استفاده آرژانتین از «یوان چین» در بازپرداخت بدهی بین‌المللی کشور

انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در پیش است و وضعیت اقتصادی این کشور متاثر از افول اقتصاد روستایی است که خود ناشی از خشکسالی بی‌سابقه‌ای در آرژانتین است. در این میان دولت آرژانتین در توافق بی‌سابقه‌ای با صندوق بین‌المللی پول و برای اولین بار بازپرداخت بدهی بین‌المللی خود را با یوآن چین انجام داده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از Elpais؛ کمبود دلار در ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی آرژانتین، دولت این کشور را وادار به اتخاذ تصمیم بی‌سابقه‌ای کرده است. برای اولین بار، پرداخت بدهی تعهد شده در صندوق بین‌المللی پول (IMF) با «یوان» چین به ارزش معادل یک میلیارد دلار آمریکا پرداخت شد. این مبلغ پرداختی به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار به عنوان «حق برداشت ویژه» از واحد پول IMF پرداخت شد؛ «حق برداشت ویژه» دارایی ذخیره‌ای است که از سبد ارزهای اصلی جهان تشکیل شده است.

این اولین بار است که دولت «آلبرتو فرناندز» در پرداخت به یک سازمان بین‌المللی، آزادانه از طریق مبادله یوان در مبادلات ارزی با چین استفاده می‌کند. این پول برای تامین مالی واردات از این کشور آسیایی در نظر گرفته شده بود، اما مقامات قبلاً پیش‌بینی کرده بودند که می‌توان از آن برای مصارف دیگری استفاده کرد.

وزارت اقتصاد به ریاست «سرجیو ماسا»، نامزد ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پرداخت سررسیدهای ژوئن بدون استفاده از دلار، و از طریق ساز و کار «حق برداشت ویژه» SDR و یوان انجام شده است». صندوق بین المللی پول این معامله را تایید کرده است. این سازمان بین‌المللی این نوع پرداخت را در حالی پذیرفته که مذاکرات برای مدیریت بازپرداخت بدهی آرژانتین ادامه دارد.

تیم مذاکره کننده آرژانتینی درخواست کرده است تا اهداف توافق شده با صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۲، با توجه به عدم امکان تحقق آنها به دلیل وقوع بدترین خشکسالی این کشور در دهه‌های اخیر، دوباره فرموله شود. در آرژانتین روستا موتور اصلی اقتصاد کشور است و ضرر و زیان ناشی از کمبود باران طبق آخرین آمار به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

مذاکرات با صندوق‌ بین‌المللی پول در میانه یک کارزار انتخاباتی رخ می‌دهد که در آن «سرجیو ماسا» در نقش وزیر اقتصاد و کاندیدای احتمالی جنبش پرونیست برای ریاست جمهوری بعدی آرژانتین ظاهر شده است. انتخابات مقدماتی این کشور در ۱۳ اوت و انتخابات عمومی در ۲۲ اکتبر برگزار خواهد شد. از این رو وضعیت پرداخت‌های بین‌المللی کشور می‌تواند وضعیت اقتصادی و انتخابات آینده آرژانتین را دست‌خوش تغییر کند.

کد خبر: 61741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =