اروپایی‌ها به جنگل‌ها هجوم می‌برند

اکنون برای همه مسجل شده که با بحران انرژی ایجاد شده و افزایش روزافزون قیمت انرژی در اروپا، قاره سبز به سمت زمستان نارضایتی پیش می‌رود. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در زمستان پدیده لانینا رخ خواهد داد که طی آن آب اقیانوس آرام سردتر از حالت طبیعی شده و جریانات اقیانوسی این سرما را به اروپا منتقل می‌کنند. این شرایط، قیمت تقریباً تمام چیزهایی که می‌شود با آن انرژی و گرما تولید کرد را افزایش داده است.    

به گزارش آتیه‌آنلاین، در انتظار افزایش قبوض انرژی، تعداد بیشتری از اروپایی‌ها در زمستان امسال برای گرم کردن خود به چوب روی آورده‌اند.

در میان بحران انرژی در سراسر اروپا، جمهوری چک یکی از شدیدترین افزایش هزینه‌ها را داشته است. شاخص قیمت انرژی خانوارها در جولای ۲۰۲۲ نشان داد که شهروندان این کشور با تنظیم برابری قدرت خرید، بیشترین هزینه را برای برق می‌پردازد.

شهروندان چک می‌گویند که اکنون تقریباً به اندازه قیمت اجاره‌خانه برای قبض‌های انرژی هزینه پرداخت می‌کنند.

ماجرا در سرتاسر این قاره یکسان است: قیمت هیزم در حال افزایش است، انبارها لیست انتظار خود را تا سال آینده پر کرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که همه اینها منجر به مشکلات زیست‌محیطی بزرگی شود.

سازمان‌های دولتی نگرانی‌های خود را در مورد قطع غیرقانونی درختان ابراز کرده‌اند، زیرا انتظار می‌رود مردم برای کاهش هزینه‌های انرژی خود وارد جنگل‌ها شده و از درختان برای گرم کردن خودشان کمک بگیرند.

هرچند برخی سیاستمداران از سوزاندن درختان حمایت کرده‌اند. برای مثال یاروسلاو کاچینسکی، رئیس حزب حاکم لهستان، در اوایل سپتامبر گفت که مردم باید در زمستان «تقریباً همه چیز را بسوزانند، البته به غیر از لاستیک‌ها و موارد مضر مشابه.»

در سوی دیگر دولت مجارستان صادرات گلوله‌های چوبی را ممنوع کرده و در عین حال مقررات زیست‌محیطی شدیدی را برای حفاظت از جنگل‌ها در طول زمستان امسال اعمال می‌کند.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد قیمت گلوله‌های چوبی، شکل فشرده‌ای از بیومس چوبی که معمولاً بهتر از هیزم معمولی می‌سوزد، تقریباً دو برابر شده و به ۶۰۰ یورو در هر تن در فرانسه رسیده است.

در بلغارستان، جایی که پیش از این هم چوب منبع مهمی برای تامین انرژی محسوب می‌شد، قیمت‌ها دو برابر شده و به نزدیک به ۱۰۰ یورو در هر متر مکعب رسیده است. گزارش‌های رسانه‌های محلی لهستان نیز نشان می‌دهد در ماه گذشته قیمت هیزم در سال جاری دو برابر شده است. تلگراف در ماه اوت گزارش داد که فروش هیزم در بریتانیا در سال جاری پنج برابر شده است.

این در حالی است که در ماه ژوئیه، اتحادیه اروپا واردات چوب و گلوله‌های چوبی از روسیه را ممنوع کرد و فعالان اجتماعی اروپا هشدار می‌دهند که این اقدامات و افزایش قیمت‌ها را بیش از همه فقیرترین افراد احساس خواهند کرد، به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی که خانواده‌های کم‌درآمد بیشتر به هیزم برای تامین انرژی و گرما متکی هستند.

اما این تمام ماجرا نیست. پلیس آلمان نسبت به موج «فاجعه‌بار» کلاهبرداری‌های اینترنتی هشدار داده است، زیرا فروشگاه‌های اینترنتی جعلی ادعا می‌کنند که می‌توانند هیزم را تا یک‌دهم نرخ معمول عرضه کنند.

همه اینها در بحبوحه بحث تشدید شده در مورد هزینه‌های زیست‌محیطی سوزاندن چوب رخ می‌دهد. برخی از دانشمندان و فعالان مدت‌هاست که استدلال می‌کنند که سوزاندن چوب آلودگی کربنی بیشتری را در واحد انرژی منتشر می‌کند تا سوزاندن زغال سنگ.

بر اساس مطالعه‌ای که اوایل سال جاری توسط اتحادیه بهداشت عمومی اروپا منتشر شد، آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی و سوزاندن چوب در خانه باعث می‌شود سالانه ۲۷ میلیارد یورو هزینه‌های بهداشتی برای جامعه در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا به همراه داشته باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که لوازم خانگی چوبی بدترین وسایل تولید انرژی و گرما هستند و ۱۷ میلیارد یورو هزینه‌های بهداشتی در سراسر اروپا را به اعضاء این اتحادیه تحمیل می‌کنند. این در حالی است که استفاده از این اجاق‌های چوب‌سوز در اروپا به صورت روزافزونی افزایش یافته است.

در ماه فوریه، دولت بریتانیا ارقام خود را اصلاح کرد و اکنون تخمین می‌زند که مشعل‌های چوبی ۳۸ درصد - نسبت به تخمین قبلی ۱۷ درصد - در آلودگی ذرات کوچک سهم دارند.

مارتین پیجون، محقق یک سازمان غیردولتی زیست‌محیطی مستقر در هلند که به حفاظت از جنگل‌ها اختصاص دارد، گفت که این موضوع حتی مشکل‌سازتر خواهد بود، زیرا چوب بریده شده با عجله به اندازه کافی خشک نمی‌شود.

کد خبر: 54531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =