نخستین توافقنامه الزام‌آور جهانی برای حفاظت از ماهیگیران قانونی

اقدامات جهانی برای مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی و گزارش نشده (IUU) تشدید شده است زیرا اکنون ۱۰۰ کشور به توافقنامه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در مورد اقدامات دولت‌های دارای بندر (PSMA) پیوسته و به مفاد آن متعهد شده‌اند. به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از فائو، PSMA اولین توافقنامه بین‌المللی الزام‌آور است که به طور خاص برای جلوگیری، بازدارندگی و حذف ماهیگیری غیرقانونی با ممانعت از دسترسی به بنادر و استفاده از کشتی‌های خارجی که درگیر یا حامی چنین ماهیگیری هستند، طراحی شده است.

آنگولا، اریتره، مراکش و نیجریه آخرین کشورهایی هستند که از PSMA حمایت کرده و به آن پیوسته‌اند. اکنون ۶۰ درصد از کشورهای دارای بندر در سطح جهان به این توافق که یک ابزار بین‌المللی الزام‌آور برای مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی است متعهد هستند.

کیو دونگیو، مدیر کل فائو، می‌گوید: «افزایش تقاضای مصرف‌کننده و تغییر سیستم‌های شیلات و آبزی‌پروری، تولید جهانی ماهی را به بالاترین سطح خود رسانده است و نیاز به تشدید مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی وجود دارد. این مایه دلگرمی است که شاهد حمایت بیشتر کشورها از PSMA در حمایت از اهداف توسعه پایدار باشیم.»

فائو تخمین می‌زند که از هر پنج ماهی که هر سال در سراسر جهان صید می شود، یک ماهی به صورت غیرقانونی صید میشود که تأثیرات مخربی بر پایداری شیلات و معیشت افرادی که به آنها وابسته هستند و همچنین حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی خواهد داشت.

ماهیگیری غیرقانونی تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی برای دستیابی به شیلات پایدار را تضعیف می‌کند و حذف آن کلید موفقیت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.

مانوئل بارانژ، مدیر بخش شیلات و آبزی پروری فائو گفت: «ما مسئولیت مدیریت و استفاده پایدار همه منابع آبی را داریم. ما باید با هم کار کنیم تا کنترل بنادر و تبادل اطلاعات کافی را از طریق اجرای PSMA افزایش دهیم. این امر به تغییر سیستم‌های غذایی آبزیان کمک می‌کند و نقش آن‌ها را به عنوان محرک‌های اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی و پایداری محیط‌زیست به حداکثر می‌رساند.»

فائو اخیراً سیستم تبادل اطلاعات جهانی PSMA (GIES) را راه‌اندازی کرده است که اطلاعات رسمی متعددی را در زمینه صید آبزیان در اختیار کشورها و ماهیگیران قرار می‌دهد. با ثبت جهانی کشتی‌های ماهیگیری، کشتی‌های حمل و نقل یخچال‌دار و کشتی‌های تدارکاتی، این پلتفرم از کشورها و تلاش‌هایشان برای اجرای PSMA و ابزارهای تکمیلی با هدف مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی پشتیبانی می‌کند.

فائو تاکنون به بیش از ۵۰ کشور کمک کرده است تا قوانین خود را بازنگری کنند، ظرفیت نهادی خود را تقویت کنند، سیستم‌ها و عملیات نظارت، کنترل و نظارت خود را بهبود بخشند، تا اقدامات دولت بندر را به طور موثر اجرا کنند.

کد خبر: 55246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =