نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند، گفت: آموزش نظری خوب است ولی باید سراغ آموزش عملی هم رفت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی امروز سه‌شنبه در اولین نشست کمیته ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیان کرد: مهاجرت عیب نیست ولی مهاجرت نخبگان و فرار سرمایه‌های علمی برای ما عیب است. باید نخبگان در داخل کشور تربیت‌کننده نسل بعدی باشند.

او بیان کرد: اگر ما نیروی ماهر و خوب تربیت کنیم و آن‌ها در خارج از کشور کار کنند و فرآیند بازگشت آن‌ها به کشور نیز طراحی شود، کار فرهنگی نیز انجام خواهد شد.

وزیر کار در این نشست با اشاره به اطلاعات مطرح‌شده در خصوص فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: راه‌حلی برای اشتغال به کار آن‌ها ارائه نشده پس یکی از مصوبات ما این است که برای اشتغال آن‌ها تصمیم‌گیری شود و نکته بعدی این خواهد بود که چه کار کنیم تا فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشیم.

او همچنین با اشاره به عدم تناسب شغل و شاغل در کشور بر مباحث آمایشی تأکید کرد و گفت: آمایش و نیازسنجی صنعتی و استانی مسیر را برای ما روشن می‌کند چرا که در استان‌ها سیاست آمایشی متناسب با سطح کلان کشور نداریم. باید بدانیم افق برنامه‌ها به ما چه می‌گوید و متناسب با آن قدم برداریم.

مرتضوی تاکید کرد: باید در دانشگاه‌ها، آموزش را منطقه به منطقه کنیم، به این معنا که فرد با مدرک کاردانی در بسیاری از رشته‌ها سرکار برود و اگر مثلاً کارخانه‌ای نیاز به ادامه تحصیل نیروی کار خود داشت باید با دانشگاه قرارداد ببندد و این‌گونه، هزینه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

وزیر کار از گره وضع موجود و گره وضع مطلوب سخن گفت و افزود: باید بدانیم وضع موجود دقیقاً چگونه است و همچنین برای وضع مطلوب چه برنامه‌ای داریم؛ وضع موجود را باید با آموزش‌های مناسب و اشتغال‌یابی درست پیش ببریم چرا که تعارض منافع در نظام آموزش‌عالی مشکل‌ساز شده است.

او در ادامه اضافه کرد: فرصت‌های شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و این‌طور نباشد که کسی شغل مناسب پیدا نکند و کسی حتی چندشغله باشد.

کد خبر: 61366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =