شکوفایی شرکت‌های هندی در تولید مواد منفجره

چین تولیدکننده بزرگ مواد منفجره، بخش زیادی از تجارت مواد منفجره خود را در مسیر رقابت‌های جهانی آمریکا و شرکایش از دست داده است. با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بسیاری از مشتریان، به ویژه در غرب، به دنبال جایگزین‌هایی برای تامین کنندگان چینی هستند و به همین دلیل شرکت‌های هندی تولیدکننده مواد منفجره در حال جایگزینی با رقبای چینی خود هستند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از اکونومیست؛ کسانی که می‌خواهند چشم‌انداز اقتصادی هند را بسنجند، اغلب به کسب‌ وکارهایی نگاه می‌کنند که وظیفه‌شان ساخت خانه، تولید کالاهای اساسی مصرف‌کننده و وسایل نقلیه ارزان‌ قیمت است و یا به کسب‌ وکارهایی توجه دارند که خدمات اولیه‌ای مانند برق و آب و خدمات اختیاری مانند گردشگری و سفر را فراهم می‌کنند. هر یک از این بخش‌ها در حال حاضر تاثیرات متفاوتی را بر اقتصاد دارند؛ تاثیرات این صنایع امیدوار برای اقتصاد هند کننده است، اما همیشه بالا و پایین‌هایی دارد. با این حال، یک صنعت با صدای بلند در حال ارسال یک سیگنال واضح است؛ صنعت تخریب و ترکاندن.

از ماه آوریل قیمت سهام شرکت «پریمیر اکسپلوسیو» (Premier Explosives) بیش از دو برابر شده است. این شرکت تولیدکننده بزرگ وسایلی است که مصرفشان در حال رونق است و میزان درخواست آن در بازار از سال ۲۰۲۱ چهار برابر شده است و این وسیله چیزی نیست جز وسایل انفجاری و بخصوص دینامیت. سایر تولیدکنندگان دینامیت نیز از روند مشابهی برخوردارند؛ این رشد انفجاری منعکس کننده تغییراتی است که در صنعت هند در حال رخ دادن است.

هند تقریباً زمانی که از بریتانیا استقلال یافت یعنی در دهه ۱۹۴۰، تولید مواد منفجره را آغاز کرد. در آن زمان بیشتر مهندسان رشته و فناوری آن از صنایع شیمیایی «امپریال» که یک شرکت بریتانیایی است، به دست آمد. مدتهاست بزرگترین مشتری چنین ادواتی شرکت زغال سنگ هند است، که متعلق به دولت هند و در قلب تولید انرژی داخلی و توسعه صنعتی قرار دارد. از آنجایی که معادن زغال سنگ در سرتاسر هند پراکنده شده است، و به دلیل اینکه قبلاً از حمل و نقل انواع قدیمی مواد منفجره در فواصل طولانی اجتناب می‌شد، شرکت‌های جداگانه‌ای برای خدمات‌رسانی به سایت‌های منفرد زغال سنگ هند ایجاد شدند. این پراکندگی جغرافیایی با ظهور سایر مشتریان مواد منفجره حفظ شد و منجر به یک بازار پراکنده و پر رونق شده است. امروز هند دارای ۳۶ تولیدکننده بزرگ مواد منفجره در سراسر کشور است.

برای چندین سال تجارت مواد منفجره فقط «خوب» بود. اما چشم‌انداز شکوفا و روزافزون اخیر از تلاقی چندین عامل ناشی می‌شود؛ یکی از این عوامل افزایش تقاضای زغال سنگ در هند است، که وظیفه تامین نیازهای رو به رشد انرژی کشور را بر عهده دارد و با شکوفایی اقتصادی اخیر هند همچنان قوی باقی مانده است. این شکوفایی صنعت مواد منفجره دلیل دیگری هم دارد و آن رونق در صنعت ساخت و ساز داخلی است. صنعت ساخت و ساز داخلی در چندین مرحله به مواد منفجره نیاز دارد؛ مثلا در استخراج سنگ آهک از مواد منفجره استفاده می‌شود که برای ساخت سیمان و تولید فولاد مورد نیاز است. آنها همچنین در فضای وسیع زمین برای جاده‌ها و تونل‌های جدید که به عنوان بخشی از جاه طلبی‌های زیرساختی دولت مرکزی برنامه‌ریزی شده است، ضروری هستند.

در نهایت و صد البته، سازندگان مواد منفجره از افزایش هزینه‌های دفاعی و نظامی در هند و جاهای دیگر سود می‌برند. روزنامه Business Line گزارش داده است، شرکت «مونتین ایندیا» (Munition India) که در سال ۲۰۲۱ در سازماندهی مجدد شرکت‌های تحت کنترل دولتی برای تولید مهمات، بمب و راکت و همچنین مواد منفجره ایجاد شد، با افزایش بی‌سابقه سفارشات تا مارس ۲۰۲۵ مواجه است. خریداران شامل هفت شرکت در اروپا، چهار شرکت در آفریقا و دو شرکت در خاورمیانه هستند. ۴

در گذشته چنین صادراتی به دلیل نگرانی در مورد حمل و نقل مواد منفجره که مطمئنا ممکن بود در مسیر تجاری منفجر شوند، محدود می‌شد. مواد اولیه قدیمی برای تولید مواد منفجره، مانند انواع مختلف نیترات نیز به خوبی شناخته شده و به طور گسترده در دسترس بودند. اما مواد منفجره مدرن به طور قابل ملاحظه‌ای پایدارتر هستند، که باعث می‌شود جابه‌جایی آن‌ها کمتر خطرناک باشد، همچنین نگرانی‌های ایمنی و زیست‌محیطی بسیاری از کشورها را از چرخه تولید داخلی چنین موادی خارج می‌کند.

تا همین اواخر، چین که دیگر تولیدکننده بزرگ مواد منفجره بود، بخش زیادی از تجارت برون‌سپاری را در اختیار داشت اما در مسیر رقابت‌های جهانی آمریکا و شرکایش با چین بخش مهمی از بازار در حال از دست رفتن است. با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بسیاری از مشتریان، به ویژه در غرب، به دنبال جایگزین‌هایی برای تامین کنندگان چینی هستند و به همین علت بازار خوب شرکت‌هایی مانند «پریمیر» و «سولار» به زودی از بین نخواهد رفت.

کد خبر: 64475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =