تنوع بیمه‌های تأمین اجتماعی زمینه‌ساز توسعه چتر بیمه‌ای

علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کسب و کار و بیمه‌های اجتماعی گفت: توسعه، گستردگی و تنوع بیمه‌های ارائه شده در سازمان‌ تأمین اجتماعی، زمینه‌ساز توسعه چتر بیمه‌ای، رشد منابع این نهاد و بهره‌مندی افراد بیمه‌شده اصلی و تبعی از خدمات این سازمان است.

حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: یکی از اقدامات اثربخش سازمان تأمین اجتماعی سیاست‌گذاری برای تعمیم و گسترش انواع بیمه‌ در بخش‌های اختیاری، اجباری و مشاغل سخت و زیان‌آور است تا از این طریق ‌علاوه بر پایداری منابع سازمان در واقع با داشتن مزایای مختلف ارائه خدمات، تضمینی برای آینده افراد تحت پوشش باشد.

او ادامه داد: تنوع بیمه‌ای و اینکه چه گروه‌هایی تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند، تحت عنوان ذات بیمه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که به همین منظور تأمین اجتماعی اقشار مختلف بدون بیمه را از گروه‌هایی مانند رانندگان، قالیبافان، زنان خانه‌دار، دانشجویان و ایرانیان خارج از کشور را با ریسک‌ها و ویژگی‌های متفاوت از مزایای بیمه‌ای بهره‌مند می‌کند.

به گفته او، همچنین سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش چتر بیمه‌ای به هر یک از گروه‌های اشاره شده با انواع طرح‌های بیمه‌ای، خدمات‌رسانی می‌کند تا از این طریق علاوه بر تعادل در منابع و مصارف سازمان، تضمینی برای آینده افراد و اقشار تحت پوشش به حساب آید.

تأمین اجتماعی باید هزینه‌های بلندمدت را پوشش دهد

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی نه سازمانی سودآور و نه زیان‌ده به شمار می‌رود، گفت: با توجه به اینکه به طور دقیق منابع و مصارف این سازمان براساس محاسبات بیمه‌ای و واقعی محاسبه می‌شود باید بتواند در راستای پوشش هزینه‌های خود در بلندمدت برنامه‌ریزی کند.

او اضافه کرد: در واقع اینگونه است که سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای با تدوین و اجرای طرح‌های مختلف پوششی، ضمن اقدام در راستای توسعه چتر بیمه‌های اجتماعی، افزایش تعداد بیمه‌شدگان خود، ارتقاء سطح رفاه اجتماعی، کاهش ریسک بیمه‌ای و همچنین رشد منابع و پایداری بیمه‌گران اجتماعی را موجب خواهند شد.

حیدری ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی نیز با توجه به گستردگی فعالیت‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی که دارد تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت فراوانی در قبال همه افراد تحت پوشش دارد که باید برای هزینه‌ها و تعهدات خود برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشد.

تأمین اجتماعی بابت دریافت حق بیمه تعهد سازمانی ایجاد می‌کند

کارشناس حوزه کسب و کار افزود: سازمان‌هایی همچون تأمین اجتماعی بابت دریافت هر نوع و میزان حق بیمه‌ از افراد بیمه‌پرداز، در واقع یک تعهد سازمانی برای استفاده اقشار تحت پوشش ایجاد کرده‌اند.

به گفته حیدری، به طور طبیعی به ‌هر میزان که یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی جامعه بزرگتری را از نظر فراوانی و گستردگی تحت پوشش قرار دهد، توزیع ریسک را بین جامعه تحت پوشش انجام داده و با این اقدام میزان خطر و ریسک را به نوعی در راستای منافع دوجانبه نهاد بیمه‌ای و جمعیت تحت پوشش کنترل کرده و کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: بنابراین به‌طور قطع انواع بیمه‌های اجباری با اختیاری برای تحت پوشش قرار دادن افراد متفاوت بوده و حتی بیمه‌های اختیاری در اصناف مختلف با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. به این واسطه گروه‌های مختلف از ریسک‌های متعددی پیروی می‌کنند که هر کدام براساس پرداخت‌های منظم به صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر، نرخ و مبالغ متفاوتی را شامل می‌شوند.

او بیان کرد: این رویه سیاست‌گذاری و راهبری را می‌توان بخشی از ذات عملکردی این نهادهای اجتماعی به حساب آورد که باید این کار را انجام دهند. این مهم البته در حوزه راهبری بیمه‌های سلامت و اجتماعی به نوعی با یکدیگر متفاوت هستند.

هزینه منابع وصول شده بیمه‌ای در راستای ایفای تعهدات به افراد

حیدری گفت: در واقع این‌گونه نیست که حق بیمه از افراد متقاضی گرفته و منابع سازمان‌ها تقویت شود و سپس در زمان اجرای تعهدات، هیچ برنامه‌ و خدماتی برای ارائه به آنان وجود نداشته باشد، بلکه منابع وصول شده بیمه‌ای در راستای ایفای تعهدات به افراد مذکور سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شود.

او اضافه کرد: در سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای، حق بیمه براساس ریسک تعریف شده و به ازای نرخ حق بیمه‌ای که دریافت می‌کنند، تعهد پوشش ریسک را ارائه می‌دهند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: در سازمان تأمین اجتماعی نیز با توجه به تعداد افراد تحت پوشش تعهداتی در قبال این افراد در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی اجرایی می‌شود که اکنون بیش از ۵۳ درصد جامعه از خدمات این نهاد بیمه‌گر بهره‌مندند.

کد خبر: 61405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =