اهمیت نسخه الکترونیک در شیوع کرونا نمایان شد

رئیس مرکز جراحی‌های محدود تامین‌اجتماعی ابوریحان با بیان اینکه اکنون در شیوع بیماری کرونا، اهمیت نسخه الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی بیش از پیش نمایان و آسودگی خاطر بیماران نیز فراهم شده است، افزود: یکی از افتخارات سازمان تامین‌اجتماعی حذف دفترچه درمان است و پیشگام اجرای این طرح در کشور به شمار می‌رود.

دکتر یدالله راستگو در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یکی از پیش‌فرض‌های قانونی و راهبردی طرح‌های الکترونیک برگرفته از سیاست استقرار دولت‌الکترونیک است، افزود: سازمان تامین‌اجتماعی در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشت و بستر آن نیز با توجه به عواملی مانند نیروهای انسانی متخصص و عزم جدی مسئولان، فراهم بود.

وی اظهار کرد: بر این اساس، سازمان تامین‌اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی و هرگونه فرآیندی که می‌توانست در قالب الکترونیک ارائه شود، طرح‌هایی را ارائه و به مرحله اجرا رساند تا مردم از مراجعه رها شده و به جای حرکت مردم، دیتا و اطلاعات در گردش باشد.

رئیس دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ابوریحان گفت: زیربنای بحث الکترونیک شدن نسخ درمانی در زمان مرحوم دکتر نوربخش، مدیرعامل وقت سازمان ایجاد و به طور جدی پی‌گیری شد. با حضور دکتر سالاری در سازمان به عنوان مدیرعامل جدید، این طرح‌ها بار دیگر محور توجه قرار گرفت و رفتن به سمت تامین‌اجتماعی الکترونیک در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی اهمیت ویژه‌ای یافت.

راستگو تصریح کرد: درحال حاضر شاهد آن هستیم که خدمات الکترونیک سازمان تحول یافته و خدمات بسیاری در حوزه بیمه‌ای و درمانی به صورت الکترونیک ارائه می‌شود و اخیرا نیز طرح‌ ۳۰۷۰ دامنه این نوع خدمات را گسترش داده است.

وی با اشاره به آن دسته از خدمات الکترونیک سازمان در حوزه درمان ادامه داد: زمانی که خود رئیس کمیسیون‌های پزشکی استان تهران بودم، موفق به راه‌اندازی چندین کمیسیون به صورت الکترونیک شدیم که نیازی به حضور افراد نبود. همچنین دسترسی به پرونده افراد نیز از طریق شعب به صورت الکترونیک میسر شد و به این ترتیب نیاز به ردوبدل کردن کاغذها از بین رفت.

مدیر درمان اسبق تامین‌اجتماعی استان‌های ایلام و اردبیل عنوان کرد: آن زمان شعب ۱۳، ۲۲، ۲۸ و شعبه اسلامشهر برای ما به صورت الکترونیک پرونده بیمه شده‌ها را ارسال می‌کردند و در کمیسیون‌ها این پرونده‌ها در فضای مجازی رویت و پس از بررسی و رای صادره به صورت الکترونیک اعلام می‌شد. درحال حاضر نیز این خدمات به صورت الکترونیک عرضه می‌شود.

راستگو با بیان اینکه بحث حذف دفترچه‌های کاغذی تامین‌اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین هدف الکترونیک شدن خدمات سازمان است، افزود: درحال حاضر این طرح به مدت چهار سال است که در مراکز درمانی ملکی به اجرا درآمده و اکنون با تاکید مدیرعامل در مرحله گسترش به مراکز طرف قرارداد است.

وی با اشاره به مسائل آغازین طرح برای اجرا، اظهار کرد: واقعیت این است که هر طرح جدیدی به نوعی مقاومت‌هایی را در پی دارد؛ اجرای این طرح نیز آن زمان به دلیل مواردی مانند ناآشنا بودن طرح، طی شدن مراحل آموزشی و ... با مقاومت مواجه شد و بسیاری در عمل با راه‌اندازی این سامانه مخالفت کردند.

او گفت: اما پس از راه‌اندازی سامانه نسخ الکترونیک و حذف دفترچه کاغذی، پزشکان متوجه راحتی کار نسخه الکترونیک شدند؛ زیرا برای تمدید یک نسخه بیمار، برای مثال نیازی به ثبت ۱۰ قلم دارو نبود و با انجام کلیک، داروها در نسخ ثبت شده و به این ترتیب، در وقت و زمان پزشکان صرفه‌جویی بسیاری انجام شد. از طرف دیگر این طرح کمک کرد تا نیازی به دست‌به‌دست شدن نسخه برای ثبت و ارسال به داروخانه نباشد و این فرآیند به صورت الکترونیک انجام شد. همچنین با اجرای این طرح مشکل ناخوانا بودن نسخ یا گم شدن دفترچه‌ها نیز از بین رفت.

رئیس دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ابوریحان تصریح کرد:‌ درحال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مردم با ارائه یک کارت ملی به پزشکان تامین‌اجتماعی مراجعه کرده و خدمات درمانی خود را دریافت می‌کنند و این طرح درحال گسترش به مراکز طرف قرارداد است و به سمتی پیش می‌رویم که بیمه‌شده‌ها در تمامی مراکز بهداشتی درمانی طرف قرارداد کشور با ارائه یک کارت ملی خدمات خویش را دریافت کنند و اسناد آن‌ها نیز به صورت الکترونیک ارسال و حق‌الزحمه سهم پزشک نیز به صورت آنلاین پرداخت می‌شود.

کد خبر: 5206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =