تقویت مبادلات مرزی در مسیر تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی 

"صولت مرتضوی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مسیرهای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد تقویت مبادلات مرزی است که در مورادی مانند گمرکات، بازارچه های مرزی و دیگر موراد مرتبط و ظرفیت‌ها است. 

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کار امروز، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در جریان سومین نشست کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار با موضوع معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی بیان کرد: حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران رسالت‌هایی از جمله توجه به مرزنشینان داریم. نگاه ویژه به مرز صرفا معطوف به جمعیت مرزنشین نیست و نگاه به کل کشور را شامل می‌شود. یکی از مولفه‌های اقتدار ملی ثبات در مرزها است و باید در مرزها این اقتدار را دنبال کنیم.
او در ادامه تاکید کرد: بزرگترین مولفه اقتدار ملی، جامعه‌محور بودن امنیت ملی است و مرز از این قائده مثتثنی نیست. توجه به مرز توجه به اقتدارملی، اقتصاد ملی، تبادل و اثرگذاری فرهنگی است.
مرتضوی افزود: نرخ بیکاری در استان‌ها و شهرستان‌های مرزی بیشتر از متوسط نرخ بیکاری کشوری است. مصوبه هیات وزیران در حوزه اشتغال، معیشت و تاب‌آوری مردم مرزنشین را دنبال می‌کند. جمعیت متراکم مرزی رونق را در این مناطق به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: مرزنشینان با همسایگان در کشورهای دیگر پیوندهای عاطفی و تاریخی دارند که باید این مزیت بزرگ را مورد توجه داشت و توسعه آن را دنبال کنیم.
وزیر کار اضافه کرد: مسکن، آموزش، بهداشت و درمان و اشتغال را در قالب توسعه مناطق مرزی باید مورد توجه داشت. در جوار مرز بادید از زیرساخت‌های مناسب برخوردار باشیم.
او بیان کرد: توجه به مرز را باید توجه به کل کشور بدانیم. خروج مردم از جوار مرز، هزینه‌های بالایی برای برخورداری از امنیت را به دنبال داردکه بسیار بیشتر از هزینه‌های حوزه اشتغال است.

ایجاد اشتغال مناطق مرزی بالاتر از تعهد این حوزه
"محمود کریمی بیرانوند" معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت : بر اساس سامانه ملی رصد اشتغال در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ شهرستان مرزی با تعهد ۲۷۷ هزار شغل، بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردند. امید که با همراهی دستگاه‌ها حداکثر بهره‌برداری را در حوزه کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار با موضوع معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی داشته باشیم.
او افزود: برگزاری رویداد مرز طلایی را نیز به عنوان یک پیشنهاد در دستور کار جلسه امروز خواهیم داشت.
وی بیان کرد: ۸ هزار کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشور را در حوزه‌های مرزی کشور داریم و بیش از نیمی از استان‌ها و ۱۲۰ شهر به عنوان مناطق مرزی شناخته می‌شوند. این مهم را باید فرصت و تهدید همزمان در بخش‌های مختلف دانست. فرهنگ کار و تولید در برخی استان‌های مرزی با وجود فضاهای غیررسمی مانند قاچاق در شرایطی خوبی بسر نمی‌برد. در بسیاری کارگاه‌های مناطق مرزی، اغلب مردان مشغول به کار نیستند.
معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد : عدم هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها در بخش‌های مربوط به اشتغال و تولید را باید مهم‌ترین چالش مناطق مرزی دانست.
کریمی بیرانوند ادامه داد :۱۲۰ شهر مرزی با میانگین نرخ بیکاری ۱۳.۴ درصد حدود ۲۳ درصد مجموع بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. این مناطق ۳۸ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و میانگین نرخ بیکاری شهرهای مرزی بالاتر از میانگین این نرخ در کشور است.
وی گفت: در حالی که متوسط مردم تهران در دهک درآمدی ۶.۷۳ درصد در حال زندگی هستند، بسیاری از ساکنان استان‌های مرزی با میانگین دهک درآمدی پایین‌تر از ۵ بسر می‌برند.
او در ادامه تاکید کرد: براساس مصوبه نشست پیشین کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار با موضوع معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، دستورالعمل اجرایی برای این مهم در نشست امروز مهیا می‌شود.
معاون وزیر کار توضیح داد: برنامه هفتم توسعه دقیقا مبتنی بر نهادهای تسهیلگر مندرج در دستورالعمل اجرایی ایجاد اشتغال پایدار و تامین و تقویت معیشت مرزنشینان است و الگوی اجرایی مطرح شده در این نشست، همراهی لازم با این مهم را دارد.

کد خبر: 63909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =