین اجتماعی نیز برای حمایت از جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها را هدفگذاری و اجرایی کرده که مهمترین این اقدامات شامل پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان، تسهیلات خاص برای مادران باردار در دوران شیردهی و حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه حق اولاد است.

اکنون از حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی تأمین‌اجتماعی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و از مجموع چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر نیز ۲۱ درصد زنان هستند که حمایت از آنان علاوه بر رشد جمعیت، کاهش مشکلات حوزه فرزندآوری بیشتر را به دنبال دارد.

براساس آمارهای موجود اکنون ۶۰ درصد کل بازنشستگان در کشور از خدمات و تعهدات همه جانبه سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که ارائه خدمات به این جامعه هدف در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان جهت خدمات‌رسانی مطلوب به مستمری‌بگیران به شمار می‌رود.

تاکنون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با دارا بودن شرایط تعریف شده قانونی تا سه فرزند، امکان دریافت حق اولاد از را داشتند، اما اخیراً با تصویب هیأت‌مدیره تأمین‌اجتماعی، این محدودیت برداشته شده و هر بازنشسته یا مستمری‌بگیر امکان دریافت حق اولاد برای حتی سه فرزند به بالا را دارد.

برداشتن محدودیت اعطای حق اولاد برای سه فرزند مستمری‌بگیران

سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، افزایش نرخ جمعیت و تقویت بنیان و نهاد خانواده، با توجه به مصوبه هیأت‌مدیره و موافقت مدیرعامل سازمان، محدودیت اعطای حق اولاد برای سه فرزند بازنشستگان و مستمری‌بگیران را برداشته است.

موضوع پرداخت کمک‌هزینه اولاد به مستمری‌بگیران در متن اصلی قانون تأمین‌اجتماعی وجود ندارد، اما از تاریخ اول فروردین‌ماه سال ۱۳۷۱ با پیشنهاد سازمان به ‌منظور مساعدت بیشتر مالی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران، هیأت‌وزیران پرداخت کمک‌هزینه اولاد را به‌ عنوان مزایای جنبی مستمری‌بگیران تصویب کرد.

به استناد بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تاکنون کمک‌هزینه اولاد حداکثر به سه فرزند تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلق می‌گرفت که با صدور بخشنامه اخیر، این محدودیت برداشته شد؛ بنابراین جامعه مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با هر تعداد فرزند، کمک‌هزینه اولاد را از طرف این سازمان دریافت خواهند کرد.

۱۵ هزار نفر مستمری‌بگیر بیش از سه فرزند دارند

محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: ۱۵ هزار نفر از جامعه هدف تحت پوشش سازمان شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان به دلیل داشتن بیش از سه فرزند، امکان دریافت حق ‌اولاد را برای فرزندان خود دارند.

رخشانی‌مقدم افزود: در مجموع با اجرای این طرح از سوی تأمین‌اجتماعی هیچ محدودیتی برای پرداخت حق اولاد به این جامعه هدف وجود ندارد، حتی چهار یا پنج فرزند به شرط داشتن شرایط قانونی تعیین شده، امکان دریافت این کمک‌هزینه را خواهند داشت.

به گفته او، بر اساس اطلاعات موجود برای کمک‌هزینه اولاد برای هر فرزند جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران مبلغ ۴۲۲ هزار تومان و برای حق عائله‌مندی ۹۱۷ هزار تومان تعیین شده است. همچنین بازنشسته و مستمری‌بگیر به ازای هر فرزند خود این مبلغ حق اولاد را دریافت خواهد کرد.

رخشانی‌مقدم افزود: حمایت از نهاد خانواده، کمک به بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی آنان و حمایت همه‌جانبه از بازنشستگان به عنوان از مهم‌ترین دلایل حذف محدودیت پرداخت کمک‌هزینه اولاد برای مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود.

او ادامه داد: کمک‌هزینه اولاد به همه فرزندان دختر تحت تکفل تا زمان ازدواج یا اشتغال و فرزندان پسر تا ۱۹ سال تمام و پس از آن در صورت اشتغال به تحصیل در مراکز دانشگاهی یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشند، تعلق می‌گیرد.

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای نخستین‌بار در راستای اجرای قانونی جمعیت این اقدام انجام شده و به همین منظور، از سوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، بخشنامه‌ای به همه واحدهای اجرایی برای اجرای این مصوبه در سراسر کشور ابلاغ شده است.

تأمین اجتماعی با ارائه خدمات گسترده به جامعه مستمری‌بگیران

سازمان تأمین اجتماعی که بزرگترین نهاد بیمه‌ای در میان ۱۸ صندوق بیمه‌گر در کشور به شمار می‌رود، براساس آمارهای موجود ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌کند که بخشی از این هزینه‌ها در راستای اجرای قوانینی همچون قانون جوانی جمعیت و پرداخت کمک هزینه حق اولاد به جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر محسوب می‌شود.

طبق آمارهای موجود تأمین اجتماعی برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تاکنون سه هزار میلیارد ریال از سوی این نهاد بیمه‌ای در بخش‌های مختلف همانند خدمات ناباروری، کمک هزینه حق اولاد، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و تسهیلات خاص برای مادران باردار هزینه کرده است.

کد خبر: 64782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =