۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 62494

اثرات فناوری‌های نوین بر نظام بانکی

فرشید سلگی، روزنامه‌نگار
اثرات فناوری‌های نوین بر نظام بانکی

استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات در نظام بانکی ایران می‌تواند مزایای مهمی را برای همه ذی‌نفعان این حوزه به بار آورد؛ کمااینکه امروز این موضوع تا حدود زیادی نیز محقق شده است. نخستین اثر در این حوزه، استفاده از بانکداری آنلاین است. بر این اساس مشتریان می‌توانند از طریق وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایل با بانک خود ارتباط برقرار کرده و عملیات مالی خود را انجام دهند. این موضوع شامل انتقال وجه، پرداخت قبوض، مشاهده موجودی و سایر خدمات بانکی است. این نوع بانکداری راحتی و سرعت بیشتری را به مشتریان ارائه می‌دهد.

دومین تأثیر در این راستا، کاهش نیاز به نقدینگی است. فناوری اطلاعات در نظام بانکی ایران می‌تواند نیاز به نقدینگی را کاهش دهد. با استفاده از کارت‌های بانکی، پرداخت الکترونیکی و سایر روش‌های مشابه مشتریان می‌توانند خریدها و پرداخت‌های‌شان را به صورت الکترونیکی انجام دهند. این کاهش نیاز به نقدینگی باعث راحتی و امنیت بیشتر در معاملات مالی می‌شود. سومین اثر نیز مربوط به این می‌شود که فناوری اطلاعات در نظام بانکی ایران بهبود ارتباطات بین بانک و مشتری را فراهم می‌کند.

مشتریان می‌توانند از طریق رسانه‌های ارتباطی مانند تلفن، ایمیل و چت آنلاین با بانک خود در ارتباط باشند و سؤالات، درخواست‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند. بانک‌ها می‌توانند از طریق ارسال اطلاعیه‌ها و پیام‌های مستقیم به مشتریان، آنان را از آخرین اخبار و خدمات بانکی آگاه کنند. در این رابطه امنیت اطلاعات یکی از اولویت‌های اصلی نظام بانکی برای استفاده از فناوری اطلاعات که به عنوان چهارمین اثر در این رابطه مطرح است، بانک‌ها از راه‌حل‌ها و فناوری‌های امنیتی برای حفاظت از اطلاعات مشتریان و انجام معاملات امن استفاده می‌کنند.

این مسأله شامل رمزنگاری قوی، شناسایی دو عاملی، تحلیل رفتار کاربران و سیستم‌های پیشگیری از تقلب می‌شود. از سویی افتتاح حساب بانکی به صورت برخط و غیرحضوری مزایایی نظیر راحتی و سهولت را به همراه دارد، این موضوع به مشتریان امکان می‌دهد تا این عملیات را در هر زمان و هر مکانی که دارای اتصال به اینترنت هستند، انجام دهند؛ بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی نیست و مشتریان می‌توانند از طریق سایت یا برنامه موبایل بانک، مراحل افتتاح حساب را طی کنند.

با افتتاح حساب به صورت برخط و غیرحضوری، مشتریان نیازی به صرف زمان و هزینه‌های مربوط به مراجعه به شعب بانکی ندارند و نیازی به چاپ اسناد و ارسال پستی نیست که می‌تواند این موضوع می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. این درحالی است که با ارائه اطلاعات مورد نیاز به صورت آنلاین، بانک‌ها می‌توانند فرایند بررسی و تأیید مدارک را با سرعت بالا انجام دهند. این به معنای افتتاح سریع‌تر حساب برای مشتریان است و آن‌ها می‌توانند بلافاصله از خدمات بانکی استفاده کنند. از طرفی بانک‌ها برای افتتاح حساب به صورت برخط و غیرحضوری از روش‌های امنیتی قوی استفاده می‌کنند؛ بنابراین مشتریان می‌توانند اطمینان داشته باشند که اطلاعات شخصی و حسابی آن‌ها به درستی حفظ و محافظت می‌شود.

در نهایت نیز با افتتاح حساب به صورت برخط و غیرحضوری، مشتریان می‌توانند به طور آنلاین به خدمات بانکی دسترسی یابند. این خدمات شامل مشاهده موجودی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و سایر عملیات مالی است. اعطای تسهیلات بانکی به صورت برخط نیز دارای مزایایی نظیر سرعت در پردازش است. با ارائه اطلاعات مورد نیاز به صورت آنلاین، بانک‌ها می‌توانند فرایند بررسی و تأیید درخواست‌های تسهیلات و وام را با سرعت بالا انجام دهند. این به معنای اعطای سریع‌تر تسهیلات و وام به مشتریان است و آن‌ها می‌توانند بلافاصله از مبالغ درخواستی استفاده کنند. از این طریق امکان دریافت اطلاعات و جزییات مربوط به تسهیلات و وام‌های مختلف به صورت برخط به مشتریان امکان می‌دهد تا بین محصولات و شرایط مختلف مقایسه و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند.

کد خبر: 62494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =