شرکت‌های تعاونی راهی برای فرار از تله بیکاری

ایجاد یک شرکت تعاونی نیازمند روحیه‌ای متفاوت نسبت به کار و فعالیت است. از این رو تعاونی‌ها برای نسل جدید که علاوه بر نیازهای اقتصادی در پی تحقق خواسته‌های اجتماعی خود هستند مناسب به نظر می‌رسد. رویکرد جدید اتحادیه اروپا در ثبت اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی از پروژه‌های اقتصادی در حال شکوفایی از چنین ایده‌ای حمایت می‌کند. این پروژه که InoTool نام دارد دسترسی کارآفرینان نوظهور اقتصاد-اجتماعی را به یکدیگر ممکن می‌سازد تا بتوانند افراد را در داخل شبکه‌های کاری و تعاونی به یکدیگر متصل کنند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یورونیوز؛ ایجاد تعاونی همان کاری است که برخی از جوانان برای رهایی از تله بیکاری انجام می‌دهند. گزارشی از سوئد نشان می‌دهد که جوانان با انجام این کار، علاوه بر رهایی از بیکاری در بخش اقتصاد اجتماعی نیز مشارکت دارند.

در دفتر شرکت رباش (Rabash)، روز زود شروع می‌شود. حدود ساعت ۷.۳۰ صبح کارکنان و مشتریان در حال صرف صبحانه کاری هستند. راباش که در گوتنبرگ مستقر است، یک شرکت طراحی وب غیرمعمول محسوب می‌شود. این یک شرکت تعاونی است که به طور مساوی متعلق به اعضای آن است. در این شرکت هر کدام از اعضا حقوق یکسانی می‌گیرند و مسئولیت‌های مشترکی دارند.

پتر جولسون، طراح وب و بنیانگذار راباش می‌گوید: «وقتی شروع می‌کنید لازم نیست پول زیادی داشته باشید، نیازی به سرمایه‌گذار ندارید. ما با کامپیوترهایمان شروع کردیم. این شیوه راه‌حل آسانی به ما داد تا افراد را به‌راحتی در شرکت درگیر کنیم و آنها احساس کنند که بخشی از شرکت هستند و از انجام کار سخت رضایت داشته باشند. نکته اینجاست که اگر کارمان موفقیت آمیز بود، چون همه بخشی از آن هستیم، موفقیت برای همه است و اگر نشد... خب، متاسفم، باز هم همه در یک قایق نشسته‌ایم».

این شرکت از همین منظر، وب‌سایت‌ها و استراتژی‌های ارتباطی را برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی ایجاد می‌کند که در انواع زمینه‌ها فعالیت می‌کنند؛ خواه پلتفرم‌های حقوق بشری باشند یا انجمن‌های حقوق حیوانات و یا جمع‌آوری بودجه برای آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR).

جولسون می‌گوید: «برای ما مهم بود که برخی از ارزش‌های اخلاقی را حفظ کنیم، تا نشان دهیم که چیزی فراتر از کسب سود برای خودمان اهمیت دارد. ما همچنین تصمیم می‌گیریم با مشتریانی کار کنیم که فکر می‌کنیم کار خوبی برای دنیا انجام می‌دهند و حرف‌های مهمی برای گفتن دارند».

در یک اقدام تازه این شرکت سایتی ایجاد کرده تا به عنوان محل ملاقات افرادی عمل کند که برای تشکیل یک تعاونی به شریک نیاز دارند. منطق راباش برای ایجاد چنین فضایی این است که جوانان برای روابط و تحقق یک ایده ارزش قائل هستند. مسئله‌ای که در منطقه آنها رو به افزایش است؛ بنیانگذار این شرکت در این رابطه گفت: «اگر به شکل اداره تعاونی تجارت‌ها نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که اعداد به سرعت در حال افزایش هستند. برای مثال تنها در منطقه گوتنبرگ ۴۱ درصد افزایش مدیریت به صورت تعاونی داشته‌ایم».

Le Mat، نام یک اقامتگاه (هاستل) در گوتنبرگ است که بصورت تعاونی اداره می‌شود. این تعاونی افراد با نیازهای ویژه را در نیروی کار خود مورد استفاده قرار می‌دهد. این شرکت و شرکت «راباش» از یک ابتکار جدید کمیسیون اروپا به نام InoTool استفاده می‌کنند. این ابتکار جدید یک پایگاه داده‌ی در حال تکمیل است که در آن پروژه‌های اقتصادی در حال شکوفایی در دسترس کارآفرینان نوظهور اقتصاد-اجتماعی قرار می‌گیرند تا بتواند افراد را در داخل شبکه‌های کاری و تعاونی به یکدیگر متصل کند.

در واقع InoTool یک ابزار برای ایجاد انگیزه و توانمندسازی مردم در جهت شروع تجارت در بخش اقتصاد اجتماعی است. ایده‌ای که علاوه بر اقتصاد، در حال ایجاد پیوندی اجتماعی است و راه جدیدی برای شروع کسب و کار در آینده خواهد بود؛ در جایی که روش‌های قدیمی به خوبی عمل نکرده‌اند.

نمونه موفق چنین کاری خود اقامتگاه Le Mat است. یک هاستل نزدیک به مرکز شهر گوتنبرگ که حدود ۱۰ کارمند دارد و یک تعاونی است شامل افرادی که احتمالا در حال حاضر شغلی در بازار کار معمولی نخواهند داشت.

برای پیتر جولسون، روحیه همکاری حیاتی است: «دیدن داستان‌های موفقیت و ایجاد شبکه با شرکت‌ها و افراد همفکر در کشورهای دیگر اروپا مهم است. او معتقد است که: «InoTool قرار است یک سکوی پرش باشد تا ما افراد همفکر را که سعی در ورود به بازار کار دارند بشناسیم و همیشه ایده‌های خود را به بازار بیاوریم».

کد خبر: 58758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =