شاخص کل بورس تهران دیروز با یک جهش پرقدرت بیش از ۲ درصد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک رشد پر قدرت معادل ۲ درصد افزایش یافت و بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد. این جهش منجر شد ارزش دلاری کل بازار سهام ۳ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۱۷۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از همشهری، بعد از یک دور نزول شاخص کل بورس تهران بار دیگر از ابتدای هفته گذشته بازار سهام وارد یک روند صعودی شده و در این مدت بیش از ۱۱۶ هزار واحد افزایش یافته است. این به‌معنای آن است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ۲۰ آذر ماه تاکنون ۸.۵ درصد بوده است. این روند صعودی منجر به رشد ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام از ابتدای هفته قبل تاکنون شده به‌طوری که هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام به مرز ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ثبت یک رشد پر قدرت به روند صعودی خود که از هفته قبل آغاز شده ادامه داد و به‌نظر می‌رسد با این جهش خود را برای صعودهای بیشتر آماده می‌کند.

رشد ۲ درصدی

در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ۲ درصد افزایش معادل ۳۰ هزار واحد افزایش یافت و به مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید. آخرین بار شاخص کل بورس تهران در تیر ماه سال‌جاری در این محدوده قرار داشت اما بعد به‌دلیل نزول‌های مداوم تا محدوده یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد افت کرد. تحت‌تأثیر رشد روز گذشته بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و ارزش دلاری بازار سهام نیز با ۳ میلیارد دلار افزایش به ۱۷۵ میلیاردو ۶۳۰ میلیون دلار رسید.

با این حال مقایسه میزان ارزش دلاری بازار سهام با دوره اوج بازار سهام در سال‌جاری نشان می‌دهد که ارزش کل بازار سهام نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار پایین‌تر از اواخر اردیبهشت امسال است. در آن دوره ارزش کل بازار سهام رقمی معادل ۲۸۰ میلیارد دلار بود. بر همین اساس به زعم کارشناسان شاخص کل بازار سهام پتانسیل بالقوه‌ای برای رشد و جبران نزول دلاری ماه‌های گذشته دارد.

ورود نقدینگی جدید

جهش روز گذشته بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاد که از چند روز پیش حجم ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یافته است. طبق اطلاعات موجود از روز یکشنبه هفته قبل ارزش معاملات خرد بعد از مدت‌ها به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید و این روند به‌طور کامل در کل هفته ادامه یافت. دیروز حتی ارزش معاملات خرد به بیش از ۵ هزارو ۵۸۰ میلیارد تومان رسیدکه حتی نسبت به میانگین معاملات هفته قبل رشد محسوسی نشان می‌دهد. این میزان همچنین نسبت به ابتدای آذر ماه ۹۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

همه این ارقام به‌معنای این است که از هفته قبل تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته که به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین علت آن رشد قیمت دلار در بازار آزاد و در سامانه نیما باشد. آمارها نشان می‌دهد هفته گذشته قیمت هر دلار در سامانه نیما ابتدا از مرز ۲۸ هزارتومان عبور کردو ظرف چند روز گذشته حتی به ۲۸ هزارو ۸۵۰ تومان رسیده است. به زعم کارشناسان افزایش قیمت ارز در سامانه نیما اثر معناداری بر شاخص‌های بورس دارد چرا که می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های صادراتی شود و چون شرکت‌های صادراتی بخش مهمی از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند و افزایش درآمد آنها محرکی برای رشد شاخص‌های بورس است. هم‌اکنون جمع کل سود خالص شرکت‌های بورس رقمی ۸۷۵ هزار میلیارد تومان است و افزایش حتی یک درصدی این میزان می‌تواند توان رشد شاخص بورس را بیشتر کند. بر این اساس انتظار می‌رود درصورت تداوم رشد قیمت دلار در سامانه نیما روند صعودی شاخص بورس هم ادامه یابد به‌ویژه آنکه برخی خبرها حاکی از آن است که دولت در بودجه سال بعد قیمت ارز را در سامانه نیما ۳۲ هزار تومان درنظر گرفته است. حامد ستاک یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: افزایش قیمت دلار نیما می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود صورت‌های مالی شرکت‌ها داشته باشد و این موضوع به نفع بورس است. به‌گفته او فاصله ایجاد شده بین دلار آزاد و نیما فاصله بین رشد هزینه‌ها و درآمدهای شرکت را افزایش می‌دهد. اشکان چهره‌نگار یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره می‌گوید: شاخص کل می‌تواند تا یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد رشد کند، اما به عوامل زیادی بستگی دارد.

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک جهش پرقدرت بیش از ۲ درصد رشد کرد

کد خبر: 56359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =