موانع جدی ارایه خدمات سلامت‌روان در کشور

امروزه همزمان با پیشرفت جوامع، فشارهای زندگی و تنش‌ها و مشکلات روانی ناشی از سبک زندگی نیز افزایش یافته است.  اختلالات روانی مربوط به قشر خاصی نبوده و همه افراد را در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد به همین جهت‌ اولویت‌بخشی به سلامت روانی افراد امری ضروری است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی، توجه به بهداشت روانی را جزو مراقبت‌های بهداشتی اولیه قرار داده است.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، نتایج مقاله پژوهشی «مقایسه مدیریت خدمات سلامت روان در ایران با کشورهای کره جنوبی، فیلیپین، مصر و برزیل» نشان می‌دهد که در حوزه‌های ششگانه مدیریت خدمات سلامت روان بین کشورها تفاوت وجود دارد. در ایران حوزه‌های سیاست‌گذاری و قوانین، کنترل و جمع‌آوری داده‌ها و اجرای صحیح سیاست‌های با مشکلاتی مواجه است.

نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد در حوزه سیاست‌گذاری و قوانین در کشور ما قوانین مدون و مشخصی در خصوص مدیریت خدمات سلامت‌روان و حقوق انسانی وجود ندارد.
در حوزه جمع‌آوری داده‌ها، اگرچه لیستی از داده‌هایی که باید جمع‌آوری شود وجود دارد اما اولا نظامی که این داده‌ها را از تمام مراکز خدمات سلامت روان جمع‌آوری کند وجود ندارد، ثانیا این داده‌ها تنها از مراکز خاص مانند نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه جمع‌آوری می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها از مراکز سرپایی و خصوصی وجود ندارد بنابراین این داده‌ها نمی‌توانند جهت برنامه‌ریزی های بهداشتی قابل‌ اعتماد باشند.
مصر و فیلیپین نیز شرایطی مشابه ایران دارند یعنی قوانین مشخصی ندارند، اما در برزیل و کره‌جنوبی سیاست و قوانین مدیریت خدمات سلامت روان وجود داشته و اجرا می‌شوند.
اگرچه ایران در مقایسه با کشورهای منتخب منابع انسانی و غیرانسانی مطلوبی دارد اما مدیریت و برنامه‌ریزی مناسبی برای آنها ندارد.
رشد صعودی اختلالات روانی و ضرورت تعجیل در سیاستگذاری‌ها
علی عبدالهی کارشناس امور روانشناسی و مشاوره با اشاره به افزایش روزافزون اختلالات روانی گفت: رشد صعودی اختلالات روانی هشداری جدی برای نظام سلامت در کشور است و باید در جهت شناسایی، درمان و کنترل اختلالات روانی سیاست‌ها و اقدامات عاجلی در دستور کار قرار گیرد.
وی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین گفت: باید سیاست‌ها و قوانین مشخص در مدیریت خدمات سلامت روان با الگوبرداری از سیاست‌ها و اطمینان از اجرای آنها در مرحله عمل تدبیر و اتخاذ شود.
عبدالهی با تاکید بر ضرورت دسترسی آسان و به صرفه به خدمات سلامت روان در کشور اضافه داد: هزینه خدمات سلامت روان بالا است و باید در جهت تحت پوشش قرار گرفتن خدمات چاره جویی عاجلی صورت گیرد، همچنین مدیریت خدمات سلامت روان و ارایه خدمات جامعه‌نگر نیز باید افزایش پیدا کند.
این روانشناس بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی مستمر جهت افزایش سطح آگاهی کادر درمانی، پرستاری و پیراپزشکان در خصوص تشخیص درمان و مراقبت های بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
تخمین۱۶ تریلیون دلاری خسارت جهانی اختلالات سلامت روان
تخمین زده می‌شود که با افزایش اختلالات سلامت روان در هر کشور و عدم رسیدگی به آن، هزینه وارد آمده به کل جهان تا ۱۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا می‌کند. این بحران رو به رشد می‌تواند آسیب عمیقی بر افراد، جوامع و اقتصاد جهانی وارد کند.
در حالی که برخی از هزینه‌ها، شامل هزینه‌های مستقیم خدمات درمانی، داروها و دیگر روش‌های درمانی می‌شود، برخی از این هزینه‌ها غیرمستقیم هستند و خود را به شکل از دست‌دادن بهره‌وری، هزینه‌های رفاه اجتماعی، آموزش و موضوعات حقوقی نشان می‌دهند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، فدراسیون بین‌المللی سلامت روان، دهم اکتبر (۱۸ مهر ماه) هر سال را روز جهانی سلامت‌روان معرفی کرده است؛ به همین مناسبت در ایران هر ساله ۱۸ تا ۲۴ مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نام‌گذاری شده است.
گزارش: مهین داوری
کد خبر: 54284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =