شکاف جهانی تقاضا چگونه پر خواهد شد

بانک ANZ در گزارشی اعلام کرده است تقاضای هند برای کالاهای تولیدی مهم احتمالاً افزایش خواهد یافت و می‌تواند بیش از نیمی از کسری تقاضای چین را به ویژه در بخش انرژی پوشش دهد. بر این اساس تقاضای هند برای کالاها با حمایت جمعیتی مطلوب، شهرنشینی، گسترش تولید و صادرات و ایجاد زیرساخت ها به سرعت رشد خواهد کرد. این بانک تخمین می زند که تقاضای سالانه هند برای کالاهای عمده مانند نفت، زغال سنگ، گاز، مس، آلومینیوم و فولاد در مجموع می تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵ درصد افزایش یابد. با این حال این میزان در مقایسه با تقاضای چین بین ۱ تا ۵ درصد کل آن است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ بانک استرالیایی ANZ گزارش می‌دهد که کندی رشد چین به تقاضای جهانی کالاها آسیب می‌رساند، اما هند می‌تواند بخشی از این کسری را جبران کند. این بانک پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی هند احتمالاً از چین پیشی خواهد گرفت و این کشور آسیای جنوبی قرار است تا پایان این دهه به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

این بانک در گزارش اخیر خود عنوان می‌کند که با این چرخش تقاضای هند برای کالاها احتمالاً افزایش خواهد یافت و هند می‌تواند بیش از نیمی از کسری تقاضای چین را به ویژه در بخش انرژی پوشش دهد. تحلیلگران ANZ معتقدند: «تقاضای هند برای کالاها با حمایت جمعیتی مطلوب، شهرنشینی، گسترش تولید و صادرات و ایجاد زیرساخت‌ها به سرعت رشد خواهد کرد».

با توجه به این که هند با پشت‌سر گذاشتن چین به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل شده است و بر اساس داده‌های ANZ، انتظار می‌رود نرخ شهرنشینی این کشور تا سال ۲۰۳۰ از سطح فعلی یعنی ۳۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یابد. این افزایش بدون شک منجر به افزایش تقاضا برای فلزات صنعتی، انرژی و ادوات انتقال آن خواهد شد که اغلب با افزایش تقاضا در زیرساخت‌ها و تولید همراه است. گزارش این بانک تخمین می‌زند که تقاضای سالانه هند برای کالاهای اصلی مانند نفت، زغال سنگ، گاز، مس، آلومینیوم و فولاد از هم اکنون تا سال ۲۰۳۰ در مجموع بیش از ۵ درصد افزایش یابد.

‌در مقایسه، تقاضای چین برای همین کالاها بین ۱ تا ۳ درصد کاهش می‌یابد که همراه با کاهش پیش‌بینی‌شده تولید ناخالص داخلی چین به ۳.۵ درصد تا پایان این دهه است. امسال تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم و با محاسبه نرخ سال به سال، ۶.۳ درصد افزایش یافته که کمتر از ۷.۳ درصدی است که مطابق انتظارات بازار بود.

با توجه به وابستگی بیش از ۸۰ درصدی هند به واردات نفت سنگین، پیش‌بینی‌ها بر این است که افزایش تقاضای هند برای نفت و زغال سنگ برجسته‌ترین افزایش تقاضای این کشور خواهد بود. تحلیلگران معتقدند: «هند تا سال ۲۰۳۰ تلاش‌ها برای کربن‌زدایی را افزایش خواهد داد، اما این تلاش‌ها ممکن است به دلیل نیازهای رو به رشد و سریع این کشور به انرژی ناکام بماند، به‌ویژه این که بخش قابل‌توجهی از اقتصاد این کشور به سوخت‌های فسیلی نیازمند است». برآورد می‌شود مصرف فرآورده‌های نفتی هند برای سال ۲۰۲۴ تقریباً ۵ درصد از سطح فعلی افزایش خواهد یافت و به ۲۳۳۸۰۵ هزار تن خواهد رسید.

بر اساس سناریوی خلاف واقع ANZ، حتی اگر رشد چین کند نشود، تخمین زده می‌شود که هند ۶۰ درصد از کاهش تقاضای زغال سنگ چین در سال ۲۰۳۰ و ۶۶ درصد برای نفت را جبران کند. تاکید روزافزون دولت هند بر توسعه زیرساخت‌ها، انتقال انرژی و سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند به معنای افزایش تقاضا برای فولاد و آهن در این کشور باشد.

ANZ معتقد است کمبود تقاضای عظیم چین برای فولاد و آلومینیوم ممکن است شدیدتر از آن باشد که جبران شود. «برای آلومینیوم و فولاد، افزایش تقاضای هند که در چین محقق نشده است، احتمالا چندان قابل جبران نخواهد بود، زیرا مقیاس مصرف این اقلام در چین بسیار زیاد است». چین بیش از ۵۰ درصد از فلزات صنعتی و تولید فولاد جهانی را مصرف می‌کند. درنتیجه در حالی که چین جایگاه خود را به عنوان یک غول بزرگ در بازارهای کالا حفظ می‌کند، هند همچنان می‌تواند یک «تأثیرگذار مهم» باشد.

کد خبر: 62652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =