صرفه‌جویی ۴۰ میلیون دلاری در واردات کاغذ کتب درسی

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از صرفه‌جویی ۴۰ میلیون دلاری صورت گرفته در زمینه تولید کاغذ کتب درسی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا وابسته به بانک ملی ایران با سفر به مرکز استان مازندران، پس از بازدیدی از خط تولید چوب و کاغذ مازندران، در جلسه شورای مدیران این شرکت حضور یافت.

امید نیک ‌نژاد، مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، در این نشست به ارائه گزارشی کلی از عملکرد شرکت چوب و کاغذ مازندران پرداخت و گفت: این مجموعه تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور است و همین بار زیادی بر ما تحمیل می‌کند و فشار زیادی بر ما گذاشته است.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب مبنی بر ضرورت تولید و افزایش کیفیت کاغذ داخلی گفت: این توقعات سال‌هاست توسط معظم له مطرح می‌شد اما بستر اجرای آن در این دولت فراهم شد و ما هم در این مسیر موفق شدیم و امروز باید بگویم در طول ۲۰ سال اخیر، تولید این میزان کاغذ در این مجموعه بی‌نظیر بود.

نیک‌نژاد گفت: طی دو ماهه اخیر در این مجموعه بیش از ۷ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تولید شد که ۳۱۳ ناشر با چند میلیون جلد کتاب، حدود ۴ هزار تن از تولیدات کاغذ این مجموعه را استفاده کردند و بخشی از کتب ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهرات حاصل تلاش همکاران این مجموعه بود.

وی ادامه داد: سال قبل ۲۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مواد اولیه برای تولیدات ما بود که بخش اصلی آن نیز برای تامین چوب هزینه شد و توقع داریم سازمان جنگل‌ها که پس از اجرای طرح تنفس، دسترسی ما به چوب را دشوار کرد، به نیاز ما توجه کند و امیدوارم مشکل مطالبات ما از سازمان جنگل‌ها زودتر حل و فصل شود.

صدور مجوزی برای فعالیت شهرک صنعتی غیر دولتی چوب و کاغذ

نیک‌نژاد ادامه داد: سال گذشته باید ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد تا کاغذ مورد نیاز کتب درسی فرزندان این سرزمین تامین شود اما این مجموعه، این ماموریت بزرگ را انجام داد و امسال نیز تولید ۵۵ هزار تن کاغذ تحریر را هدف‌گذاری کردیم که حدود ۷ هزار تن در این دو ماهه تولید شد.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در ادامه گفت: این مجموعه به برخی سرمایه‌گذاری‌ها نیاز دارد ازجمله استفاده از کاغذ بازیافتی در تولید کاغذ تحریر با توجه به این‌که بخش اعظمی از کتب درسی سال گذشته می‌تواند با این سرمایه‌گذاری به چرخه مصرف برگردد تا مصرف چوب کم شود.

وی در همین زمینه افزود: تامین انرژی، توربوژنراتور و نوسازی تجهیزات نیز از دیگر مواردی است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا این مجموعه، همچنان به‌روز بماند.

نیک‌نژاد همچنین گفت: مجوز و پروانه فعالیت شهرک صنعتی غیر دولتی چوب و کاغذ نیز صادر شده است و برنامه داریم تا در هفته دولت، عملیات اجرایی آن کلنگ‌زنی شود و می‌توانیم خط تولید دفتر و نوشت افزار مورد نیاز مدارس را در همین شهرک صنعتی به همراه سرمایه گذاری افراد دیگر راه‌اندازی کنیم و علاوه بر ایجاد اشتغال به رونق کسب و کار در منطقه کمک کنیم .

برنامه‌ریزی برای دستیابی به صادرات کاغذ

فتح‌الهی مدیر عامل شرکت طرح و توسعه آینده پویا نیز گفت: من از مدیران وزارت صمت هستم و به خاطر دارم طی سال‌های اخیر همواره یکی از دغدغه‌های وزارت در سطح پایتخت این بود که وضعیت این مجموعه چه خواهد شد اما امروز خوشحالم که می‌بینم بسیاری از مشکلات حل شد و به نظر می‌آید که شرایط عادی شد.

مدیرعامل شرکت طرح و توسعه آینده پویا گفت: ما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله داریم و نباید رسیدن به این شرایط عادی ما را قانع کند و برای آینده هم لازم است برنامه مشخصی داشته باشیم و ازجمله لازم است برای افزایش تولید، برنامه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شما شاهد بودید که از رهبر معظم انقلاب تا وزرای دولت همه به موضوع کاغذ پرداختند و اهمیت این کالای استراتژیک مجدد در کانون توجه همگان قرار گرفت.

فتح الهی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای رسیدن به نقطه خودکفایی در تولید این کالای استراتژیک، افزود: اما توقع دارم شما حتما برنامه افزایش تولید و صادرات کاغذ را در نظر داشته باشید به‌ویژه این‌که همه کشورهای همسایه، واردکننده کاغذ هستند.

وی در ادامه به کیفیت کاغذ تحریر پرداخت و گفت: لازم است کاغذ تولیدی این مجموعه به استانداردهای جهانی نزدیک شود تا بتوانیم در صادرات هم تجربه موفقی داشته باشیم.

فتح الهی در ادامه بر کار رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی در مصرف کاغذ تاکید کرد و گفت: لازم است با تولید محتوا در رسانه‌ها نگاه و نظر مردم و شهروندان را به استفاده از کاغذ تولیدی داخل جلب کنیم.

مدیرعامل آینده پویا وابسته به بانک ملی ایران با اشاره به قانون ممنوعیت بنگاه‌داری بانک‌ها ادامه داد: صنعت کاغذ یکی از صنایع استراتژیک کشور است و من هم از طرف خودم و هم از طرف دکتر نجارزاده مدیرعامل بانک ملی جمهوری اسلامی ایران قول می‌دهم که همه نوع حمایت را از این مجموعه خواهیم کرد و از این منظر هم هیچ نگرانی نداشته باشید.

وی با اشاره به صدور پروانه فعالیت شهرک صنعتی سلولزی گفت: از جناب نیک‌نژاد می‌خواهم در کوتاه‌مدت اقدامات لازم انجام شود تا کار به کلنگ‌زنی برسد و با توجه به این‌که چوب و کاغذ مازندران، از صنایع بزرگ سلولزی کشور است، این شهرک صنعتی هم می‌تواند بزرگترین شهرک تخصصی صنایع سلولزی کشور باشد.

کد خبر: 60513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =