تسهیل قوانین مهاجرت در آلمان

آلمان با هدف جذب کارگران خارجی قوانین مهاجرتی خود را تسهیل می‌کند. وزیر کشور آلمان این تغییرات را اصلاحاتی می‌داند که مدرن‌ترین قانون مهاجرت در اروپا را ایجاد می‌کنند اما همه با این طرح موافق نیستند. ائتلاف حاکم سه حزبی می‌خواهد «کارت فرصت» را بر اساس سیستم امتیازی معرفی کند که متقاضیان غیراتحادیه اروپا را با در نظر گرفتن عواملی مانند مهارت‌های زبانی و تحصیلات ارزیابی می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یورونیوز؛ دولت آلمان موافقت کرده است که قوانین مهاجرتی خود را با هدف جذب کارگران ماهر به بازار کار این کشور تسهیل کند.

کابینه آلمان می‌خواهد یک سیستم امتیازدهی را به سبک کانادایی و برای استخدام کارگرانی که آلمانی نیستند اما به این زبان صحبت می‌کنند یا مهارت‌های مربوطه را دارند، راه‌اندازی ‌کند. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا است اما کارشناسان معتقدند که اقتصاد این کشور سالانه به ۴۰۰هزار کارگر مهاجر اضافی نیازمند است.

«نانسی فایزر» وزیر کشور در این ارتباط گفت «این اصلاحات مدرن ترین قانون مهاجرت در اروپا را ایجاد می‌کند». «فردریش مرتز»، رهبر محافظه‌کار اپوزیسیون، با انتقاد از این پیشنهادها، عنوان کرد که «آلمان در بهره‌برداری از پتانسیلی که قبلاً داشت شکست می‌خورد» و اینکه هم اکنون «کشور بیش از دو میلیون نفر بیکار دارد». او گفت که آلمان پیش از اینها از آزادی حرکت در سراسر اتحادیه اروپا بهره‌مند شده است، اما در این شرایط «مردم نمی‌خواستند به آلمان نقل مکان کنند زیرا بوروکراسی وحشتناک و مالیات‌ها بسیار زیاد است».

آلمان از نیروی کار سالخورده و کمبود کارگر در ساخت و ساز، بهداشت و فناوری اطلاعات رنج می‌برد. وزیر کار «هوبرتوس هیل» در مصاحبه‌ای گفت «آلمان تا سال ۲۰۳۵ به هفت میلیون کارگر ماهر نیاز خواهد بود». راینر دولگر از کنفدراسیون کارفرمایان آلمان در رابطه با این موضوع گفت: «ما به افرادی نیاز داریم که به ما کمک کنند تا رفاه خود را در این کشور حفظ کنیم».

ائتلاف حاکم سه حزبی می‌خواهد «کارت فرصت» را بر اساس سیستم امتیازی معرفی کند که متقاضیان غیراتحادیه اروپا را با در نظر گرفتن عواملی مانند مهارت‌های زبانی و تحصیلات ارزیابی می‌کند.

روند به رسمیت شناختن صلاحیت‌های خارجی ساده شده است و کارگران غیر ماهر نیز اجازه خواهند داشت تا بخش‌های خاصی را پر کنند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا این پیشنهادها به بوندستاگ، پارلمان آلمان ارائه شود، اما «رابرت هابک»، وزیر اقتصاد، گفت که اکنون فوریت برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد: «ما سال‌هاست که می‌دانیم مشکل جمعیتی خواهیم داشت، اما چاره‌اندیشی به اندازه کافی نبوده است».

اصلاحات برنامه‌ریزی شده مهاجرتی به سختی انجام می‌شود به خصوص پس از پیشنهادهایی برای کوتاه کردن زمان دریافت شهروندی برای مهاجرانی که در آلمان زندگی می‌کنند. «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان اذعان کرد در این دوره مردم در برخی موارد پس از سه سال می‌توانند شهروند آلمان شوند. متقاضیان در حال حاضر می‌توانند در صورت اثبات ادغام فرهنگی در جامعه از جمله کسب مهارت‌های زبان آلمانی، انتظار خود را به پنج سال کاهش دهند و این امر تحت لایحه جدید بیشتر کاهش خواهد یافت.

دولت همچنین قصد دارد قانون اساسی را تغییر دهد تا تابعیت مضاعف که عمدتاً در آلمان ممنوع است را مجاز کند. آقای شولز این هفته گفت که آلمان به «کشور امید» برای افرادی تبدیل شده است که می‌خواهند زندگی جدیدی بسازند و مهاجران «آلمان را به جلو می‌برند».

با این حال، همه از اصلاحات شهروندی در دولت، متشکل از ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها (SPD)، سبزها و دموکرات‌های آزاد لیبرال (FDP) راضی نیستند. بیژن ژیرسارای، دبیر کل حزب FDP هشدار داد که حزب او «کاهش ارزش» شهروندی آلمان را نخواهد پذیرفت. از نظر او اکنون زمان ساده‌سازی قانون شهروندی نیست، وقتی که دولت هنوز در اخراج افرادی که حق قانونی اقامت در آلمان را ندارند و در جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی پیشرفت نکرده است.

کد خبر: 61528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =