امکان استفاده از بخشودگی جرائم شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارای بدهی با صدور بخشنامه‌ای در حوزه اجرائیات امکان استفاده از بخشودگی جرائم برای این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ فراهم شده است.

مرتضی شجاع در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار داشت: به همین منظور در صورت استفاده شرکت‌های دانش بنیان از دو مرحله تخفیف بخشودگی جرائم، امسال برای بار سوم هم امکان بهره‌مندی از موضوع بخشودگی جرائم توسط این شرکت‌ها وجود دارد.

وی بیان داشت: در حوزه بخشودگی جرائم یکسری پیش‌نویس آماده و به سایر واحدها ارائه شده که نظرات تخصصی خود را ارائه دهند که این اقدامات در راستای اجرای قانون جهش تولید و برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان است.

شجاع درباره حمایت‌های بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اشتغالزایی نیز اظهار داشت: عمدتا شرکت‌های نوپا با پرسنل کم و توسط خود جامعه دانشگاهی ایجاد شده چون بخش تجاری‌سازی و اختراعات را نیز شامل می‌شود.

اغلب شرکت‌های دانش بنیان در گروه شرکت‌های نوپا هستند

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: عمدتا شرکت‌ها به صورت خانوادگی تاسیس شده و خود افراد شاغل به نوعی از شرایط قانون کار خارج هستند.

کارشناس حوزه وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی افزود: اما این شرکت‌ها به طور کلی برای پرداخت حق بیمه و برخورداری از حق بیمه و شمولیت صندوق موانع اجرایی ندارند.

شجاع با اشاره به اینکه اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه شرکت‌های نوپا هستند، بیان داشت: در دسته‌بندی معاونت علمی ریاست جمهوری شرکت‌های نوپا امکان استفاده از معافیت بند ۱۹ را نداشته چون این موضوع مربوط به شرکت‌های تولیدی و خدماتی است.

وی ادامه داد: اما سعی شده در این حوزه در قالب ارائه وب‌سرویس‌ها، اگر شرکتی بتواند با توسعه اشتغال و افزایش بیمه‌شدگان و با دادن لیست‌های صحیح و حق بیمه بالا هم در رتبه‌بندی موثر بوده و هم امکان بهره‌مندی از حمایت بیمه‌ای در قالب ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی را داشته باشد.

شجاع تصریح کرد: اما برای شرکت‌های بزرگ در حوزه اشتغال براساس بازرسی کارگاهی حمایت از بیمه‌شدگان وجود داشته اما دغدغه آنها استفاده از معافیت بیمه‌ای و سهم ۲۰ درصدی است.

وی گفت: اما با توجه به بار مالی این موارد برای سازمان تأمین اجتماعی و دولت، با کاهش سهم سازمان باید دولت مابه التفاوت را پذیرفته که این موضوع باید از سوی حوزه بالادستی و قانونگذار بررسی شود.

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان درباره معافیت بیمه‌ای برای این شرکت‌ها نیز گفت: اگر شرکتی لیست بیمه را به صورت مرتب ارسال و در بازرسی کارگاهی و دفاتر هم همکاری کند در واقع مطالبه حق بیمه در قراردادها به صورت کامل منتفی است.

وی تصریح کرد: اما اگر شرکت‌ها بخواهند از سهم کارفرما یعنی ۲۰ درصد حق بیمه و سهم کارفرما شبیه کارگاههای کمک دولتی یا یکسری مشاغلی که تحت پوشش معافیت دولتی بوده، استفاده کنند این در اختیار مستقیم سازمان تأمین اجتماعی نبوده چون بار مالی توسط دولت باید تامین شود.

کارشناس حوزه وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد سهم ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد، این موضوع تبدیل به بیمه‌های اختیاری یا مشاغل آزاد شده که موضوع بحث حمایت‌های حوزه وصول حق بیمه نیست.

گروه مجازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان تأمین اجتماعی گفت: یکی از کارها و حمایت‌های ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از برگزاری جلسه‌ای در سال ۱۳۹۸، تشکیل گروه مجازی با حضور نمایندگان صنفی شرکت‌های دانش‌بنیان، تمام روسای وصول ادارات کل تأمین‌اجتماعی، تمام کارشناسان موظف و نماینده معاونت بیمه‌ای به عنوان مسئول این کارگروه مشترک و نماینده اداره وصول است.

وی اظهار داشت: به همین منظور مطالب و مسایل شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر این گروه طرح شده و در کوتاه‌ترین زمان این مسایل به واحد اجرایی منعکس تا مشکلات آنها به صورت جدی پیگیری شود.

شجاع با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ دو جلسه کارشناسی و دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده، تصریح کرد: در سال‌جاری اقدامات دیگری انجام شده و این برنامه‌ها در ادامه دوره‌های آموزشی ویژه شرکت‌ها و کارفرمایان شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

نماینده اداره کل وصول حق بیمه در شرکت‌های دانش بنیان در سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: همچنین در این زمینه، قانون جهش تولید در اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده و موارد مربوط به سازمان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

به گفته شجاع، یک بند آن ویژه رصد اطلاعات در اختیار وب سرویس‌های اطلاعاتی مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با حوزه‌های مربوطه مکاتبات آن انجام می‌شود.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان براساس تفاهم‌نامه در زمان تصدی سیدتقی نوربخش به عنوان مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و اکنون نیز تأمین اجتماعی در راستای حمایت از این شرکت‌ها برنامه‌های انجام شده و در دست اقدام دارد.

کد خبر: 54746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =