پرداخت تسهیلات به ۲۱۹ هزار بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری در راستای کمک به معیشت بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذرماه به ۲۱۹ هزار و ۴۴ نفر از این جامعه هدف، تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری پرداخت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مهمترین اقدامات این صندوق توجه به معیشت بازنشستگان تحت پوشش است تا از این طریق ضمن حمایت از جامعه هدف، در راستای ارتقای سطح زندگی آنها گامی برداشته باشد.

ارائه تسهیلات ضروری یکی از برنامه‌های راهبردی صندوق بازنشستگی کشوری است که در سال‌های اخیر براساس ضرورت و با ثبت‌نام افراد واجد شرایط به گروه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

براساس جدیدترین آمارها، صندوق بازنشستگی کشوری اکنون به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در سطح کشور خدمت‌رسانی می‌کند. بیش از دو میلیون و ۶۱۰ هزار نفر به عنوان بازنشسته، ازکارافتاده، وراث، وظیفه ‌بگیر و افراد کسورپرداز از خدمات متنوع بازنشستگی و درمانی این صندوق بهره‌مند هستند.

بر اساس این آمار، افراد بازنشسته و ازکارافتاده بیش از یک میلیون و ۲۹۸ هزار نفر، بازنشسته و شاغل متوفی بیش از ۲۸۷ هزار نفر و وارث و وظیفه بگیر ۳۸۳ هزار و ۷۰۶ نفر و افراد کسورپرداز نیز ۹۲۸ هزار و ۴۱۹ نفر مجموع مشمولان خدمات‌بگیر صندوق بازنشستگی کشور را تشکیل می‌دهند.

شاغلان کسورپرداز این صندوق ۳۷ درصد، بازنشسته و شاغل متوفی ۱۱ درصد و همچنین بازنشسته و از کارافتادگان نیز ۵۲ درصد جمعیت صندوق کشوری هستند.

پرداخت چهار مرحله تسهیلات به بازنشستگان

تاکنون چهار نوبت تسهیلات ضروری ۱۵ میلیون تومانی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت شده است که این تسهیلات با هماهنگی بانک عامل و با کارمزد چهار درصد و اقساط ۳۶ ماهه به این افراد تحت پوشش این صندوق ارائه شده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ وام ضروری به بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی در سراسر کشور پرداخت شد که استان تهران با ۳۱ هزار فقره تسهیلات بیشترین میزان دریافتی این وام‌ها را داشته است.

همچنین استان‌های خراسان جنوبی با ۱۶ هزار فقره، فارس با ۱۵ هزار مورد، اصفهان ۱۴ هزار مورد، گیلان و مازندران هر کدام با ۱۲ هزار مورد و آذربایجان شرقی با ۱۱ هزار فقره و خوزستان با ۱۰ هزار فقره تسهیلات، بیشترین پرداختی وام ضروری به بازنشستگان و وظیفه بگیران را به خود اختصاص دادند.

در این مدت استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، خراسان جنوبی، قم و هرمزگان هم با توجه به تعداد بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش هرکدام ۲ هزار فقره تسهیلات ضروری به این افراد پرداخت کردند.

بهره‌مندی بیش از ۲۵۶ هزار نفر از تسهیلات ضروری در سال ۱۴۰۰

صندوق بازنشستگی کشوری برای پرداخت این میزان تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان تحت پوشش با مبلغ ۱۵ میلیون تومان در سال جاری، اعتبار مورد نیاز را تأمین کرده است.

سال گذشته نیز ۲۵۶ هزار و ۹۵۶ نفر از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری وام قرض‌الحسنه ضروری را دریافت کردند. به همین منظور در سال ۱۴۰۱ تاکنون در چهار مرحله تسهیلات ضروری برای کمک به معیشت آنها و افزایش توان خرید افراد تحت پوشش از سوی صندوق پرداخت شده است.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، ارائه خدمات رفاهی و حمایتی به بازنشستگان مانند پرداخت تسهیلات به افراد بازنشسته بر اساس درخواست آنها و در مواردی با انجام قرعه‌کشی است.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، میزان تسهیلات پرداختی در سال ۱۳۹۹ به ۳۴۶ هزار و ۸۹۸ نفر و در سال ۱۳۹۸ نیز این وام‌ها به ۲۴۳ هزار و ۷۶۷ نفر تعلق گرفته است.

این تسهیلات در سال ۱۳۹۷ نیز به ۳۲۳ هزار و ۱۱۱ نفر از بازنشستگان و حقوق بگیران واجد شرایط و در سال ۱۳۹۶ نیز ۲۷۹ هزار و ۷۳۶ نفر از جامعه هدف از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

فعالیت ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور

اکنون ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌ای برای ارائه خدمت به جامعه هدف فعالیت دارد که تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی و پرداخت مستمری دارد.

تأمین اجتماعی بدون اتکا به بودجه عمومی و دولتی در مجموع به ۴۵ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و بازنشسته در قالب ۵۳ درصد جامعه خدمات ارائه می‌دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری نیز به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای، یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش دارد که این صندوق با استفاده از بودجه دولتی حقوق و مستمری افراد تحت پوشش خود را پرداخت می‌کند.

اکنون بیش از ۹۰ درصد منابع فعلی صندوق بازنشستگی کشوری با ماهیت اجتماعی و اقتصادی از منابع عمومی دولت تامین می‌شود.

کد خبر: 57679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =