توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای افزایش سلامت روان در محیط کار

۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) روز جهانی بهداشت روان است. به همین مناسبت سازمان بهداشت جهانی گزارشی از وضعیت بهداشت روان در جهان و محیط‌های کار منتشر و توصیه‌هایی برای افزایش بهداشت روان در بین کارمندان و کارگران به تمامی ذی‌نفعان داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، کار یکی از عوامل مهمی است که بشدت بر کاهش فشارهای روانی و افزایش سلامت روان کمک می‌کند. تقریباً ۶۰ درصد از جمعیت جهان شاغل هستند و کار از طریق حصول اطمینان از امرار معاش، احساس اعتماد به نفس، ایجاد و افزایش روابط مثبت و اجتماعی و ... در افزایش سلامت روان فرد بسیار حائز اهمیت است.

محیط‌های کاری ایمن و سالم نه تنها یک حق اساسی است، بلکه به احتمال زیاد تنش و درگیری‌ها در محل کار را به حداقل رسانده و حفظ کارکنان، عملکرد کاری و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد. برعکس، فقدان ساختارها و حمایت‌های مؤثر در محل کار، می‌تواند بر توانایی فرد برای لذت بردن از کار و انجام بهینه آن تأثیر منفی بگذارد.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از بزرگسالان در سن کار در سال ۲۰۱۹ به اختلال روانی مبتلا بودند. همچنین تخمین زده می‌شود در سطح جهان که هر ساله ۱۲ میلیارد روز کاری به دلیل افسردگی و اضطراب با هزینه ۱ تریلیون دلار آمریکا به دلیل کاهش بهره‌وری از دست می رود. به این منظور سازمان بهداشت جهانی مهمترین عوامل کاهش سلامت روان در محل کار را مشخص نموده و توصیه‌هایی نیز برای افزایش سلامت روان و بهرهوری کار به تمامی ذینفعان ارائه کرده است.

مهمترین خطرات سلامت روان در محل کار از نظر سازمان بهداشت جهانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

استفاده ناکافی یا نامناسب از مهارت‌های افراد، حجم کاری بیش از حد، ساعات طولانی و غیرمنعطف کار، عدم کنترل بر فرد بر حجم کار، شرایط کار فیزیکی ناایمن یا ضعیف، خشونت و آزار و اذیت، تبعیض و محرومیت، نقش شغلی نامشخص، حمایت محدود از سوی همکاران یا نظارت مستبدانه، نظام‌های ارتقاء شغلی غیراستاندارد، ناامنی شغلی و دستمزد ناکافی.

گزارش سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد بیش از نیمی از نیروی کار جهانی در اقتصاد غیررسمی کار می‌کنند، جایی که هیچ نظارتی برای سلامت و ایمنی کارگران وجود ندارد. این کارگران اغلب در محیط‌های کاری ناامن و ساعت‌های طولانی کار می‌کنند، دسترسی کمی به حمایت‌های اجتماعی، بیمه‌ای یا مالی دارند و عمدتاً با تبعیض مواجه می‌شوند که همه اینها می‌تواند سلامت روان را تضعیف کند.

سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها، کارفرمایان، سازمان‌هایی که کارگران و کارفرمایان را نمایندگی می‌کنند و سایر ذینفعان مسئول سلامت و ایمنی کارگران خواسته تا از طریق اقدامات زیر به بهبود سلامت روان در محل کار کمک کنند:

ایجاد نظام‌های دستمزد عادلانه، حفظ و ارتقای سلامت روان در محل کار، حمایت از کارگران دارای شرایط سلامت روان برای مشارکت و پیشرفت در کار، ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی ایمن در محیط کار، نظام پاداش و تنبیه عادلانه، افزایش نظارت به‌ویژه در بخش‌های غیر رسمی اقتصاد، مدیریت خطرات روانی اجتماعی در محل کار، فراهم کردن ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر، اجرای چارچوب‌هایی برای مقابله با خشونت و آزار و اذیت در محل کار، آموزش برای کارگران در زمینه آگاهی بهداشت روان و ارائه فرصت‌هایی برای فعالیت بدنی در حین کار.

کد خبر: 54303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =