با اجرای بیمه زنان خانه‌دار، مادری شغل می‌شود

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای دقیق و درست طرح بیمه زنان خانه‌دار ضمن اهمیت دادن به بانوانی که در منزل مشغول به فعالیت خانه‌داری هستند، مادری هم به عنوان شغل محسوب می‌شود و نشان داده می‌شود که مادر بودن همزمان با خانه‌داری چقدر دارای اهمیت و ارزش است.  

فاطمه مقصودی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره بیمه زنان خانه‌دار اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ما در مجلس شورای اسلامی این بود که زنان خانه‌دار باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند و روند پوشش بیمه‌ای بانوان نیز از دولت قبل آغاز شد و تعدادی از بانوان با استفاده از خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد بیمه شدند.
وی به آمار بیمه شدن نزدیک به یک میلیون نفر در دولت پیشین با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن دولت نیز اشاره کرد و افزود: اکنون علاوه بر خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدن این افراد به آنان ارائه می‌دهد، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز قدم‌های خوبی برای بیمه زنان خانه‌دار برداشته‌ است.
مقصودی ادامه داد: معتقدیم اگر زنان خانه‌دار تحت پوشش بیمه‌ سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند، هم از لحاظ امنیتی و هم اینکه به آنان توجه شده است بسیار مهم است و این مسئله را بازگو می‌کند که به این بخش از جامعه زنان و شغل آنان نگاه مثبتی شکل گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بیمه شدن بانوان گامی مهم برای آنان برداشته شده است، اظهار داشت: باید به این موضوع بیشتر توجه شود تا زنان در جامعه بهتر دیده شوند و برای همین باید در جهت کامل شدن شرایط بیمه زنان خانه‌دار تلاش‌های بیشتری انجام شود چون همه ما می‌دانیم که خانه‌داری کار بسیار سختی است و اهمیت دادن به آن در واقع ارزش قائل شدن برای بانوان را به دنبال دارد.
عضو فراکسیون زنان مجلس بحث بیمه زنان را بسیار مفید و موثر دانست و در این خصوص به آتیه آنلاین گفت: با بیمه زنان خانه‌دار از این پس مادری به عنوان یک شغل محسوب می‌شود و فردی که بیمه خواهد شد هم حقوق و درآمدی را دارد و هم به وظیفه مهم تربیت فرزند ادامه می‌دهد.
بیمه زنان خانه دار از آذر سال ۱۳۸۷ با تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی و اینکه این نوع بیمه ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشد، برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار آغاز شد، این نوع بیمه براساس خوداظهاری است و متقاضی می‌تواند با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شود. تمامی زنان و دختران در رده سنی بین ۱۸ سال تا ۵۰ سال تمام بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می‌توانند از حمایت‌های تأمین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگی و خدمات درمانی برخوردار شوند.
اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی به دو گروه افراد شاغل و زنان و دختران خانه‌دار به صورت جدی اهمیت داده است با این تفاوت که بانوان شاغل با پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان از خدمات بیمه اجباری بهره‌مند می‌شوند اما بانوان و دختران خانه‌دار با بیمه پردازی از بیمه با ماهیت اختیاری استفاده خواهند کرد.
زنان خانه‌دار و دختران فاقد بیمه‌ با پرداخت نرخ ۱۲ درصد به مبلغ پنج میلیون و ۱۰۰ هزار ریال می‌توانند تحت پوشش بیمه فراگیر خانواده سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. در راستای اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار، سه نرخ ۱۲ درصد خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت (قبل و بعد از بازنشستگی) نرخ ۱۸ درصد خدمات بازنشستگی، فوت (قبل و بعد از سن بازنشستگی و ازکارافتادگی) وجود دارد که بانوان می‌توانند هر کدام از این سه روش را برای تحت پوشش قرار گرفتن انتخاب کنند.
سازمان تامین اجتماعی ۵۲ درصد از جمعیت ایران را تحت پوشش دارد اما برای افزایش چتر بیمه‌ای و به نوعی برای حفظ و تعادل منابع و مصارف خود به دنبال بیمه‌ افراد جدید همچون زنان خانه‌دار است و براساس آمارها اکنون بیش از ۴۳۰ هزار نفر از این بانوان از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند، در مجموع ۴۵ میلیون نفر از جمعیت ایران از خدمات این سازمان بزرگ بیمه‌ای برخوردار هستند.

مصاحبه از مهناز بیرانوند

کد خبر: 51262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =