باید سازمان نظام ایمنی کار برای کاهش حوادث کارگری ایجاد شود

آنچه که حوادث کارگری را افزایش می‌دهد، عدم تعهد برخی کارفرمایان به کارگران در حوزه ایمنی محیط است. به‌نظر می‌رسد که قوانین موجود بیشتر راه فراری برای کارفرمایان متخلف بوده تا سدی برای حوادث. نشان به آن نشان که داده‌های آماری از این گزاره حکایت می‌کنند که بیشترین حوادث کارگری ناشی از نقص ایمنی واحدهای کار بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اغلب کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازرسی‌های محدود، نقص قوانین و مشکلات اقتصادی باعث شده تا کارگاه‌های کار با کمترین ایمنی لازم فعالیت داشته باشند.

یکی از موضوعاتی که مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هر دولتی همواره بر آن تاکید داشته‌اند، کاهش حوادث کار بوده است. اما چرا کمتر اقدامی جدی در این‌باره صورت گرفته و کاهش قابل توجه آمار حوادث کار محقق نشده است؟

در دولت سیزدهم، ضرورت کاهش حوادث کار همواره مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است. علی‌حسین رعیتی‌فرد (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) پیشتر با اشاره به آمار بالای حوادث ناشی از کار ضمن اشاره به تلاش برای افزایش بازرسی و حفاظت فنی حوزه کار گفته بود: «می‌توان با آموزش ایمنی و حفاظت فنی به کارگران، آسیب‌های ناشی از کار را به حداقل رساند.»

کارشناسان مسائل کاگری با تأیید صحبت‌های معاون وزیر کار، معقتد هستند برای اینکه ایمنی محیط کار افزایش یابد، همچنانکه برای ساخت و ساز سازمان نظام مهندسی ایجاد شده، برای ایمنی کار نیز یک سازمان نظام ایمنی ایجاد شود.

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین تاکید کرد که باید سازمان نظام ایمنی کار برای کاهش حوادث کارگری در چهار بخش حوزه ایمنی، بهداشت حرفه‌ای، مواد غذایی و کنترل کیفی راه اندازی شود.

شوکت درباره حوادث کارگری گفت: در حوزه حوادث کارگری قوانین وضع شده است اما ضمانت اجرایی نداشته و یا نقض قوانین وجود دارد که باید نمایندگان مجلس به سمت اصلاح این قوانین اقدامی انجام دهند.

او با اشاره به میزان حوادث کارگری در ایران در مقایسه با آمار جهانی، ادامه داد: براساس اعلام وزارت کار در سال گذشته ۱۹۰۰ فوتی بر اثر حادثه کارگری داشتیم و این میزان بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان به این نکته مهم یعنی مبارزه با فساد اقتصادی توجه کنند بخش زیادی از مشکلات کارگران و کارفرمایان حل می‌شود اضافه کرد: کارفرمایان در بخش تأمین مواد اولیه با همین مشکل مواجه‌اند و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار داده نمی‌شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به بیمه مسئولیت، گفت: در جریان حوادث کارگری، جرایم بازدارنده برای کارفرما وجود ندارد؛ در بیمه‌های مسئولیت که بیمه مرکزی آن را صادر می‌کند، بدین صورت است که تا پنج نفر از افرادی که دچار حادثه و فوت شده‌اند را این بیمه تقبل خواهد کرد، اما همین مسئله باعث شده تا کارفرما مسائل ایمنی را رعایت نکنند.

وی با تاکید بر مسائل ایمنی گفت: به طور اصولی برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه باید یک کارشناس ایمنی وجود داشته باشد اما در بسیاری از پروژه‌های بزرگ کارشناس ایمنی نیست.

شوکت درباره راهکارهایی برای کاهش حوادث تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که وزارت کار به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده در حوزه نظارتی باشد و باید در هر حوزه‌ای نظارت جداگانه اختصاص یابد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: همچنین مرگ خاموش در کشور ما بسیار کم اهمیت است، یعنی کارگری که در محیط سخت کار می‌کند و از لحاظ فیزیکی دچار دیسک گردن و کمر شده و یا در محیط شیمیایی قرار می‌گیرد و احتمال بروز سرطان در این افراد بالا، اهمیت بسیار کمی برای آنان قائل هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با بیان آمار مرگ روزانه ۲ الی ۳ کارگر در حوادث کار ساختمانی گفت: یکی از مشکلات بازرسی‌ها علاوه بر کمبود بازرسان و کمبود تعداد بازرسی‌ها این است که از سوی کارشناس مربوطه بحث آموزش کارگر و کارفرما تجویز نمی‌شود و کارفرما و کارگر هیچ آموزش ایمنی را نیز نمی‌بیند. اگر در هر استان تنها یک بازرس و آن هم هفته‌ای دو روز به همراه پیوست آموزشی به سراغ واحدهای ساختمانی برود، شاهد کاهش ۵۰ درصدی آمار تلفات خواهیم بود.

شوکت پیشنهاد داد: بازرسان حوزه کار به‌جای آنکه ۹۰ درصد وقت خود را صرف بررسی حوادث ناشی از کار کنند، بهتر است زمان را صرف بازرسی از محیط کار کنند.

این مقام مسئول همچنین بر مسئله آموزش تاکید کرد و افزود: باید بخش آموزش برای کارگران، پیمانکاران و کارفرما به‌صورت اجباری و تخصصی انجام شود و بحث رعایت موارد ایمنی از طریق بازرسی‌های مختلف بررسی شود.

کد خبر: 62197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =