شهرآورد؛ نبردی برای عیارسنجی ِ استقلال

تیم فوتبال استقلال در شرایطی در شهرآورد پایتخت حضور پیدا خواهد کرد که این مسابقه عیارسنجی خوبی برای قهرمانی این تیم خواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین، استقلالی‌ها بعد از مدت‌ها ناکامی و نتایجی که چندان به کام هوادارانشان شیرین نبود، حالا به روزهای خوب خود بازگشته‌اند و با چند پیروزی خوب و نتایج قابل قبول موفق شدند هم  به صدر جدول راه پیدا کنند و هم دل هوادارانشان را شاد کنند. آن‌ها در آخرین دیدار خود  مقابل آلومینیوم اراک که می‌توانست حریفی دردسرساز باشد به یک پیروزی ۲ بر صفر دست پیدا کردند تا با حفظ صدرنشینی و روحیه عالی خود را برای دیدار با پرسپولیس آماده کنند.

**هواداران امیدوار و نقاط ضعفی که باید رفع شود

 سه پیروزی دلچسب استقلالی‌ها در چهار بازی اخیر این تیم در لیگ برتر فوتبال موجب شده است که خیال هواداران پیش از بازی با رقیب سنتی تا حدودی راحت شود. اما نگاهی به تاریخچه  شهرآوردهای پایتخت نشان از این دارد که برنده دربی همیشه آن تیمی نیست که اوضاع بهتری در جدول رده بندی و شرایط بهتری از نظر کسب امتیاز و پیروزی‌های هفته اخیرش دارد. از طرفی دیگر اگر بخواهیم نمایش استقلال در بازی‌های اخیر را با رویکرد فنی مورد ارزیابی قرار دهیم، خواهیم دید که هرچند این تیم صاحب پیروزی‌های خوبی شده است اما مشکلات متعدد فنی نیز داشته که حالا باید پیش از دربی به آن‌ها سر و سامان داده و اوضاع را بهبود ببخشد در غیر این صورت مقابل پرسپولیس که از قضا تشنه پیروزی است، کار آسانی نخواهد داشت. به عنوان مثال باید در نظر داشت که استقلال در بازی با گل گهر و همچنین بازی با آلومینیوم اراک موقعیت‌هایی به حریف داد و شاید  اگر درخشش مظاهری در این تیم  نبود، نتیجه می‌توانست چیز دیگری باشد و استقلال متحمل شکست یا حداقل تساوی می‌شد.

تیم استقلال در دیدار با آلومینیوم اراک نسبت به بازی با گل گهر آرایش هجومی‌تری داشت و تنها با یک هافبک دفاعی و دو هافبک تهاجمی بازی کرد. آرایش ۳-۳-۴ و اضافه شدن فرشید اسماعیلی به خط حمله در نیمه اول فرصت‌های خوبی برای آبی‌پوشان به وجود آورد که فقط یکی از آنها گل شد. با این تفاسیر انتظار می‌رود محمود فکری و دستیارانش برای شهرآورد به آرایش ۱-۳-۲-۴ برگردند و محتاطانه‌تر بازی کنند زیرا شکست مقابل پرسپولیس برایشان گران تمام خواهد شد.

**دیاباته برگ برنده‌ی آبی‌پوشان

بازی استقلال و آلومینیوم شرایطی داشت که بیش از پیش نشان داد، دیاباته چقدر مهره تاثیرگذاری است و چطور می‌تواند یک تنه شرایط بازی و روند مسابقه را تغییر دهد. در واقع اگر بخواهیم زمانی در مسابقه این دو تیم را نقطه عطف بازی بدانیم، بدون شک لحظه‌ای است که شیخ دیاباته به زمین آمد. ورود دیاباته به زمین شیوه تهاجمی استقلال را به کلی دگرگون کرد و موجب شد در آن ۲۰ دقیقه حضورش تیم استقلال بیشترین موقعیت گلزنی را ایجاد کند. از طرفی دو مدافع میانی استقلال تمرکز خود را روی مهار دیاباته معطوف کردند که موجب شد مهدی قائدی فضای آزادانه‌تری برای گل زنی پیدا کرده و دروازه حریف را باز کند.  به نظر می‌رسد اندیشه محمود فکری از استفاده از دیاباته در دیدار با آلومینیوم به عنوان جایگزین به این دلیل بود که بتواند او را پیش از دربی محک بزند و این بازیکن بتواند شرایط بازی را بعد از مدت‌ها تجربه کند. دیاباته نیز از این فرصت استفاده کرد و آمادگی خود را به رخ حریف کشید و نشان داد یکی از انتخاب‌های اصلی فکری برای بازی با پرسپولیس باشد.

** همچنان لنگان در دفاع چپ

یکی از مشکلات استقلالی‌ها در چند بازی اخیر بویژه در دیدار با آلومینیوم اراک سمت چپ خط دفاعی این تیم است جایی که دانشگر در آن پست ایفای نقش می‌کند. حضور دانشگر در دفاع چپ در این بازی های اخیر به نحوی بوده است که نشان می‌دهد نمی‌توان از آن سمت دفاع استقلال چندان مطمئن بود. مشکلی که محمود فکری باید فکری به حال آن کند. دانشگر راست پا است و نشان داده که بازیکنی رونده نیست. به همین دلیل بیشتر به سمت مرکز زمین حرکت می‌کند و نمی‌توانست حرکات ترکیبی موفقی با مهدی قائدی داشته باشد و به خط هافبک و حمله کمک کند. استقلالی‌ها امیدوارند که محمد نادری به بازی با پرسپولیس برسد تا بتوانند معایب دانشگر را با استفادده از نادری پوشش دهند. البته بعید هم نیست در صورت عدم آماده شدن نادری در دیدار با دربی از میلیچ که مدافع چپ تخصصی است، به جای دانشگر استفاده شود که به نظر می رسد ریسک این تصمیم کمتر باشد.

**پرسپولیس سخت‌ترین چالش صدرنشین

استقلالی‌ها در شرایطی ایده آل پا به میدان مسابقه با پرسپولیس خواهند گذاشت. این در حالی است که شاگردان یحیی گل محمدی پس از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان آسیا هنوز نتوانسته‌اند نمایش خوبی از خود نشان دهند و انگار در بازیابی تمرکز خود و فراموش کردن آن شکست، موفقیت زیادی حاصل نکرده‌اند. حالا دیدار دربی می‌تواند برای آن‌ها سکوی پرتاب یا سکوی سقوط باشد. برای همین است که فکری و یارانش می‌دانند چه کار سختی مقابل پرسپولیس ِ زخمی این روزها خواهند داشت. استقلالی‌ها برای اینکه عیار خود را نشان دهند و اثبات کنند ردای قهرمانی برازنده‌شان است، باید دست پر از دربی خارج شوند. در غیر این صورت کار برای آبی پوشان پایتخت سخت خواهد شد و بازگشت به ریل ِ پیروزی‌های خوب دشواری‌هایی را برایشان به همراه خواهد داشت.

کد خبر: 5316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =