۸۰ درصد فعالیت شستا در حوزه تولید است

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی «شستا» به عنوان تأمین‌کننده بخشی از منابع مالی سازمان تأمین‌اجتماعی، رسالت بزرگی در صیانت از نیروهای مولد کار کشور برعهده دارد. این در حالی است که بر اساس نامگذاری شعار سال از سوی رهبر انقلاب مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» وظیفه این نهاد اقتصادی دوچندان شده است. شستا در قامت مجموعه‌ای تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری برای کمک به تأمین منابع تأمین‌اجتماعی، جهت برنامه‌ریزی اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های سودآور به منظور حفظ ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌های این نهاد بیمه‌گر فعالیت دارد.

این مجموعه اقتصادی با انجام فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی چندین مدیریت کارآمد منابع مالی، رویکرد سودآوری و بازدهی بیشتر و بهره‌وری بالاتر در بازارهای داخلی و خارجی را برای رسیدن به اهداف عالیه خود و نهاد بالادستی دنبال می‌کند. تأمین‌اجتماعی به عنوان مهمترین سازمان بیمه‌گر با همکاری شرکت‌های زیرمجموعه در صورت تحقق شعار سال، اهداف راهبردی خود را در زمینه گسترش و توسعه خدمات و افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأمین منابع موردنیاز با استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اقتصادی و وصول حق‌بیمه، اجرایی خواهد کرد. سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری به‌ نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد که با توجه به رسالت تأمین‌اجتماعی در زمینه توسعه و تعمیم خدمات بیمه‌ای و تأمین منابع مورد نیاز از سوی شرکت‌های سرمایه‌ای و اقتصادی، سیاست‌های بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان در حوزه فعالیت‌های شستا در این حوزه تدوین شده است.

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های این شرکت اقتصادی برای تحقق شعار سال به موضوع رشد تولید، اجرای برنامه‌های تحولی در مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه شستا و فعالیت‌های حوزه اقتصاد جهت رشد و رونق تولید اشاره کرد. بازیان مهمترین موضوعات را در راستای تحقق شعار سال، توجه به فعالیت‌های اقتصادی شستا در حوزه تولید، کمک‌ها و حمایت‌های دولت سیزدهم، تدوین ۱۲ راهبرد برای ایجاد تحول در عرصه‌های تولیدی و اعلام آمادگی این مجموعه اقتصادی برای کمک به دغدغه‌های دولت در بخش تولید، اقتصاد و صادرات اعلام کرد.

با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «مهار تورم و رشد تولید»، در حوزه فعالیت‌های زیرمجموعه شستا تحقق شعار سال؛ به‌ویژه در زمینه رشد و رونق تولید با چه اهدافی دنبال می‌شود؟
حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است». امروز هم در نظام مقدس ما بعد از گذشت چندین دهه‌ از فعالیت افتخارآمیز و خدمات سربلند خود، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند «کار مقدس است و کارگر عنصر مقدس.» مجموعه شستا بخش مهمی از منظومه اقتصادی کشور به شمار می‌آید، زیرا بیش از ۸۰ درصد فعالیت این مجموعه اقتصادی مرتبط با حوزه تولید است؛ تولیدی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد نام می‌برند. اگر مجموعه شستا را بخشی از پیکره اقتصادی کشور و موضوع تولید را ستون فقرات تولید تلقی کنیم باید یک ایستایی، پایداری و قوام در آن وجود داشته باشد. متأسفانه امروز، تولید دچار آسیب شده و تحریم‌ها و ناهمترازی‌هایی موجود در حوزه‌های تأمین مالی در بخش انرژی و عدم تعادل بخش‌های مهم اقتصادی مشکلات اقتصادی مشکلاتی به وجو د آورده که عامل اصلی آن، جریان سلطه است.

برای جبران بخشی از مشکلات اقتصادی و رشد تولید؛ با توجه به شعار سال چه اقداماتی می‌توان در حوزه مدیریت اقتصاد و تولید؛ به‌ویژه در حوزه شستا انجام داد؟
اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را در یک یا دو ماه اخیر در دیدار با کارگزاران، فعالان اقتصادی و در سخنان ایشان درباره توضیحات ناظر به شعار سال در مورد «مهار تورم و رشد تولید» مرور کنیم، به وضوح مسائل تاب‌آوری اقتصادی، مقاومت و پذیرش آن مورد تأکید قرار گرفته است. اقتصاد ما سال‌هاست از منظر داخلی تکیه به نفتی زده که بازار داخلی برای آن وجود ندارد. ما معتقدیم تولید بدون توجه به بازارهای هدف دچار مشکل می‌شود.
امروز تولید ما در حوزه اقتصادی، خدماتی و بازرگانی در بازارهای داخلی و خارجی از نظر صادرات دچار یک ناخوشی است که بخشی از علل آن به مجموعه داخلی کشور بازمی‌گردد. ما باید برای بهبود وضعیت بنگاه‌های اقتصادی مدیریت تراز داشته باشیم و مجموعه‌های اقتصادی را حرفه‌ای اداره کنیم. از آنجا که تولید دستوربردار نیست و از بازار تنظیم می‌شود، نباید بنگاه‌ها را با قیمت دستوری اداره کرد.
این دوگانه مرتبط و متصل با هم، همانند دو روی سکه اقتصاد و واحد اقتصادی تلقی می‌شوند. مهار تورم این نیست که قیمت تولید به‌روز افزایش یابد بلکه بخشی از آن ناظر به قیمت تمام‌شده تولید است. با وجود تورم در تهیه مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینه‌های اداری و دیگر بخش‌ها نمی‌توان تورم در بخش فروش تجربه نکرد. در واقع این موارد به هم متصل هستند.

برای تحقق شعار سال و کمک به حوزه تولید و اقتصاد، آیا نیاز به حمایت‌ها و نظارت دولت وجود دارد تا برخی از ناترازی‌ها در حوزه اقتصادی به نتیجه مطلوب برسد؟ دولت مردمی سیزدهم برای کمک به عرصه تولید چه اقداماتی انجام داده است؟
ما باید به این دوگانه در نگاه و عمل مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها، خط‌مشی‌ها در نظارت، هدایت و حمایت توجه کنیم، اما در واقع سه‌گانه‌ای که دولت باید از اقتصاد داشته باشد، حمایت، هدایت و نظارت از حوزه‌های تولیدی و اقتصادی است که این سه موضوع باید در یک تعادل نظری و عملی اتفاق افتد. امروز اقتصاد ما از این عدم تعادل نظری و عملی رنج می‌برد. این مسأله مربوط به دولت فعلی هم نیست بلکه مرتبط با دولت‌های قبل است. البته دولت سیزدهم تلاش می‌کند که ناترازی‌ها را در تحمیل قیمت‌های ناعادلانه در مسأله نهاده‌های تولید، مدیریت و مراعات کند.

از مهمترین برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی برای کمک به عرصه اقتصاد و تولید، تدوین یک برنامه تحولی بود. این موضوع اکنون در چه مرحله‌ای است و چه کمکی در راستای تحقق شعار سال و کمک به رشد تولید خواهد کرد؟
مجموعه اقتصادی شستا برای توجه به موضوع اقتصاد و تولید یک برنامه تحولی تدوین کرده است. امروز برای عملیاتی کردن این برنامه تلاش‌های زیادی از سوی مسئولان در حال انجام است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شستا در ۱۲ راهبرد، این تحول را همپوشانی می‌کند. شرکت‌ سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی تلاش دارد بر اساس آنچه که در منظومه اقتصاد کشور ناظر به درون شستا و حتی استفاده از فرصت‌های بیرونی در خط‌مشی‌ سیاست‌های اقتصاد دولت هموار می‌شود، در این زمینه‌ همترازی ایجاد کند.
بنگاه‌های اقتصادی ما نباید زیان‌ده و طبق ماده (۱۴۱) باشند بلکه این مجموعه‌های اقتصادی باید سوددهی، بهره‌وری و رشد تولید و صادرات را تجربه کرده و از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنند. محصولات مجموعه شستا عمدتاً صادراتی است. به عنوان مثال روغن، لاستیک، دارو، سیمان و دیگر محصولات صادراتی از سوی این مجموعه صورت می‌گیرد. طبق آمارهای موجود، امسال این نهاد اقتصادی در راستای صادرات معدن پیشرو بوده است. البته محدودیت‌های صادراتی ناظر به نیاز داخل، اجازه بهبود و ررونق تولید را نمی‌دهد. اگرچه ما در شستا بر اساس برآوردهای ۱۲‌گانه تحولی تلاش داریم وضعیت موجود را به طرف شرایط ممکن بلکه به سمت‌وسوی وضع مطلوب سوق دهیم. ما این موضوع را در یک برنامه تحولی یک، دو و پنج ساله؛ یعنی سال‌های اول، دوم و پنجم دنبال خواهیم کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و راهبردهای اساسی، بنا داریم با یک رویکرد تغییر در ابتدا، تحول در میانه و تعالی در رأس، بتوانیم اثرات، ثمرات و پیامدهای این برنامه تحولی را در ایجاد همترازی مدیریت، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل بنگاه‌های اقتصادی ببینیم. موفقیت شستا در اجرای برنامه تحولی به معنای توفیق بخشی از اقتصاد کشور خواهد بود.

با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب بر مسأله رشد تولید، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی چه برنامه‌هایی برای کمک به دولت در عرصه اقتصادی و تولیدی انجام داده است؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود به این موضوع اشاره کردند که «شرکت‌های دولتی بزرگ باید با دولت تعامل داشته باشند»؛ یعنی دولت و شرکت‌های بزرگ در انجام کارهای بزرگ به تفاهم برسند. اکنون شستا این قابلیت و ظرفیت را دارد و این مجموعه اقتصادی اعلام آمادگی می‌کند که در دغدغه‌های دولت در بخش تولید، اقتصاد و صادرات و دیگر بخش‌ها وارد شود، کمااینکه در بخش دارو، ما این کار را انجام دادیم. در طرح دارویار، شستا در این راستا، تولید را در بسیاری از محصولات تا بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد افزایش داد.
در سال جاری نیز تولید در بخش دارو و سوسپانسیون‌ها و در سایر بخش‌ها قابل توجه است و این موضوع به تعدیل بازار و حوزه تقاضا کمک می‌کند. از آنجا که با آزادسازی نرخ ارز، مشکل تأمین مواد اولیه ایجاد شد، دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو باید در بخش دارو توجه خود را بیشتر معطوف به این موضوع کنند. ما در مجموعه شستا به عنوان یک بخش عمومی غیردولتی و نهاد مالی در بخش‌های مختلف هستیم. دولت باید به موضوع تأمین مالی در حوزه تولید توجه داشته باشد، زیرا رشد تولید بدون سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. در واقع سرمایه‌گذاری بدون تأمین مالی امکان‌پذیر نیست. امروز تأمین مالی از سیستم بانکی بسیار سخت شده است. ما معتقدیم بازار سرمایه باید روان‌تر شود. با روان شدن تأمین مالی مورد نیاز بخش تولید، نقدینگی از جامعه رخت بربسته و سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد. در این شرایط است که ما رشد تولید و در نهایت حال خوب اقتصاد و شستا را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 60186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =