۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلالات یادگیری هستند

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۵ درصد دانش آموزان کشور دارای مشکلات یادگیری و ۲۳ درصد نیز دیرآموز هستند که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مصطفوی در نشست تخصصی شورای معاونین آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان در سنندج گفت: مخاطبان آموزش و پرورش استثنایی ۴۵ درصد دانش‌آموزان هر استان هستند و در اساسنامه سازمان، تمام دانش‌آموزان دارای مشکلات عاطفی و هیجانی که تفاوت چشمگیری در یادگیری ایجاد می‌کند جزو این ۴۵ درصد به شمار می‌روند.

وی گفت: سازمان آموزش وپرورش استثنایی مسئولیت ارائه خدمات تخصصی به دانش‌آموزان دیرآموز را برعهده دارد، اما پیشرفت، شناسایی و مداخله بر عهده آموزش ابتدایی است.

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: سالیانه ۴۰ هزار دانش‌آموز در کل کشور به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه می‌کنند که از ۳ هزار نیروی انسانی در این مراکز که نقش معلم خصوصی آنها را دارند خدمات دریافت می‌کنند.

به گفته وی تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از باب مکان نیست بلکه به‌خاطر نوع ارائه خدمت است.

کاهش ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی در برنامه سنجش

مصطفوی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه سنجش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تغییر رویه در اجرای این برنامه مزایا و خروجی‌های خیلی خوبی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

وی با اعلام کاهش ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی در اجرای برنامه سنجش سال جاری افزود: به‌کارگیری نیروهای غیررسمی و کم‌تجربه و شاخص‌های تعیین شده باعث شده بود تا ارجاعات تخصصی افزایش یابد که با تغییر این رویه از اضطراب و نگرانی خانواده‌ها هم کاسته شده است.

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سنجش از سن چهارسالگی با استانداردهای آموزش ابتدایی آغاز می‌شود، ضمن اینکه همزمان با خروجی سنجش درمان هم آغاز خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه در سنجش باید پیوند سیستمی ایجاد شود، گفت: قبل از مدرسه با معاونت تربیت بدنی، بهزیستی و وزارت بهداشت و بعد از مدرسه با معاونت آموزش ابتدایی هماهنگی لازم معمول شده است.

مصطفوی گفت: ۷۵۰ نفر از معلمان در قطب‌های مختلف کشوری آموزش داده شده‌اند و هر منطقه باید حداقل یک مرکز داشته باشد و این مراکز باید مستقل باشند و از افراد متعهد متخصص در این مراکز استفاده شود.

کد خبر: 63022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =