نقش وزارت امور خارجه در توسعه کشت فراسرزمینی

تامین امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین اقدامات استراتژیک هر دولت و کشوری است که در صورتی که کم و کسری در این مورد ایجاد شود، اعتبار و امنیت سیاسی کشور هم به خطر می‌افتد. قد و اندازه زمین زراعی کشاورزی همه کشورها آن میزان نیست که بتوانند از پس تامین محصولات کشاورزی مورد نیازش بر بیاید.

به گزارش «آتیه آنلاین»، از این روی کشت فراسرزمینی راه میان‌بری برای توسعه کشاورزی است که نه تنها می‌تواند تامین نیاز کشور را برآورده کند، بلکه بخش‌های خالی صادرات را نیز پر کند. اینجا تنها قدرت وزارت کشاورزی تعیین کننده نیست، بلکه وزارت امور خارجه پیشتر باید روابط را آماده کند تا در نهایت بذرپاشی انجام شود.

کشت فراسرزمینی در ایران به طور خاص با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و فرسودگی خاک، می‌تواند گزینه مناسبی برای توسعه کشاورزی باشد. گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار داد و حدود ۸۵ درصد از آب شیرین کشور نیز در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، که البته عدد بسیار بالایی است. کشت فراسرزمینی می‌تواند فرصت استراحتی برای منابع آبی و همچنین خاک در حال تحلیل باشد.

جهاد سبز دیپلماتیک

قدمت کشت فرا سرزمینی در دنیا به ۲۵ سال قبل برمی‌گردد و در ایران از سال ۹۵ آغاز شده است. بر این اساس مقرر شد افراد با معرفی وزارت کشاورزی و تحت عنوان شرکت «جهاد سبز» معرفی شوند، حال این موضوع در دولت سیزدهم با جدیت فراوانی دنبال می شود. در این رابطه کشورهای مختلف با استفاده از روابط دیپلماتیکی که دارند، با عقد قرارداد با دیگر کشورها، خانه همسایه را تبدیل به مزرعه کشت و زرع خود می‌کنند.

حالا در گوشه و کنار قزاقستان، گرجستان، روسیه، تاجیکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی می‌توان مزرعه‌داران ایرانی پیدا کرد که در حال کشت غلات، ایجاد گلخانه‌های سبزی و صیفی هستند.   

 در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان که این روزها به قاره آفریقا سفر کرده، اعلام کرده است که برخی از کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا دارای ظرفیت‌های بالا برای سرمایه‌گذاری در بخش کشت فراسرزمینی و صادرات میوه‌های استوایی است. در این زمینه کشورهای آفریقایی می توانند یکی از مقاصدی باشند که برای کشت فراسزمینی مناسب است، در همین زمینه نیز وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به مشکلاتی چون کمبود منابع آبی در داخل کشور و چشم‌انداز بازار جهانی محصولات کشاورزی و غذایی، بر لزوم توجه بیشتر به کشت فراسرزمینی در قاره آفریقا با توجه به برخورداری بخش‌های وسیعی از این قاره از منابع مطلوب آب و زمین اشاره کرد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین خبر از آغاز کشت فراسرزمینی در قزاقستان داده است. این درحالیست که وزارت امور خارجه در بحث کشت فراسرزمینی مسئول بخش حقوقی، مهیا ساختن ویزا، اقامت، نحوه قراردادها، انجام مذاکرات جهت در اختیار گذاشتن زمین در کشورهای میزبان و ...، است تا  سرمایه گذاری ایرانی در این رابطه با مشکل روبرو نشود.

پیشنهاد کشت فراسرزمینی به ایران از سوی ونزوئلا و روسیه

روابط بین‌الملل و مناسبات تجاری، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند مسیر کشت فراسرزمینی را سبز کند، که در آن روابط حسنه سیاسی از اهمیت بسزایی برخوردار است، در همین زمینه چندی  پیش ایران از سوی روسیه پیشنهاد ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت فراسرزمینی را دریافت کرد. پیشنهادات تنها به این نقطه ختم نمی‌شود، بلکه پیشنهادهایی از سوی غنا و ارمنستان به ایران شده است.

 همچنین علی رضوانی‌زاده نایب رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران با بیان اینکه ونزوئلا می‌تواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود، گفت: ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است.

 رضوانی زاده ونزوئلا را مستعدتر از برزیل و روسیه برای کشت فراسرزمینی دانست و افزود: به نظر می‌رسد این کشور می‌تواند خلا اوکراین را در جهان پرکند. باید از روابط خوب سیاسی شکل گرفته بین ایران و ونزوئلا برای ایجاد امنیت غذایی کشور و جهان بهره بگیریم؛ متاسفانه ما در زمینه فرصت‌سوزی‌ها در جهان در رتبه نخست هستیم.

نایب رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران در ادامه با اشاره به اینکه نزدیکی روسیه تحقق کشت فراسرزمینی در این کشور را هموار کرده است، اظهار داشت: اگر کشاورزان فراسرزمینی در روسیه ۲ هزار هکتار زمین داشته باشند امکان حمل بار آنها با شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی میسر است.  

 این در حالیست که ایران ظرف سال‌های گذشته روابط حسنه و خوبی با کشور ونزوئلا داشته است و در برهه‌های مختلف برادری خود را به این کشور ثابت کرده است. از سوی دیگر این کشور از نظر منابع طبیعی و غنای زمین، قابل ملاحظه است و می‌توان به عنوان یک موقعیت مناسب از آن بهره گرفت. اینجاست که پای دی‌پلماسی و دیپلمات‌ها به میان کشیده می‌شود، که در این زمینه وزارت امور خارجه در حال انجام وظایف خود در این زمینه است.

 

کد خبر: 53266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =