افزایش تردیدها در مورد اثرگذاری تحریم‌های نفتی روسیه 

۲۷ کشور اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توافق کردند که خرید نفت خام روسیه را از ۵ دسامبر ممنوع کنند. اتحادیه اروپا بر روی جزئیات طرح کار کرده و در این هفته محدودیت ۶۲ دلار قیمت خرید در هر بشکه نفت را مورد بحث قرار داده است اما لهستان، استونی و لیتوانی با استدلال بالا بودن سقف قیمت مورد نظر، آن را رد کرده‌اند. دو کشور هند و چین نیز برای موفقیت تحریم نفت روسیه بسیار مهم هستند. اما وزیر نفت هند، در ماه پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور از هر کجا که بخواهد- از ‌جمله روسیه – نفت می‌خرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از بلومبرگ، تحلیلگران هشدار داده‌اند که اگر کشورهای اروپایی نتوانند سقفی برای قیمت نفت روسی تعیین کنند، تحریم‌های آتی بر نفت روسیه «عامل مهمی در اختلال» برای بازارهای انرژی خواهد بود. ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توافق کردند که خرید نفت خام روسیه را از ۵ دسامبر یعنی چند روز دیگر ممنوع کنند. هدف عملی این تحریم نفتی این است که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، ژاپن، کانادا و بریتانیا می‌خواهند درآمدهای نفتی روسیه را به شدت کاهش دهند تا فشار اقتصادی بیشتر بر روسیه و جبهه جنگی آن در اوکراین وارد شود.

با این حال، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تحریم کامل نفت روسی می‌تواند قیمت‌های بازار نفت را افزایش دهد، کشورهای گروه ۷ را به فکر تعیین سقفی برای قیمت نفت روسیه انداخت. محدودیت قیمت که با اصرار آمریکا انجام شده است باعث می‌شود کشورهای G-۷، نفت روسیه را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند تا درآمد نفتی روسیه را بدون افزایش قیمت نفت در سراسر جهان کاهش دهند.

با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا چند روزی است که بر سر سطح مناسب محدود کردن قیمت‌ها اختلاف نظر دارند. پیشنهادی که در اوایل این هفته مورد بحث قرار گرفت، محدودیت ۶۲ دلار در هر بشکه را پیشنهاد کرد، اما لهستان، استونی و لیتوانی با این استدلال که این قیمت بالاست و نمی‌تواند موجب کاهش درآمد روسیه شود با آن موافقت نکردند.

وزیر انرژی هلند روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که «سقف قیمت نفت روسیه گام مهمی برای تحریم‌های مؤثر است تا اقتصاد روسیه را فلج کند، ما به مکانیسم کلاهک نفتی نیاز داریم و باید هر چه زودتر به سقف قیمتی مورد توافق برسیم.»

همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که نفت روسیه روز چهارشنبه حدود ۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد و مقامات کرملین بارها گفته‌اند که تعیین «سقف قیمت» ضدرقابتی است و آنها نفت خود را به کشورهای اعمال‌کننده این سقف نمی‌فروشند. آنها امیدوارند که سایر خریداران عمده مانند هند و چین با این محدودیت قیمت موافقت نکنند و به خرید نفت روسیه ادامه دهند.

کشورهای گروه هفت در ماه سپتامبر با اعمال محدودیت بر نفت روسیه موافقت کردند و از آن زمان تاکنون روی جزئیات کار می‌کنند. کادری سیمسون، رئیس انرژی اتحادیه اروپا، گفته است که آنها امیدوارند چین و هند نیز از سقف قیمتی حمایت کنند، امیدی که چندان به واقعیت نزدیک نیست. هر چند مشارکت چین و هند برای عملی شدن محدودیت‌های نفت روسیه ضروری است اما پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، هر دوی این کشورها خرید نفت از روسیه را افزایش داده‌اند و از نرخ‌های تخفیفی نیز بهره‌مند شده‌اند.

احتمالاً چین و هند به دلایل سیاسی به سقف قیمت خرید نفت متعهد نخواهند شد، چرا که آنها نفت ارزان زیادی از روسیه دریافت می‌کنند و حاضر به خطرپذیری در این زمینه نیستند. تصور اینکه آنها داوطلبانه به آن ملحق می‌شوند ساده‌لوحانه است زیرا اوکراین برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

وزیر نفت هند در ماه سپتامبر در مصاحبه‌ای گفته است که او «در قبال مصرف‌کنندگان کشورش وظیفه اخلاقی دارد. به همین دلیل هند از روسیه و از هر کجا می‌تواند نفت می‌خرد». به این ترتیب، تردیدهای بسیاری در مورد تأثیر واقعی تحریم‌های نفتی بر روسیه وجود دارد و هرچه تحریم‌ها طولانی‌تر و دیرتر به اجرا درآیند دور زدن آنها برای روسیه آسان‌تر خواهد بود.

کد خبر: 55904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =