هدفگذاری تحقق سهم ۲۰ درصدی مشاغل خانگی از اشتغال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار آتیه آنلاین در خصوص پیش‌بینی سهم‌پذیری مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور گفت: هدفگذاری وزارت کار اختصاص و سهم‌ بالای ۲۰ درصدی مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور است.

صولت مرتضوی در حاشیه چهل و هفتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اظهار داشت: در حال حاضر اما در حدود ۴ درصد فرصت‌های شغلی کشور در حوزه مشاغل خانگی ثبت شده و فعالیت دارند که نیاز به پیگیری، تلاش و سیاستگذاری در این حوزه در دستور وزارت کار قرار دارد.

وی همچنین بیان داشت: به دنبال هدفگذاری اشتغال حوزه مشاغل خانگی وزارت کار تلاش دارد که به سقف تعیین شده در راستای افزایش سهم مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور دست یابد.

سیاست دولت در عدالت پرداخت حقوق و مزایا

مرتضوی در ادامه گفت: تمام همت دولت در این است که حقوق مزایای تمامی اقشار مختلف شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی از عدالت لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه دستورات لازم در ارتباط با ایجاد رویه عدالت‌محوری در حوزه پرداخت حقوق مزایای شاغلان توسط رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی صادر شده، تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها در راستای اجرای عدالت پرداخت حقوق و مزایا، پیگیر عملیاتی کردن تدابیر دولت در این خصوص بوده و ما نیز در وزارت کار نیز در راستای اجرای عدالت و برپایه منابع در این خصوص اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.

مشاغل خانگی در مسیر تولید پایدار

وزیر تعاون همچنین اضافه کرد: یکی از رسته‌های شغلی یاری رسان به تولید پایدار مشاغل خانگی است و در واقع این حوزه با ایجاد فرصت‌های شغلی اوقات فراغت اعضای خانواده را به دلیل ایجاد اشتغال پوشش می‌دهد.

به گفته مرتضوی، بخش اشتغال خانگی را به می‌توان به عنوان مشاغل کم هزینه در راه‌اندازی و توسعه مدنظر داشت و دولت نیز در این حوزه کارهای اساسی انجام داده است.

وی بیان داشت: راه‌اندازی سامانه پنجره واحد در ارتباط با صدور مجوزهای کسب و کار در کمترین فرصت و زمان لازم مجوزهای مورد نیاز افراد برای اشتغال را صادر کرده و این اقدام در واقع رونق بیشتر کسب و کارهای مختلف از جمله مشاغل خانگی را موجب شده است.

تأمین و توزیع ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال / افزایش تسهیلات اشتغال در بودجه ۱۴۰۲

وزیر تعاون اظهار کرد: تامین تسهیلات حوزه اشتغال و مشاغل خانگی نیز در دستور کار دولت قرار داشته و در این راستای در سال ۱۴۰۱ میزان ۳ هزار میلیارد تومان توزیع منابع در این خصوص درنظر گرفته شده و تلاش بر افزایش این منابع به ۵ هزارمیلیارد تومان است.

وی گفت: بانک‌های تخصصی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در راستای ارائه تسهیلات حوزه اشتغال به عنوان بانک‌های عامل در این خصوص در حال فعالیت هستند و برخی بانک‌های دیگر نیز اجرای تعهدات تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۲ منابع حوزه اشتغال و مشاغل خانگی را در راستای توسعه فرصت‌های شغلی افزایش دهیم تا مشکلات مالی فعالان و شاغلان این حوزه را کاهش دهیم.

مصوبات نشست ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

وزیر کار افزود: امروز در جریان چهل و هفتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تعداد ۱۲ مورد به عنوان مصوبات نشست به تایید و تصویب حاضرین رسید.

به گفته وی، عمده‌ترین مصوبات این نشست در راستای تسهیل‌گری حوزه اشتغال خانگی به تصویب رسید که کوتاه کردن فرایند صدور مجوزها مجددا مورد تاکید قرار گرفت.

وی بیان کرد:افزایش شناسایی دیگر رسته‌های شغلی در راستای حمایت از مشاغل خانگی مورد تاکید و توجه ویژه تصمیم‌سازان در این نشست قرار گرفته و تاکید بر پرداخت، افزایش و کوتاه کردن فرایند پرداخت تسهیلات و برداشتن برخی از موانع شناسایی شده در حوزه مشاغل خانگی از عمده‌ترین مسائل و مصوبات جلسه امروز بود.

صدور ۷۰ هزار مجوز مشاغل خانگی

وزیر تعاون همچنین در خصوص آمار صدور مجوز در حوزه مشاغل خانگی تصریح کرد: به طور تقریبی حدود ۷۰هزار مجوز مشاغل خانگی در مدت ۷ ماهه سال‌جاری صادر و ثبت سامانه شده و گزارش‌هایی نیز در این خصوص تهیه شده که با قدرت و قوت از طریق وزارت کار پیگیری خواهد شد.

مرتضوی در ادامه بیان داشت: امیدواریم که این مجوزها در حوزه مشاغل خانگی ایجاد و توسعه اشتغال پایدار را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 55394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =