سود اوراق مشارکت بدهی دولت به تامین اجتماعی بیشتر از سهم این سازمان از بودجه است

با توجه به مطالبات ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی انباشت شده از دولت، در بودجه سال ۱۴۰۲ سهم ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای این سازمان پیش‌بینی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع و مصارف بیش از ۵۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، اما سهم پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از این بودجه بسیار ناچیز است.

در بودجه سال آینده در بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای تأمین اجتماعی مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان بابت بدهی این سازمان از دولت لحاظ شده است، این در حالی است که انتظار یک ردیف بودجه اختصاصی با مبلغ بیشتر برای پرداخت بدهی دولت در این لایحه وجود داشت.

با این وجود در این لایحه ردیف بودجه صندوق بازنشستگی کشوری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و ردیف بودجه صندوق تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح ۱۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

این در حالی است که در بودجه سال گذشته مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تسویه بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد که به همین منظور برای واگذاری بخشی از سهام پالایشگاه شازند برای پرداخت این طلب سازمان از دولت اقدامات اساسی صورت گرفته است. سال ۱۴۰۰ نیز در بودجه، دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی مصوب کرد که در عمل حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان آن به سازمان داده شد.

با توجه به لایحه بودجه، دولت مجاز است به دستگاه‌های اجرایی، صندوق‌های بازنشستگی دولتی، دستگاه‌های دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت در سقف منابع بودجه عمومی و همچنین جهت بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات دولت به تأمین اجتماعی و تسویه بدهی به نهادهای عمومی غیردولتی، انقلابی و شهرداری‌ها و طرح‌های پیشران با اولویت توسعه میادین نفت و گاز با لحاظ سهم صندوق توسعه ملی و شرک ملی نفت نسبت به اختصاص نفت خام و میعانات گازی برای صادرات اقدام کند.

طلب ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفته است که سازمان تأمین اجتماعی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و راه‌های گوناگونی برای حل و فصل این موضوع وجود دارد تا مطالبات تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی از دولت تعیین تکلیف شود.

سیدصولت مرتضوی اضافه می‌کند: باید تأمین و توزیع منابع عادلانه انجام شود. در حوزه تأمین منابع تلاش‌های بسیاری صورت گرفت به طوری که امروز بدهی تأمین اجتماعی به بانک مرکزی به صفر رسیده است.

انباشته شدن بدهی از دولت‌های گذشته تاکنون

موضوع بدهی دولت به تأمین اجتماعی مربوط به سهم دولت بابت حق بیمه گروه‌هایی که قانون برای دولت تعیین تکلیف کرده است از دولت‌های گذشته تاکنون انباشت شده است.

از زمان دولت نهم و دهم که میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است تاکنون این سهم حق بیمه برای افراد تکلیفی توسط دولت‌های گذشته با روند آهسته پرداخت شده است.

پرداخت نشدن بخش بزرگی از این بدهی، امروزه باعث انباشت بدهی دولت به رقم حدود۶۰۰ هزار میلیارد تومان شده است که یکی از موضوعات مهم در این زمینه افزودن شدن این بدهی به صورت سالانه است.

بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی در حالی که با رقم‌های تخصیصی در بودجه‌های سال‌های گذشته در حال تسویه است اما به دلیل پرداخت نشدن سهم حق بیمه دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای این سازمان هر ساله بر این بدهی‌ها افزوده می‌شود.

اقدام بی‌سابقه دولت سیزدهم برای پرداخت مطالبات صندوق‌های بازنشستگی

مدیرعامل سازمان ‌تأمین‌اجتماعی نیز اخیراً در نخستین همایش سالانه مدیران، افق بهره‌وری و اشتغال وزارت تعاون و سازمان‌های تابعه با حضور رئیس‌جمهور گفته است: اقدام دولت در پرداخت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

میرهاشم موسوی با قدردانی از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهوری در تقویت صندوق‌های بازنشستگی، می‌گوید: خواستار اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی انباشته به صندوق‌ها هستیم.

۱۶ هزار میلیارد تومان به میزان نرخ اوراق مشارکت هم نیست

علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین‌اجتماعی درباره اختصاص مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ برای این سازمان به آتیه آنلاین گفت: این نرخ تعیین شده در بودجه سال آینده در حقیقت به میزان نرخ اوراق مشارکت تقبل شده هم نیست.

حیدری افزود: در واقع سود اوراق مشارکت این مبلغ مورد بدهی، بیشتر از این عدد تعیین شده در بودجه سال آینده تأمین اجتماعی بابت مطالبات این سازمان از دولت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه دولت و قانونگذار به صندوق‌های بازنشستگی منصفانه نیست، بیان کرد: اکنون سازمان برنامه و بودجه برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته است. مجموع بازنشستگان دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و تعهدات بلندمدت آنها حتی دو سوم تعهدات و تعداد افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی نمی‌شود.

کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین‌اجتماعی گفت: از نظر تعدادی و رقمی جای تعجب دارد که سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و دولت، سازمان تأمین اجتماعی را چگونه سازمانی می‌بینند که بتواند از عهده تعهدات چند صد هزار میلیارد تومانی خود برآید و وظایف خود را انجام دهد.

وی درباره تخصیص مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ برای تأمین اجتماعی گفت: باید سوال کرد که چرا چنین عددی را برای سازمان در نظر گرفته‌اند.

مشکلات تأمین اجتماعی مربوط به یک کشور است

حیدری ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید نگاه به تأمین اجتماعی را تغییر دهند زیرا مسایل و مشکلات سازمان مربوط به مسایل و مشکلات یک کشور نه یک سازمان است.

وی اضافه کرد: اکنون تعهدات حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی ۵۰ درصد جامعه را دربرمی‌گیرد که این سازمان همه تعهدات مربوط به افراد تحت پوشش را به موقع انجام می‌دهد.

کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین‌اجتماعی گفت: اگر درک این موضوع ناشی از عقلانیت نباشد این سازمان می‌تواند برای هر دولت و حاکمیتی یک تهدید بزرگ تلقی شود.

وی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه برای صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و فولاد منابع مناسبی را در نظر گرفته است اما برای تأمین اجتماعی هنوز دنبال یک ساز و کار دائمی برای پرداخت تعهدات به این سازمان هستند.

حیدری افزود: سازمان برنامه و بودجه هنوز در حال فکر کردن برای پیدا کردن راه حل و سازوکار برای پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی از دولت است.

تعهدات تأمین اجتماعی به اندازه تعهدات جاری باشد

وی ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی براساس تبصره‌های موجود به دولت تکلیف کند تا تعهدات تأمین اجتماعی در حد و اندازه‌ تعهدات جاری سازمان تامین اجتماعی باشد.

کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین‌ اجتماعی گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد دولت از محل تعهداتی که از نظر قانونی پذیرفته است باید به سازمان پرداخت شود.

حیدری ادامه داد: مجلس باید این تعهدات را در بودجه سال آینده ببیند و در نظر گرفتن منابعی برای تأمین اجتماعی برای رفع و کاهش مشکلات این سازمان کمک کند.

کد خبر: 57327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =